علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی ایران از اختصاص 650 میلیارد دلار اعتبار صندوق بین المللی پول برای مقابله با کرونا و توزیع واکسن در جهان خبر داد.

مذاکره با چینی‌ها برای ساخت انبوه مسکن در ایران

 شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس از مذاکره با چینی‌ها برای ورود به ساخت مسکن در قالب قانون جهش تولید خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با 4 تا 5 سازنده بزرگ کار را شروع می‌کند و این سازندگان نیز از انبوه‌سازان و شرکت‌های کوچک‌تر برای ساخت واحدها استفاده خواهند کرد. _تسنیم

توافق اولیه ایران و عربستان برای بازگشایی کنسولگری‌ها

یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفت ایران و عربستان بر سر اصل بازگشایی کنسولگری‌ها به توافق دست پیدا کرده‌اند و عادی‌سازی روابط میان دو کشور ممکن است طی چند هفته آتی اتفاق بیفتد. _فارس

جهش سودآوری در زیرمجموعه شبریز

شرکت پتروشیمی تبریز با افزایش تولید محصولات متنوع و رشد صادرات به رکورد جدیدی در کسب سود دست یافته است، به‌طوری که افزایش 500 درصدی سودآوری را در 6 ماه نخست سال 1400 به نسبت سال گذشته ثبت کرده است.طرح‌های توسعه‌ای جدید در پتروشیمی تبریز در حالی کلید خورده است که شاهد مراحل تکمیلی اجرای طرح پلی‌پروپیلن با پیشرفت بیش از 70 درصدی و آغاز عملیات ساختمان طرح پلی‌اتیلن سنگین 310 هزار تنی در این شرکت هستیم.

افزایش قیمت گاز چقدر مصرف نفت را بالا می‌برد؟

هم اکنون بسیاری از نیروگاه‌ها در کشورهای مختلف سوخت مصرفی خود را تغییر داده و به سمت استفاده از نفت روی آورده‌اند و این دقیقا برعکس همان کاری است که خیلی سال‌ پیش انجام داده بودند و از نفت گران به سمت استفاده از گاز ارزان رفته بودند. پیش بینی می‌شود افزایش کنونی قیمت گاز در بازار جهانی باعث شود تا شاهد افزایش چند میلیون بشکه‌ای مصرف نفت در بازار جهانی باشیم.

نامه مدیر رصد فضای مجازی به معاون نظارت شرکت بورس در انتقاد به برخورد با فعالان مجازی:

با این طرح راه برای برخورد فله‌ای و سلیقه‌ای کارشناسان تحت نظر آن معاونت با فعالین حوزه اقتصادی و بازار سرمایه در فضای مجازی باز خواهد کرد.ابطال برخی معاملات توسط ناظران بازار بر مبنای مشاهدات آنان در فضای مجازی و تشخیص سیگنال شدن یک نماد در یک یا چند گروه تلگرامی باعث تعجب است.پیشنهاد می‌شود رویکرد قهری در فضای مجازی جای خود را به تولید و انتشار محتوا بطور وسیع در فضای مجازی و تعامل با فعالان بازار سرمایه دهد.

امیرعبداللهیان: اعتمادی به رفتار آمریکایی‌ها نداریم/ پرونده شهید سلیمانی بسته نشده است

 وزیر امور خارجه با بیان‌ اینکه اعتمادی به رفتار آمریکایی‌ها نداریم، گفت: اگر آمریکا و سه کشور اروپایی به تعهداتشان برگردند و برجام را دستاویزی برای بازی‌های سیاسی قرار ندهند، ایران صادق‌ترین طرف بازگشت به تعهدات برجامی باقی می‌ماند.

روند سودآوری شرکت‌های بورسی

براساس برخی فروض در رابطه با چشم‌انداز قیمت جهانی کالاها و نرخ ارز، در یک برآورد اولیه می‌توان انتظار داشت که در سال جاری میزان سود محقق‌شده شرکت‌ها به حدود 480 هزار میلیارد تومان بالغ شود. برای سال آینده نیز در صورت پایداری سطوح فعلی قیمت‌های جهانی، میزان سود شرکت‌ها می‌تواند به 750 هزار میلیارد تومان بالغ شود!محدودیت شرکت‌ها در دسترسی به حامل‌های انرژی و وضع موانع صادراتی، دو چالش مهمی هستند که می‌توانند مانع از تحقق این سطح از سودآوری شوند.

منابع ارزان قیمت در اختیار شرکت‌های بورسی

در کنار افزایش میزان سود در نیمه اول سال 1400، تداوم روند کاهشی نسبت تقسیم سود نیز اتفاق مهم دیگری بوده که رخ داده است. نسبت تقسیم سود در نیمه اول سال 1400 تنها معادل 52 درصد بوده که کمترین میزان طی سال‌های اخیر است و به این ترتیب شرکت‌ها اقدام به نگهداری و عدم توزیع حدود 198 هزار میلیارد تومان از سود خود کرده‌اند. این موضوع به معنای دسترسی شرکت‌ها به حجم قابل ملاحظه‌ای از منابع ارزان قیمت برای اموری نظیر تامین سرمایه در گردش است.

صنعت خودرو در انتظار اقدام جهادی وزیر صمت

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تا دست مافیای از صنعت خودرو قطع نشود، قیمت خودرو سر و سامان پیدا نخواهد کرد. امیدواریم شاهد یک نظارت جدی و تغییر ساختار در زمینه خودرو باشیم.موسوی افزود: در ماجرای سیمان، در وهله اول، نظارت دقیقی روی تولید و عرضه این محصول به وجود آمد. در وهله دوم، دست مافیا از بازار سیمان قطع شد.

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 30 دی 1402 ساعت 08:50
چند خبر مهم و اثرگذار
توسط مرسده گونه 04 تیر 1402 ساعت 07:30
تابستان 1402 آغاز شد
توسط مرسده گونه 03 تیر 1402 ساعت 07:55