مذاکرات شانگهای از جمله عواملی است که در کنار عوامل مهم دیگر تاثیر بسزایی را بر اقتصاد و بورس تهران ایفا خواهد نمود.

این مذاکرات چه تاثیری بر بورس تهران خواهند داشت؟ ئعوامل اصلی تحرکات چند وقت اخیر بازار سرمایه چیست؟

فردین آقابزرگی فعال و کارشناس بازار سرمایه در این خصوص با پاداش سرمایه به گفتگو پرداخت.

 

پیمان شانگهای

آقابزرگی با اشاره به زیرساخت‌های اقتصادی و صنعتی کشور بیان داشت: موضوع پیوستن ایران به پیمان شانگهای باید گفت که ممکن است با امضا و به توافق رسیدن این پیمان، آنچه را که ما پیش‌تر در 4 دهه گذشته به‌واسطه تعاملات مختلف با اروپا و امریکا داشتیم، از جمله فضای کسب‌وکار اقتصادی، به‌مرور زمان و با عضویت در پیمان شانگهای متوجه کشورهایی مانند چین و روسیه شود.

 زیرساخت‌های اقتصادی، تولیدی و صنعتی کشور تا حدودی متأثر از امضای این پیمان گرایش‌هایی نسبت به دو کشور بزرگ چین و روسیه پیدا خواهند کرد و ممکن است این تغییرات، وقفه‌ای احتمالی در تأمین قطعات یدکی، تأمین و یا تجهیز ماشین‌آلات و صنایع مختلف در کشور ایجاد نماید.

باید توجه داشت که این مسائل جزو احتمالات هستند زیرا ما به اطلاعات خاصی دراین‌باره دسترسی نداریم و به‌طور دقیق نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر نمود.

 

عوامل تحرکات بازار

عوامل مختلفی در شکل‌گیری فضای کنونی بورس ایران تاثیرگذار بودند

عامل اول: عرضه‌های اولیه

این فعال بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم عوامل مؤثر بر بازار سهام را دسته‌بندی نماییم می‌توانیم به عواملی ازجمله تفاوت در عرضه‌های اولیه اشاره نماییم

عرضه‌های اولیه درگذشته با حجم‌های اندکی عرضه می‌شدند اما دو عرضه اولیه جدید، فجهان و فسبزوار نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان منابع ملی را به خود اختصاص دادند.

 طبیعتاً بعضی از افراد به‌خصوص سهامداران خرد با اتخاذ سیاست‌هایی ازجمله فروش سهم‌های خود حتی در صف فروش و خرید عرضه‌های اولیه، برای کسب سود چند درصدی به سمت این نمادهای تازه وارد حرکت نمودند.

 

عامل دوم: انتشار اوراق

آقابزرگی ادامه داد: عامل دوم بحث انتشار اوراق و انجام معاملات بلوک سهام عدالت، ولو خیلی ناچیز و اندک است.

به‌هرحال تا حدودی نقدینگی موجود، بخشی از نقدینگی نهادهای مالی که تا پیش‌ازاین به ‌راحتی کار بازارسازی و بازا گردانی سهم‌های خود را انجام می‌داند، متوجه خرید اوراق و یا احتمالاً خرید بلوک‌های سهام عدالت شده است.

 

عامل سوم: نرخ ارز

وی توضیح داد: عامل سوم بحث کاهش نرخ ارز و تبعات آن است.

این کاهش بر بعضی از صنایع ازجمله صنایع صادرات محور و یا صنایع متأثر از کامودیتی‌ها تاثیرگذار است و همچنین سود و زیان و عملکرد این شرکت‌ها را دچار تغییرات گوناگونی خواهد نمود.

همان‌طور که می‌دانیم شرکت‌های پتروشیمی وزن مناسبی در بازار سرمایه ‌دارند

گمانه‌ها و شواهدی مبنی برافزایش نرخ خوراک گاز به دلیل افزایش نرخ جهانی آن وجود دارد که ممکن است بر سود و زیان شرکت‌های شیمیایی و پتروشیمی اثر منفی بگذارد که در برآوردها لحاظ می‌شود.

 

عامل چهارم:قیمت‌گذاری 

وی در پایان افزود: آخرین عامل و درنهایت بحث‌های ضمنی که در مورد قیمت‌گذاری یا کنترل تورم و یا حتی زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش سود نرخ سپرده، به‌منظور جمع‌آوری بخشی از نقدینگی در جریان، است.

همه این عوامل در کنار هم اثرات مستقیمی را به‌صورت بنیادی بر بازار سرمایه می‌گذارند.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید