نگاهی به بازار 

در حالی هفته اول مهر ماه 1400 را به پایان رساندیم که شاهد رنج کشی خریداران در نمادهای بزرگ و شاخص ساز در این هفته بودیم. این هفته را نمی توان گفت خیلی ایده آل گذشت بلکه می توان گفت خیلی امیدوار کننده به کار خود پایان داد. با توجه به فشار طبیعی سمت عرضه در روزهای آخر هفته بر مبنای منطق بحث تسویه مالی بورس بازان، فروشندگان دوباره میتوانند در نمادهای کوچک دوباره خودنمایی کنند. البته در نمادهای بزرگ و شاخص سازها در فعلا تحرکات سمت تقاضا فعال است. البته در میان شاخص سازها، گروه فلزات اساسی و پالایشی ها بیشترین تحرکات را در سمت تقاضا به ثبت رساندند. شاخص های عملکردی بازار سهام نیز نشان میدهد همچنان سمت عرضه پرتوان است؛ سرانه خرید و فروش حقیقی ها به نفع فروشندگان است. جریان نقدینگی به بازار سهام منفی و به بازار صندوق های با درآمد ثابت منفی ارزیابی شد.

متغیرهای تاثیرگذار

البته یکی از موتورهای رشد بازار همچنان غیرفعال است و آن گزارش مطلوب ماهانه و 6 ماهه شرکت هاست که با وجود ارزیابی مثبت، همچنان نتوانسته توجه بورس بازان را به خود جلب کند. بخشی از این بی توجهی را باید در انتظار و ترس معامله گرانی دانست که به دلیل ابهامات و نبود آینده مشخص از سپهر سیاست خارجه و اقتصاد ایران، همچنان یا مرددند یا از ترس زیان و ضرر، فعلا میلی به حضور در بازار ندارند. موتور رشد بازار اکنون بیشتر متاثر از کامودیتی ها و نرخ ارز است و این تحرکات تقاضا نیز در نمادهای شاخص ساز دنبال میشود. در روز چهارشنبه بیشتر بخت یار فروشندگان است تا خریداران. اما می توان گفت قرعه به نام خریداران در یکساعت پایانی در امد و شاهد رنج کشی مثبت در یکساعت پایانی در معاملات روز جاری بودیم. بازار امروز با افزایش نرخ دلار و قرار گرفتن در محدوده بالای 28200 تومان شاهد افزای تقاضا و رشد قابل توجهی بودیم که موجب شد در نهایت نماگر بورس تهران با رشد بیش از 11 هزار واحد در بالاتر از سطح 1 میلیون و 437 هزار واحد به کار خود پایان داد و شاهد رشد بیش از 1200 واحد نماگر هم وزن نیز بودیم.

جذابیت گزارشات

گزارشات جذاب و در انتظاز ماندن برای گزارشات 6 ماهه که نشان از بهبود و جذاب بودن EPS هایی که نشان از گزارشات جذاب می دهد. اما در مقابل ابهامات در مورد بازار هم بسیار زیاد است. درحال حاضر بازارسرمایه ابهامات مختلفی دارد که هریک به گونه‌ای روی معاملات، کاهش و افزایش شاخص اثر دارند. ابهام سیاسی که شامل برجام و نرخ دلار می‌شود که قریب به یکسال نامشخص بودند و این روزها دولت سیزدهم موضع واقعی خود را به صورت صریح در این خصوص اعلام نکرده، سرمایه‌گذاران بازار ارز و بورس در دو راهی هستند. این دوراهی به زیان بورس تمام شده و شاهد ریزش بازار هستیم، حتی طی روزهای اخیر قیمت اغلب سهام موجود در بازار به آستانه شاخص یک میلیونی رسید و انتظار نمی‌رود که سهام موجود در بازار بیش از این کاهش قیمتی داشته باشند. به هرحال بسیاری از سهام موجود در این بازار ارزندگی لازم را دارند و می‌توانند آینده روشنی برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

نرخ دلار و تاثیر ان بر بازار سهام

نرخ دلار و برجام تاثیر مستقیم و بسزایی در روند معاملات دارد.

اگر بخواهیم بازار را از لحاظ روندی مورد ارزیابی قرار دهیم که چه اتفاقات و رفتار‌هایی سرمایه‌گذاران حال حاضر بازار سرمایه دارند، به نظر می‌رسد از نظر عوامل بنیادی در حال حاضر شاخص مشکل خاصی ندارد، یعنی اگر خوب به شرایط سهم‌ها دقت کنیم، می‌بینیم که سهم‌ها رشد آنچنانی نکرده‌اند، رشد قبلی هم که تا یک میلیون و پانصد هزار واحد انجام داده بودند، بخشی از آن در این یک هفته منتهی به شهریور ماه مجدد بازار از آنها پس گرفت. بنابراین الان از لحاظ بنیادی با توجه به اینکه P/E اکثر سهام‌های بزرگ و بنیادی و حتی کوچک ما روی محور ۶ واحد قرار دارد، درنتیجه می‌توان گفت، شرکت‌ها در نقاط ارزندگی خود هستند و هیچگونه حباب قیمتی ندارند

در گروه های مختلف چه گذشت؟

در صنعت فلزی ها در این گروه فنوال گزارش شهریور ماه جذابی را راهی کدال کرد بطوری که این نماد از محدوده صفر تابلو در مدار مثبت بیش از 2 درصد قرار گرفت. فولاد و فملی در مدار مثبت به کار خود پایان دادند.

خودرویی ها یک تنه مدار معاملات گروه ها را تغییر دادند. رشد نسبی تقاضا در این گروه اکثریت نمادها را تحت تاثیر خود قرار داد.

محصولات شیمیایی کیمیاتک در نیمه دوم بازار با افزایش تقاضا در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شد. پترول رشد بیش از 4 درصد را به ثبت رساند و موج سبز تمام نمادهای این گروه را فرا گرفت. نوری نیز از دیگر نمادهای مثبت و پر جهش گروه بشمار می رفت.

فرآورده های نفتی با افزایش تقاضا در نیمه دوم تابلو نمادهای این گروه هم از رنگ قرمز به رنگ سبز تغییر کردند و شاهد رشد نسبی تقاضا در نمادهای این گروه بودیم.    

در بانکی ها وتجارت، وبصادر و وبملت در آخرین روز کاری هفته در مدار مثبت به کار خود پایان دادند.  

کلیت بازار

کلیت بازار گفتنی است که در این دقایق معاملات آخرین روز هفته بزرگان و شاخص سازان یکی پس از دیگری سبزپوش شدند و رو به بالا در مسیری صعودی به حرکت در آمدند بطوری که جهش قیمت در این نماد موجب رشد خیره کننده و امیدوار کننده بازار سهام در معاملات روز جاری بود.

جمله طلایی روز 

همه چیز در زندگی دارای ریسک است، و تو فقط باید یاد بگیری چطور آنها را هدایت کنی.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19