قدرت جبهه خریداران در نیمه اول بازار معاملاتی امروز به قدری بالا بود که شاهد رشد بیش از 12 هزار واحدی نماگر بورس تهران به همت نمادهای فملی، شستا و رمپنا بودیم اما ناگهان با افزایش عرضه ها و قدرت نمایی فروشندگان در کلیت بازار شاهد عقب نشینی خریداران و در نهایت کاسته شدن مثبت های شاخص بورس تهران بودیم. در حالی اولین روز هفته را در مدار مثبت و با تاخت و تاز بزرگان آغاز کردیم که هفته گذشته شاهد روندی نزولی در اغلب آنها بودیم. اولین روز هفته با افزایش تقاضا و جهش قیمت در اکثریت بزرگان رقم خورد و این در حالیست که در کمتر از 15 دقیقه ای ابتدایی شاهد پیشروی بیش از 6 هزار واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما علیرغم رشد مولفه های تاثیر گذار من جمله نرخ ارز و رشد قیمت جهانی ها، همچنان بازار با تردید و افزایش نسبی عرضه در نمادهای بزرگ و تمایل به نمادهای کوچکتر در بازار دنبال می شد و این در صورتی است که اغلب کوچک ها با آنکه در مدار منفی دنبال می شدند اما خریداران بالقوه ای داشتند ولی در نهایت قدرت فروشنده ها به قدری بالا بود که نماگر هم وزن را در مدار منفی قرار داد و ما شاهد افت بیش از 2700 واحدی این نماگر بودیم. شاخص کل نیز با رشد بیش از 4500 واحد در سطح 1 میلیون و 530 هزار واحد به کار خود پایان داد. در معاملات روز جاری نماد رمپنا توانست در مرکز توجهات سهامداران رخ نمایی کند و این در حالی است که جزو نمادهای پربازده و اثر گذار می بود.

رکورد مشارکت عرضه اولیه در فجهان

و اما با آنکه بازار سهام در مدار منفی دنبال شد اما رکورد جدیدی در بازار سهام به ثبت رسید. رکورد مشارکت شکسته شد/ یک هزار و ۴۵۲ سهم برای هر کد معاملاتی در سهام فجهان شرکت کردند. با پایان تخصیص سهام «فجهان» ضمن شکسته شدن رکورد مشارکت در سال جاری، به هر کد معاملاتی ۱۴۵۲ سهم در سقف قیمتی ۵۵۰ تومان تعلق گرفت.  عرضه اولیه‌هایی است که امروز در بازار عرضه شدند، فاکتورهایی که روزهای آینده برای بازار مهم هستند و به عنوان بزرگترین عرضه اولیه بازار در سال جاری شناخته می‌شوند چراکه ورود پول به بازار از طریق این عرضه اولیه ها می تواند ارزش معاملات بازار را افزایش دهد. از سوی دیگر با توجه به اخباری مبنی بر به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و همچنین بالا گرفتن درگیری ها در افغانستان می تواند بر قیمت دلار موثر باشد. شاخص کل از نظر تکنیکالی در محدوده مقاومتی خود رسیده و احتمال شکست این مقاومت، بیشتر از سقوط شاخص می باشد. اما بنظر اصلاحی در مسیر صعود است و نمی توان گفت اصلاح تند و تیز خواهد بود.

افت بزرگ و کوچک

اما در مجموع باید گفت، در واقع بازار تقاضای خوبی داشت، اما در وهله اول به دلیل باندی که قیمت‌گذاری‌ها روی آن تاثیر داشت با ابهام مواجه بود و رو به بالا خرید نمی‌کرد و در وهله دوم نمودارها به شکلی بود که زمان را تلف می‌کردند بازار سرمایه محتاطانه عمل کرد، ولی همانطور که مشاهده کردیم حجم تقاضا نسبت به عرضه بیشتر بود. در مقابل اگر بخواهیم در مورد شاخص هم وزن بگوییم، به دلیل اینکه بیشتر سهم‌های کوچک و متوسط نیاز به رشد مجدد دارند و در یک سیکل اصلاحی ریزموج کوچک هستند برای حرکت دوباره، به‌تبع آن قیمت‌گذاری علی‌الخصوص برای سیمان روی سهم‌های کوچک بیشتر تاثیر می‌گذاشت که همانطور که مشهود بود این خبر گروه سیمان را تحت فشار و با افزایش عرضه قابل توجهی مواجه کرد.

یکپارچه سرخ

گروه خودرو رو هم از دیگر گروه هایی بود که در همان دقایق ابتدایی با افزایش عرضه مواجه شد و تحت فشار فروشندگان تغییر تابلو عمده نمادهای این دسته را شاهد بودیم. خودرو در قیمت 212 تومان ، خساپا در قیمت 191 تومان به کار خود پایان دادند و سکان بیشترین جابه جایی از لحاظ حجم معاملات در دستان نماد خودرو قرار گرفت.

فروشندگان برندگان میدان

در بانکی ها بالاخره فروشندگان برنده میدان معاملاتی اولین روز هفته در نماد دی بودند بطوری که نماد را با قرار رگفتن در کف قیمت روزانه با صف فروش قابل توجهی روبرو شد و بیشترین داد و ستد در گروه را به خود اختصاص داد. وتجارت و وبصادر هم در مدار منفی دنبال شدند . این گروه در حالی با افزایش عرضه به کار خود پایان داد که در نیمه اول معاملات معاملات مثبت و پرتقاضای را در اغلب نمادها در مدار مثبت شاهد بودیم.

کیمیاتک تازه وارد

در گروه محصولات شیمیایی،کیمیاتک نماد تازه وارد این گروه گویا خوش قدم برای کلیت بازار به خصوص گروهش نبود. این نماد در سقف قیمت روزانه در اولین روز کاری خودش قرار داشت و شاهد روندی متعادل و در اغلب نمادهای گروه شاهد نوسانات منفی بودیم.

افزایش سرمایه:

 مجوز افزایش سرمایه71 درصدی قاسم از محل سود انباشته صادرشد.

مجوز افزایش سرمایه25 درصدی بکام از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادرشد.

مجوز افزایش سرمایه150 درصدی غزر از محل سود انباشته صادرشد.

مجوز افزایش سرمایه2245 درصدی شسینا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها صادرشد.

 مجوز افزایش سرمایه136 درصدی قشیر از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها صادرشد.

 

جمله طلایی روز

هرگز از دیدن رویاهای بزرگ نترس، هیچ چیزی غیرممکن نیست،

اگر خودتو باور داشته باشی، می تونی بهش برسی...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید