خلاصه بازار

با آنکه روزهای بیشتر هفته اول آبان ماه 1400  بی رمق و کم عمق گذشت اما بالاخره بورس تهران با چراغ سبز در آخرین روز کاری یعنی 5 آبان ماه به کار خود پایان داد. اگر همت فلزی و معدنی ها و محصولات شیمیایی نبود، مدار مثبتی هم برای آخرین روز بازار سرمایه شاهد نبودیم. به نظر می‌رسد فروش اوراق بدهی توسط دولت منجر به یک بازار منفی شده که به تبع آن سرمایه‌گذاران زیان قابل توجهی را تجربه کردند. بازار بورس تهران در 5 آبان 1400 با خروج 22 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. های وب بیشترین ورود پول حقیقی و تپکو بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را به خود اختصاص دادند. ارزش معاملات خرد آخرین روز کاری  3652 میلیارد تومان به ثبت رسید.

بورس امروز در مدار منفی کار خود را آغاز کرد اما با گذشت دقایقی موجی از تقاضا وارد بازار شد که جریان را به نفع سبز شدن شاخص کل تغییر داد. هرچند که قدرت خریاراند چندان نبود و با نوسانات زیادی همراه شد اما در نهایت شاخص کل توانست در منطقه صفر تابلو به کار خود پایان دهد. با نگاهی به شاخص هم‌وزن و افت یک درصدی آن درمیابیم که کلیت بازار شرایط چندان مساعدی نداشته است. اگر تمام این موارد را در کنار ارزش معاملات ۳.۷ همتی و خروج پول حقیقی ۴۵۰ میلیارد تومانی قرار دهیم، به وضوح مشخص است که بازار قدرت کافی برای بازگشت روند را نداشته استچندیست که ارزش معاملات خرد روند نزولی به خود گرفته است. این موضوع همراه با حقیقی‌های مصمم به فروش، روزهای کم رمق و بی رونقی را برای بورس رقم زده‌انددر کنار اینکه اکثر عوامل، مانند اعتماد به بازار سهام، نرخ بهره، اخزا و....علیه بورس به نظر می‌رسد، اما حمایت تکنیکالی توانست به خوبی نقش خود را ایفا کند و از ریزش‌های بیشتر جلوگیری کند.همچنین انتشار صورت مالی‌های مطلوب بعضی از شرکت‌ها بر میزان اقبال آنها و توجه سرمایه‌گذارن تاثیر‌گذار بود و آنها را سبز پوش کرد. این مورد در کنار حمایت تکنیکالی از دیگر دلایل ورود موج تقاضا در بازار بود.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل : با آنکه بازار سهام هفته جالبی را پشت سر نگذاشت اما باباخره به کام خریداران فلزی و معدنی من جمله فولاد و کگل به کار خود پایان داد. نماگر بورس تهران با رشد بیش از 9500 واحد در سطح 1 میلیون و 393 هزار واحد به کار خود پایان داد.

شاخص هم وزن: کوچک ها هفته خوبی را سپری نکردند چرا اغلب نمادهای این دسته در مدار منفی و افت حداکثری قیمت قرار داشتند. در آخرین روز معاملاتی بی رمق بورس، نماگر هم وزن در مدار منفی به کار خود پایان داد.

فلزی ها:  نیمه دوم به کام فلزی ها تمام شد. فلزی ها از گروه های محبوب و مورد توجه در نیمه دوم داد وستد روز جاری بودند. فولاد مبارکه بارها در سقف قیمت روزانه قرار گرفت و اسکار بیشترین تاثیر مثبت بروی نماگر بورس تهران را در آخرین روز معاملاتی  در دستان خود گرفت.

خودرویی ها: نوسانات امروز خودرویی ها هم قابل توجه بود چرا که جدال بین خریداران و فروشندگان موجب شد تا نمادهای این گروه گاها در مدار مثبت و گاها در مدار منفی قرار گرفتن اما در نهایت لیدرهای گروه توانستند در مدار تعادل به کار خود پایان دهند.  

محصولات شیمیایی: معاملات این گروه هم هر دو رنگ را داشت. گروهی در دسته مثبت از جمله نوری و شاراک و گروه دیگر در مدار منفی از جمله شبصیر اما در یکساعت پایانی ورق بیشتر نمادها در مدار مثبت قرار گرقت.   

فرآورده های نفتی: تقاضا در گروه پالایشی ها کاملا مشهود بود. بطوری که شپنا با رشد بیش از 2 درصد و شبندر با رشد بیش از 3 درصد دنبال شدند.

بانکی ها : در بانکی ها خریداران وتجارت و وبصادر همچنان نمادها را در مدار مثبت قرار دادند. هر دو نماد در کانال 180 تومان در حال نوسان بودند.

کلیت بازار : بعد از یک هفته بی رمق و کم عمق بالاخره بورس تهران با چراغ سبز به کار خود پایان داد. اگر همت فلری ها و معدنی نبود مدار مثبتی هم برای آخرین روز بازار سرمایه شاهد نبودیم. بازار امروز با خروج 22 میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی ها به پایان رسید. اتکای و های وب بیشترین ورود پول حقیقی و تپکو و بپاس بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات خرد امروز 3652 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در کدال چه گذشت؟

وسینا:  با عنایت به اینکه سهامدار عمده این بانک در راستای اجرای مفاد ماده 18 دستور العمل تملک سهام بانک ها ،نسبت به انتشار آگهی عرضه مدیریتی غیر کنترلی 33درصدی سهام خود در بانک سینا اقدام نموده است ،لذا مقرر گردید آگهی مزایده سهام شرکت توسعه اعتماد مبین لغو و بعد از تعیین تکلیف عرضه بلوک 33 درصدی سهام بانک ،مجددا اقدامات و تشریفات آگهی انجام گردد.

ثمسکن:  پیرو مجوز بانک مرکزی فعالیت این شرکت در راستای فعالیت بانک مسکن قلمداد گردید که البته این موضوع هیچ گونه اثر سود وزیانی درعملکرد شرکت ندارد.

زقیام: شرکت کشت و دام قیام اصفهان برای فروش گاوداری صنعتی شیری (تعداد کل تقریبی 1150 راس تعداد 580 راس مولد و تعداد460 راس دوشا) باتولید روزانه حدود 1۸ تن شیر خام در وسعتی به مساحت 10 هکتاربه آدرس استان ایلام، شهرستان ایوان، کیلومتر 3 جاده امامزاده عبداله مزایده برگزار می کند.

شفارس: شرکت صنایع شیمیایی فارس با انتشار اطلاعیه ای در سامانه کدال اعلام کرد واحد تولید انواع کودهای پودری NPK و کودهای کنترل رهش گرانول با ظرفیت 200 تن به بهره برداری رسیده است.

جمله طلایی روز 

موفق‌ترین انسان‌ها، اشتیاقی عمیق و شدید برای هدفی خاص دارند.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19