خرس ها نعرکشان بازار امروز بودند

بازار سهام در معاملات روز جاری خود را آغاز بکار کرد که در اولین روز هفته با افزایش عرضه مواجه بود که به تبع معاملات امروز هم تحت تاثیر افت روز گذشته در مدار منفی و با افزایش عرضه بیشتر دنبال شد و این در حالی است که متهم ریزش بازار سهام در معاملات این روزها نوسانات دلار شناخته شده است و این در صورتی است که در انتهای معاملات روز جاری، ما شاهد بهبود تقاضا در کلیت بازار بودیم اما در کل بازار سهام با افت بیش از 40 هزار واحد نه تنها سطح حمایت 1 میلیون و 500 هزار واحد را از دست داد بلکه در سطح 1 میلیون و 489 هزار واحد به کار خود پایان داد و ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس 6300 میلیارد تومان به ثبت رسید که نسبت به روز گذشته افت 15 درصد را نشان می دهد.

نمادهای فولاد، فملی، شستا و شپنا بیشترین تاثیر افت را بروی نماگر بورس تهران داشتند.

دو اتفاق مهم 

در معاملات روز شنبه دو اتفاق مهم رخ داد؛ اول اینکه، بعد از مدت ها تمایل کوچکترهای بورس برای فروش بیش تر از تمایل شاخص سازان بود. دوم اینکه، سرانه فروش از سرانه خرید سبقت گرفت. نشانه های درونی عملکردی بورس در روز ابتدای هفته با توجه به جریان خروجی پول گویای این بود که معاملات روز جاری بیش از همیشه چالشی خواهد بود و با فشار سمت عرضه مواجه می شود که همانطور هم شد.

چالش ها یکشنبه ای را قبلا تجربه کردیم امروز هم متاسفانه اصلاح تند و تیز را در معاملات روز یکشنبه تجربه کردیم. در عمق بازار تقاضای وجود داشت که هر لحظه انتظار برگشت روند را در اغلب نمادها داشتیم و این اتفاق در کلیت بازار بطوری در حالی رخ داد که در دقایق پایانی معاملات روز جاری شاهد جمع شدن بزرگان و شاخص سازهای بازار سهام بودیم.

در مجموع امروز امروز شاخص در شرایطی آغاز شد که تا نیمه اول شاخص بیش از ۲۸ هزار واحد کاهش داشت. در ادامه اما در ادامه فشار فروش بیشتر شد. و در نیمه دوم بیش از ۱۲ هزار واحد دیگر شاخص ریزش داشت.شاخص هم وزن نیز نیز از ابتدا با ریزش کار خود را آغاز کرد و در نهایت با ۱۳۲۸۵ واحد کاهش به ۴۵۰ هزار و ۵۹ واحد رسید.

و اما در آخر باید گفت، باز هم متهم ردیف اول ریزش بازار سهام دلار است و تمام!

حال به بررسی برخی از نمادها و گروه ها می پردازیم

در جریان فلزی ها هم شاهد افت تقاضا بودیم. بطوری که دو نماد لیدر این یعنی نمادهای فولاد و فملی بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر بورس تهران داشتند. فجهان در اولین روز کاری خود در سقف قیمت روزانه با صف خرید بالای 1 میلیارد برگه سهم دنبال شد.

در گروه خودرویی ها در نیمه دوم معاملات امروز شاهد جمع شدن صف فروش نمادهای خودرو و خساپا بودیم. هر دو نماد در محدوده منفی بیش از 4 درصد دنبال شدند. داد و ستد تمام نمادهای این گروه به جز برخی از قطعه سازها من جمله خفناور، خفنر و خپویش در مدار منفی دنبال شدند.      

محصولات شیمیایی کیمیاتک همچنان در صدر توجهات قرار داشت. عمده نمادهای گروه در مدار منفی دنبال شدند و شاهد افت حداکثری قیمت و شکل گیری صفوف فروش بروی نمادهای گروه بودیم.

فرآورده های نفتی افت حداکثری قیمت موجب شد تا تمام نمادهای این گروه در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه شوند و تا پایان معاملات نیز با فشار فروش دنبال شوند.

بانکی ها هم حال خوشی نداشتند و جریان عرضه ها و فشار فروش در این گروه هم به قدری بالا بود که تابلو معاملات تمام نمادهای این گروه هم سرخ بود.

در کدال چه گذشت؟

بمپنا: آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا )

پاکشو: واگذاری سهام/ شرکت واگذار شده: شرکت آریان کیمیا تک /درصد واگذار شده؛ 2.99 درصد

وشهر: موضوع مزایده: فروش 418 رقبه از املاک مازاد بانک شهر با شرایط نقد، نقد واقساط از طریق اعطای تسهیلات، اجاره به شرط تملیک و نقد و اقساط

اخبار بورسی

شرکت‌های توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، تولید و صادرات ریشمک، دامداری تلیسه نمونه ، ذوب روی اصفهان، سرمایه‌گذاری آوانوین، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، سیمان لار سبزوار، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود، کشت و دام قیام اصفهان و کلر پارس ١١ شرکتی به شمار می‌روند که با کسب شرایط لازم به بازار اول فرابورس ارتقا یافتند.

جمله طلایی روز

با تفکر، خلاقیت و برنامه‌ریزی در راستای اهداف، انسان می‌تواند به "مزیت رقابتی" دست پیدا کند و از همه‌ی رقیبان خود پیشی بگیرد.

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید