نگاهی به آخرین روز تابستان 

در آخرین روز تابستان 1400 شاهد ثبت بیش از 8100 میلیارد تومان ارزش معاملات خرد بودیم که بالاترین ارزش معاملات خرد در 15 روز اخیر می باشد. ارزش معاملات خرد امروز با رشد 13 درصدی نسبت به روز قبل، 8191 میلیارد تومان به ثبت رسید. در بازار روز چهارشنبه 31 شهریور ماه 1400 598 میلیارد تومان خروج پول حقیقی صورت گرفت که 121 میلیارد تومان از این عدد ناشی از فروش حقیقی ها در نماد فجهان بود.

هفته آخر شهریور ماه هم با افزایش عرضه دنبال شد اما در اخرین روز کاری هفته شاهد رنج کشی مثبت در یکساعت پایانی گروه پالایشی ها بودیم  بطوری که افزایش تقاضای حاکم شده در این گروه موجب تغییر رنگ تابلو معاملاتی بیشتر نمادهای بزرگ و شاخص سازها شد. نه تنها بازار سهام در آخرین روز کاری به کام پالایشی ها به کار خود پایان داد بلکه اکثریت بزرگان سایر گروه ها هم در مدار مثبت و با جهش قیمت همراه شدند. شاخص بورس تهران با بهبود تقاضا در کلیت بازار از محدوده منفی بیش از 11 هزار واحد به محدوده منفی 4800 واحد رسید و در نهایت در سطح 1 میلیون و 386 هزار واحد آرام گرفت. نمادهای پالایشی بیشترین ثاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشتند.

تابستان خوبی را بازار سهام پشت سر گذاشت

تابستان 1400 برای بازار سهام تابستان خوبی بود چرا از رکود 11 ماهه در اوایل این فصل خارج شد اما طبق سنت قدیم در بازار سهام با توجه به تسویه اعتباری ها در پایان شهریور ماه می توان گفت عرضه های صورت گرفت منطقی بود و دور از پیش بینی نبوده است. با توجه به شرایط کشور و زانی حاکم شده در این روزها می توان گفت نمادها در نازلترین قیمت ها قرار دارند و سطوح ارزنده ای برای اغلب آنها ارزیابی می کنیم. این در حالی است که در آخرین روز کاری هفته شاهد بهبود تقاضا در یکساعت پایانی با لیدری نماهدای پالایشی بودیم. پالایشی ها گل کاشتند و می توان یک دستمریزاد به خریداران این گروه گفت.

در معاملات روز جاری، کدام نماد‌ها امروز متوقف شدند؟

امروز فسبزوار، دالبر و دارو متوقف شدند و بازگشایی آن‌ها در هفته آینده اتفاق می‌افتد. همچنین در جربان معاملات امروز نماد‌های رمپنا، اکالا، تکالا، غدام، ولساپا، اکالا و وپارس بازگشایی شدند.

در مورد پالایشی‌ها جلسات و نامه‌هایی برای ارسال سریع‌تر اطلاعات صورت‌های مالی صورت گرفته. روش جدیدی که برای شرکت‌های پالایشی به کار گرفته می‌شود محاسبه نرخ نفت بر اساس صادرات است که کمی زمان برخواهد بود، ولی در نهایت به سود این صنعت است و دولت هم در پی تقویت سودآوری این صنعت خواهد بود. این خبرها موجب شد تا شاهد رونق معاملات در این دسته از نمادها باشیم. ابتدا نماد شتران و سپس نماد شپنا در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند.

افت قیمت در اغلب نمادهای کوچک ادامه داشت بطوری که نماگر این دسته از نمادها در محدوده منفی بیش از 6 هزار را به ثبت رساند.

در واقع سه مؤلفه مهمی که سهامداران روی آن تمرکز کردند و هنوز به جمع‌بندی نرسیدند، به شرح زیر است: یکی از عواملی که سهامداران نسبت به آن مردد هستند و تا زمانی که این تردید ادامه‌دار باشد، جهت بازار مشخص نمی‌شود، وضعیت اقتصاد جهان بعد از کرونا است. ️در وهله دوم بحث کامودیتی ها مطرح است که در حال حاضر پیک قیمتی‌ را تجربه می‌کنند و باید ببینیم چقدر ادامه‌دار خواهد بود ️و سومین عامل، برنامه سیاست خارجی دولت آقای رئیسی است که هنوز برای سرمایه‌گذاران و سهامداران نامعلوم است. بنابراین این سه عامل قطعا بر بازار سهام تاثیرگذار است و باید منتظر جمع‌بندی سهامداران در این خصوص باشیم.

در مجموع بنظر بازار سهام با درنظر گرفتن گزارشات ماهانه شهریور ماه که از فردا بروی سامانه کدال قرار می گیرند، می تواند شرایط بهتری را سپری کند.

جمله طلایی روز :

موفقیت از آن کسانی است که یک ثانیه دیرتر ناامید می شوند و یک لحظه دیرتر دست از تلاش بر می دارند مواظب همین "یک"های ساده باشید.

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19