در شرایط فعلی بازار سرمایه نمی توان زیاد صحبت کرد چرا که بازار با شرایط بنیادی و تکنیکالش فاصله زیادی گرفته است و بیشتر مسائل سیاسی حرکت پیش روی بازار سهام را نشان می دهد.

در مرحله اول باید به این نکته اشاره کرد که ریزش اخیر بازار بسیار غیرمنطقی و کاملا دستوری است، دلیل اصلی آن نیز انتشار اوراق و فروش اوراق دولتی بود. از نکات مثبتی که باید به آن اشاره کرد، تزریق 30 هزار میلیارد تومان به پایه پولی از طرف بانک مرکزی است که اقدام خوب و مثبتی بود. در مجموع با توجه به گزارشات خوب 6 ماهه و افت زیاد سهم‌ها، بخش عمده بازار ریسک خاصی ندارد، البته طبیعی است که با کمبود نقدینگی، شاهد رشد شدیدی در بازار سرمایه نباشیم، اما در کل ریسک کمی بازار را تهدید می‌کند. به نظر می‌رسد؛ بازار بورس با دید میان‌مدت و بلندمدت بازدهی خوبی خواهد داشت. به عنوان ضمیمه، صنایعی که می‌توانند در چند ماه آینده در صورت رشد بازار سرمایه لیدر باشند، گروه‌های فلزی، پالایشی و خودرویی ها هستند.

متاسفانه بازار سرمایه با ابهامات زیادی مواجه است، از جمله کسری بودجه دولت و گزارش مبهم وبملت، قطعا بر ریزش بازار اثرگذار خواهد بود. ضمن اینکه گزارشات پالایشی ها علی‌رغم خوب بودن، در رابطه با خوراک آن‌ها شبیه‌هایی وجود داشت که خیلی باید سریع‌تر در رابطه با آن صحبت می‌کردند. ابهام بدترین اتفاق ممکن برای بازاربورس تلقی می‌شود، که در حال حاضر بازار ما درگیر چنین مسئله‌ای شده است. ضمن اینکه کمبود نقدینگی در بازار سرمایه نیز بر وخامت اوضاع می‌افزاید؛ البته که شرایط بازار در بلندمدت خوب خواهد بود، اما نمی‌توانیم وضعیت بازار را در کوتاه‌مدت مورد ارزیابی قرار دهیم.

 عامل مهم دیگری که در افت بازار نقش مهمی را داشته است قیمت‌گذاری دستوری است که دولت هر روز ابهامات بیشتری را در بازار ایجاد می‌کند. در دولت جدید نگاه به قیمت‌گذاری دستوری نه تنها کم نشده است بلکه شدت بیشتری هم گرفته و بورس از این سیاست تاثیر منفی را در بورس گذاشته است. فروش اوراق دولتی اصل مهمی در سیاست‌های دولت شده است تا هر زمان که با کسری بودجه یا مشکلی رو به رو شد.

عامل دیگر افت بازار سهام، افت شدید ارزش معاملات در این روزها می باشد و می توان گفت بازار سهام در این قیمت ها خریدار ندارد.  امروز پس از افت با رشدی ضعیف آغاز به کشاخص کل بورس امروز با افت بیش از هزار واحدی در دقایق ابتدایی، ناگهان با رشد همراه شد و در ارتفاع یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن بورس امروز اما منفی شد. شاخص کل هم وزن بورس امروز با افت بیش از هزار واحدی، ۳۷۸ هزار و ۳۱۳ واحد را ثبت کرد.

شاخص کل در آغاز معاملات پس از ریزش ۱۷۰۰واحدی با رشد همراه شد و در سطح یک میلیون و ۳۸۴ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم وزن همچنان قرمزپوش است و با افت ۱۸۷۷ واحدی ۳۷۸ هزار و ۳۱۳ واحد را ثبت کرد. شاخص فرابورس اما سبزپوش شد و به ۱۹ هزار و ۶۷۶ واحد رسید. رفته رفته با رشد نسبی تقاضا در اغلب نمادهای بزرگ شاهد سبز پوشی نماگر بورس تهران بودیم. نمادهای شفن ، شخارک و شاراک نمادهایی با بیشترین اثر منفی بر شاخص بورس و نمادهای شپدیس، نوری و فولاد بیشترین اثر مثبت را بر شاخص بورس داشته اند.

بالاخره با کمک برخی از نمادها توانست در مدار مثبت به کار خود پایان دهد و رنگ سبز چاشنی نماگر بورس تهران شد و این در حالی است که روند معاملاتی اکثریت نمادهادر مدار منفی دنبال شد و شاهد رکود ارزش معاملات و نبود نقدینگی در بازار سهام بودیم.

افت نمادهای کوچک منجر به ریزش بیش از 3600 واحدی نماگر هم وزن شد. عدم اعتماد همچنان گریبا بازار سهام است و نمادهای بازار سهام را در این سطوح قیمتی هم بدون خریداران به نمایش گذاشته است.

در میان معاملات متعادل و مثیت فلزی ها نماد فاسمین محبوبترین نماد در میان سهامداران شناخته شد. فولاد مبارکه و فملی در مدار مثبت و با حجم معاملاتی بی رمق به کار خود پایان دادند.

نوسانات گروه خودرویی هم سرسام آور شده است. در دقایق ابتدایی معاملات شاهد افزایش تقاضا و در نیمه دوم معاملات شاهد افت نسبی تقاضا بودیم.

محصولات شیمیایی در این گروه شاهد نوسانات مثبت در نماد نوری بودیم. شپدیس از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بشمار می رفت.  

جریان معاملات گروه پالایشی با آنکه در مدار مثبت دنبال شد اما کم عمق و بی رمق بود و در نهایت نماد شپنا با افشای اطلاعات متوقف شد.

نوسانات متعادل و منفی همچنان گریبان گروه بانکی ها بود و نمادهای وتجارت و وبصادر در قیمت 180 تومان قرار گرفتند.   

در مجموع، چشم ما هفته هاست به سرخی اول صبح بازار سهام عادت کرده است. بازار سهام در مدار منفی دنبال می شود و این در حالی است که شاهد آفتی بنام کمبود پول در این بازار سهام هستیم. نبود پول و پایین بودن ارزش معاملات در این روزها موجب شده است تا بازار به پارامترهای تاثیر گذار هم واکنش نشان ندهد. در بازار امروز 451 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت. اتکای بیشترین ورود پول حقیقی و وپارس و شفن بیشترین ورود نقدینگی حقوقی را داشتند. ارزش معاملات امروز 3718 میلیارد تومان به ثبت رسید.

در کدال چه گذشت؟

پخش:  به استحضار می رساند مبلغ 890 میلیارد ریال تا پایان مهر ماه  سال 1400 از مطالبات این شرکت از دانشگاه های علوم پزشکی کشور از طریق انجام تهاتر مالیاتی تسویه گردیده است که عمده تهاتر مالیاتی، بابت تسویه مطالبات تامین کنندگان استفاده شده است.

شبندر:  پیرو اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عدم انتشار کرک اسپردفرآورده های اصلی

کسرا: براساس تصمیمات هیئت مدیره شرکت افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان 15% مورد تصویب قرار گرفت.

جمله طلایی روز

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های مدیریت زمان، مدیریت اولویت‌هاست

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19