در روز چهارشنبه در مدار مثبت کار خود را آغاز کرد و در نهایت با رشد ۰.۷ درصدی شاخص کل به کار خود پایان داد. گرچه تقریبا با بازار متعادلی رو به رو بودیم اما ارزش معاملات خرد همچنان در سطح پایینی قرار داشت و به ۳.۶ همت رسید که نسبت به روز قبل اندکی افت را ثبت کرده است. همچنین به طور واضحی صف‌های فروش بر بازار غالب بودند و توانستند با نسبت ۶۰ درصدی از صف‌های خرید پیشی گیرند.

مسلم است کف تکنیکالی شاخص کل به خوبی نقش حامی را ایفا کرد و از افزایش فشار فروش و ریزش‌های بیشتر جلوگیری کرده است. سودآوری و شرایط مساعد شرکت‌ها، همچنین عدم کاهش قیمت دلار از دیگر مواردی است به روند افزایش تقاضا در بازار کمک کردند.

نکته امیدوار‌کننده در کنار روند سبز شاخص کل، کاهش میزان عرضه حقیقی‌ها و خروج پول نسبت به روز قبل‌ است. این موضوع به معنی اندکی امیدواری به بازار، در سطوح کنونی می‌باشد.

شایان ذکر است درحال‌حاضر بیشتر نمادها در کف قیمتی یک ساله خود قرار دارند و بعد از ریزش سنگنین، رشد چندانی نداشته‌اند. این شرکت‌ها از جهت عملکردی و قیمت‌های کنونی بسیار ارزنده به نظر می‌رسند. از طرف دیگر وضعیت تورمی کشور در کنار احتمال افزایش نرخ ارز می‌تواند انگیزه دیگری برای حضور در این بازار باشد.

از آنجایی که در ساعات پایانی روز کاری قبل، شاخص کل روند صعودی خود را حفظ کرده بود، در پیش‌بینی بورس فردا انتظار داریم که بازار سهام در مدار مثبت و به شکل متعادل کار خود را آغاز کند.

به دلیل اینکه ارزش معاملات خرد همچنان در سطح پایینی قرار دارد و تقریبا نزدیک به ارزش معاملات در روزهای شدیدا رکودی بورس است، احتمال اینکه با بازاری پر قدرتی رو به رو باشیم دور از ذهن است. این موضوع در کنار روند ممتد خروج پول حقیقی انتظار یک بازار کم رمق را تایید می‌کند.

از لحاظ تکنیکالی شاخص کل بعد از برخورد با سطح ۱.۳۸۰ میلیون واحد مورد حمایت قرار گرفت و به سمت بالا حرکت کرد. اندیکاتور RSI نیز بعد از برخورد به سطح حمایتی به سمت بالا متمایل شد که نشانه مثبتی تلقی می‌شود. به طور کلی شاخص کل درحال‌حاضر در یک مثلث در حال نوسان است و تا زمانی که سقف این مثلث به سمت بالا نشکسته شده باشد، احتمال تداوم روند نزولی به قدرت خود باقیست. هم‌اکنون شاخص فوق از کف مثلث به سمت سقف آن در حال حرکت است.چندیست که ارزش معاملات خرد روند نزولی به خود گرفته است. این موضوع همراه با حقیقی‌های مصمم به فروش، روزهای کم رمق و بی رونقی را برای بورس رقم زده‌انددر کنار اینکه اکثر عوامل، مانند اعتماد به بازار سهام، نرخ بهره، اخزا و....علیه بورس به نظر می‌رسد، اما حمایت تکنیکالی توانست به خوبی نقش خود را ایفا کند و از ریزش‌های بیشتر جلوگیری کند.همچنین انتشار صورت مالی‌های مطلوب بعضی از شرکت‌ها بر میزان اقبال آنها و توجه سرمایه‌گذارن تاثیر‌گذار بود وبرخی از نمادها را  سبز پوش کرد. این مورد در کنار حمایت تکنیکالی از دیگر دلایل ورود موج تقاضا در روزهای پایانی هفته است در بازار بود. رشد قیمت های جهانی را می توان ناجی روزهای پایانی مهر ماه دانست اما بلاتکلیفی موضوع برجام و ثبات تقریبی در بازار ارز و ترس سهامداران از افت قیمت دلار تماما موجب هاله ای ترس بر داد وستد این روزهای بازار سهام شده است. نمی توان برای هفته آینده هم بازاری ایده آل و مثبت در نظر گرفت چرا که بازار سهام با توجه به افت های تجربه کرده در روزهای قبل و جذاب شدن برخی از قیمت های سهم ها باز هم خریداری ندارد و شاهد ورود پول جدیدی به بازار سهام نیستیم و تنها پول سهامداران قدیمی است که هر روز از گروهی به گروهی دیگر در حال چرخش است. در مجموع بازار با یک سردرگمی رو به رو است که بیشتر به نظر می‌رسد به دلیل اخباری است که سهامداران از آن بی‌خبر هستند و ترس و ابهام را در بازار زیاد کرده اما با توجه به رشد نماگر بورس تهران در آخرین رو کاری، می توان روند خوبی برای بازار بورس شنبه متصور شد. بازار شنبه متعادل و در بزرگان مثبت خواهد بود.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

 




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34