چهارشنبه به یاد ماندی در بازار سهام به ثبت رسید

سهامداران خوشحال به تعطیلات رفتند...

با آنکه روزهای سخت و پر عرضه بازار سهام به قدری آزار دهنده بود اما این سه روز پایانی هفته دوم آبان ماه تا حدودی حال سهامداران را متفاوت کرد و ما شاهد روند متعادل و مثبت در بازار سهام بودیم.

البته بگوییم بازار سهام در شرایط، صعود به قیمت حراج قرار گرفته است...

نمای سبز ِپایانی بازار را مشاهده می کنید که همچون الماسی می درخشد  و ما شاهد بازاری سراسر مثبت و پرتقاضا بودیم. بازار بورس تهران برای سومین روز متوالی توانست رضایت سهامداران خود را جلب کند و در مدار مثبت و در آستانه ورود مجدد به کانال 1.400 واحد به کار خود پایان دهد. رشد بیش از 22 درصدی نماگر بورس تهران با بیشترین وزن از سوی بزرگان من جمله شپدیس، کچاد و فولاد مبارکه توانست روز پرجهشی را به ثبت برساند.

بازار اکنون در نقطه‌ای قرار دارد که به راحتی می‌توان گفت تمام سهم‌های آن ارزنده است و کم کم سهادماران در حال ورود به این سهم ها هستند. نکته ای در دقایق پایانی معاملات امروز شاهد آن بودیم ورود پول هوشمند به برخی از نمادها بود که در مقایسه با روزهای گذشته شاهد بهبود روند ورود نقدینگی به برخی از نمادها بودیم. با آنکه بازار سهام برای سومین روز متوالی توانست مدار مثبت خود را حفظ کند اما نکته قابل توجهی که وجود دارد، چالش مسیر نقدینگی حقیقی هاست؛ در روزهای گذشته شدت خروج پول حقیقی ها از بازار به حدی شدت یافته که در یک سال بی سابقه بوده است و اگرچه در دو  روز گذشته از شدت خروج پول حقیقی ها کاسته شده اما چالش اصلی آنجاست که با وجود قطع مسیر نزولی شاخص و صعودی شدن آن اما خروج پول حقیقی ها همچنان  ادامه دارد. امید به مذاکرات برجامی و ثبات نرخ ارز و همچنین رکود در بازارهای موازی تماما انگیزه را تا حدودی به بازار سهام بازگردانده است.

بنظر هفته آینده هم شاهد بازار متعادل و مثبتی خواهیم بود که با توجه به ریزش صنایع ارزنده‌ای همچون فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، پتروشیمی‌های تولید کننده اوره و برخی تک سهم‌ها، این تعادل رو به مثبت خواهد رفت. تا وقتی که عدم اطمینان به تیم اقتصادی دولت به صورت جدی رنگ نبازد، نباید انتظار صعود شارپی را داشت اما می توان به روزهای بهتر هم امیدوار بود.

شاخص کل بورس با ۲۲ هزار و ۳۵۳ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۳۹۸ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۷۷۲۷ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۷۴ هزار و ۳۵۳ واحد رسید. معامله‌گران این بازار ۴۷۳ هزار معامله به ارزش ۴۱ هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی و معدنی چادرملو، پتروشیمی پردیس، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی نوری و ایران خودرو نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. شاخص کل فرابورس هم با ۳۱۰ واحد صعود تا رقم ۱۹ هزار و ۸۵۳ واحد صعود کرد. در این بازار ۲۷۹ هزار معامله به ارزش ۲۲ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال انجام شد. سنگ آهن گوهرزمین، پلیمر آریاساسول، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان، سهامی ذوب آهن اصفهان و سرمایه گذاری صبا تامین نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نماد‌ها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

امروز چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ و تا ساعت تنظیم این خبر، قیمت خرید و فروش دلار از سوی صرافی ملی به ترتیب ۲۶ هزار و ۴۷۰ تومان و ۲۷ هزار و ۴ تومان اعلام شد. قیمت فروش دلار نسبت به روز گذشته ۱۵۴تومان افزایش یافت. همچنین، قیمت خرید یورو  ۳۰ هزار و ۵۳۸ تومان و قیمت فروش آن ۳۱ هزار و ۱۵۵ تومان اعلام شد. قیمت فروش یورو  نسبت به روز گذشته  ۱۴۶ تومان افزایش یافت.

