در گفتگوی خبری پاداش سرمایه با آقای کیانی کارشناس بازار سهام، شاخص بورس تهران مورد ارزیابی این کارشناس قرار گرفت و گفت:  

 شاخص کل بورس از سقف اخیر خود اصلاح 13 درصدی را تجربه کرده است. در یک ماه اخیر فشار فروش در سهم های بزرگ و مخصوصا گروه پالایشی بالا بوده است. با انتشار گزارشات 3 ماهه گروه پالایشی شاخص خط روند صعودی کوتاه مدت خود را از دست داد.

عمده دلایل اصلاح بازار طی یک ماه اخیر، کاهش جزیی دلار، شایعات از سرگیری مذاکرات برجامی، فروش اوراق درآمد ثابت توسط دولت و گزارشات دور از انتظار گروه پالایشی بوده است. به نظر می رسد، رفته رفته با نزدیک شده به موعد انتشار گزارشات 6 ماهه شرکت های اصلی و شاخص ساز بازار جو مثبت دوباره به بازار برگردد. مهمترین حمایت های شاخص کل 1 میلیون 376 هزار و 1 میلیون 316 هزار واحد است. در صورت برگشت از این محدوده های حمایتی اهداف شاخص در کوتاه مدت 1 میلیون 470 هزار واحد و 1 میلیون 580 هزار واحد می باشد. همچنین اهداف شاخص کل تا پایان سال محدوده های 1 میلیون 732 هزار و 1 میلیون 850 هزار واحدی است.

کیانی در مورد گروه های تحت تاثیر قیمت های جهانی پرداخت و گفت: در این بین گروه های فلزات اساسی و پتروشیمی به خصوص گروه اوره ای به دلیل رشد خوب قیمت های جهانی محصولات این شرکت ها گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری از دید بنیادی باشند. همچنین به لحاظ نموداری با توجه به اصلاح مناسب گروه بانکی و خودرویی این دو گروه با پذیرش ریسک های مربوطه، بازدهی خوبی را می توانند در میان مدت تجربه کنند.

کیانی در ادامه به روند شاخص هم وزن نیز اشاره کرد و گفت: شاخص کل هم وزن که به نوعی دماسنج تغییرات شرکت های متوسط و کوچک بازار می باشد در محدوده ی 380 هزار واحد می تواند دوباره حمایت شود و با افزایش تقاضا روبرو شود. کف بعدی شاخص کل هم وزن محدوده 367 الی 370 هزار واحد می باشد. هدف شاخص کل هم وزن در میان مدت 470 هزار واحد است و در صورت برگشت بازار با جو مثبت و حمایت از بازار می تواند حتی تا 530 هزار واحد رشد را هم تجربه نماید.

این تحلیل گر بازار سهام در پایان تصریح کرد:  که این روزها بازار با ابهامات زیادی مواجه است که به نظر می رسد تا نیمه آبان ماه وضعیت بهتر شود. در هر حال توصیه می شود سرمایه گذاران حتما سبدی از صنایع مختلف دلاری و غیر دلاری برای خود تشکیل دهند و در مورد صنایع و سهم هایی که نمودار محور هستند بیشتر به حد ضرر ها توجه کنند.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 25 فروردین 1403 ساعت 08:26
بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 19 فروردین 1403 ساعت 08:39
اولین سقوط آزاد بورس سال...
توسط محمدباقر سلیمانی 18 فروردین 1403 ساعت 15:05