با افزایش تقریبی دلار، شرایط بنیادی و جذاب شرکت و اصلاح تند و تیزی که هر یک از شرکت ها تجربه کردند همچنان به ارزندگی بازار سهام اعقاد داشته و می توان انتظار روند مثبت با رشد ملایمی را برای هفته آینده انتظار داشت. اما در مجموع، اعتماد در بازار سهام از بین رفته، در نتیجه باید حمایت‌ها در سطح کلان انجام شود تا اطمینان به بازار برگردد.

مروری بر بازار سهام داشته باشیم

در معاملات روز جاری باز هم فولاد مبارکه در مدار مثبت به گروه خود بازگشت و شاهد رشد قیمت در تمام نمادهای این گروه بودیم. ذوب آهن اصفهان در سقف قیمت روزانه با صف خرید به کار خود پایان داد.فملی در قیمت 1364 تومان با رشد 2.7 درصد به کار خود پایان داد.

تقاضا به قدری در گروه  خودرویی ها بالا بود که تمام نمادهای این گروه در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند. خودرو . خساپا در قیمت های 180 و 164 تومان توانستند با حجم نسبتا قابل توجهی به کار خود پایان دهند.  

افزایش تقاضا در گروه محصولات شیمیایی موجب شد تا شاهد آخر هفته جذابی برای سهامداران این دسته از نمادها هم نیز باشیم. نوری و سایر نمادها در مدار مثبت دنبال شدند.   

در نیمه دوم معاملات امروز، رنج مثبت در پالایشی ها را شاهد بودیم. شبندر با جهش بالغ بر3 درصدی همراه شده و شپنا و شبریز در مدار مثبت 3درصدی در حرکت کردند. تقاضا و جهش قیمت در این گروه هم به قدری بالا بود که چشم ها خیره به سبزی این گروه هم بود.

در نیمه دوم معاملات روز جاری رنج کشی ناگهانی در بانکی ها به قدری بالا بود که وتجارت در سقف قیمت روزانه با صف خرید بالای 200 میلیون برگه سهم روبرو شد. وبصادر و ونوین نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بشمار رفتند. دی و وبملت همچنان سهامداران خود را چشم انتظار بازگشت گذاشتند.

در کدال چه گذشت؟

حتاید:  پیرو اعلام بدهی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به یکی از شرکت های زیرمجموعه

وایرا:   دریافت مجوز فعالیت شرکت سبدگردان سورین با 81 درصد مالکیت در اختیار شرکت سرمایه گذاری صنایع ایران (سهامی عام)

شپدیس: پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تفاوت نرخ فروش اوره صادراتی پتروشیمی پردیس به استحضار می رساند با توجه به قرارداد موجود و روال فروش تهاتری ثبت فروش در دفاتر به تحویل گرفتن ذرت مابه ازای اوره از خریدار موکول می گردد که نرخ اوره در زمان صدور پیش فاکتور بالاتر از نرخ های جهانی بوده است.

های وب: احتراماً به اطلاع سهامداران محترم میرساند شرکت داده گستر عصرنوین به همراه شرکت های گروه خود اقدام به تحصیل 51/01 درصد از سهام شرکت اطلس خودرو ایرانیان (سهامی عام) را به مبلغ 51 میلیون ریال نموده است. شرکت مزبور در حوزه فن آوری اطلاعات ارائه خدمات و مشارکت می نماید.

زقیام: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایدهبه دلیل عدم متقاضی در مزایده، واحد دامداری ایوان به فروش نرسید.

جمله طلایی روز

چالش‌ها زندگی را سخت نمی‌کنند، بلکه خود زندگی هستند.

با غلبه کردن بر آنهاست که انسان رشد کرده و به زندگیش معنا می‌بخشد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 

 

 

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34