رشد شاخص کل

در دومین روز معاملاتی شهریورماه همچنان شاهد رشد شاخص کل در کانال صعودی خود بودیم.

به‌طوری‌که بازار سرمایه پررونق ایران با رشدی بیش از 27553 واحدی خود را به سطح 1 میلیون و 543 هزار و 476 واحد رساند و آماده‌ی رویارویی با مقاومت بعدی شد.

از ابتدای شرع نیمه اول بازار اکثریت نمادها با روندی صعودی تحرکات خود را آغاز نموده و تا پایان بازار معاملاتی این روند را حفظ نمودند.

تعداد نمادهای قفل صف فروش نسبت به‌روزهای گذشته به 33 نماد کاهش یافت و 277 نماد نیز به‌صف خرید نشستند.

 

تاثیرگذارها

در میان سهم‌های اثرگذار بر شاخص بورس تهران نماد فولاد با تأثیری 1605 واحدی بیشترین تأثیر را بر شاخص کل به ثبت رسانید و پس‌ازآن و به ترتیب نمادهای پارس، فملی، وبملت، پارسان و اخابر موجب رشد هر چه بیشتر شاخص کل گردیدند.

اوضاع در بازار فرابورس نیز به کام سهام‌داران بود و این بازار توانست شاخص خود را با افزایشی 322 واحدی به سطح 22220 برساند.

نمادهای زاگرس با پیشی گرفتن از سایر رقبا و با اثری 47 واحدی بیشترین تأثیر را درروند مثبت شاخص فرابورس داشت. نمادهای ذوب، مارون، هرمز و دی با اختلافی زیاد در جدول تأثیر شاخص فرابورس نشستند.

حجم معاملات

بیشترین حجم معاملات امروز را نماد دی با بیش از 1 میلیارد حجم به خود اختصاص داد. نمادهای خساپا، وبملت، خودرو، خبهمن نیز با حجم معاملاتی بیش از 500 میلیون به کار خود پایان دادند.

حجم مشکوک

نمادهای حپترو، ثزاگرس، کترام، زماهام، غدام و کتوکا ازجمله نمادهایی با حجم مشکوک در روز معاملاتی 2 شهریورماه بودند.

بیشترین عرضه

در بازار سبز امروز بودند نمادهایی که کام سرمایه‌گذاران را تلخ کردند و بیشترین عرضه‌ها را به خود اختصاص دادند. ازجمله نمادهای تپکو، وسدید، داراب و وهنر که بیشترین عرضه را نصیب خود کردند و منتظر روز معاملاتی بعد ماندند.

خرید حقوقی‌ها

نماد افران تونست دل حقوقی‌ها را به دست بیاورد و شاهد خرید 10 میلیونی خرید از سمت آن‌ها باشد.

همچنین نمادهای وامین، بپاس و سبجنو ازجمله نمادهای موردتوجه حقوقی‌ها بودند.

خرید حقیقی‌ها

نماد وهامون با بیش از 25 میلیون حجم بیشترین خرید حقیقی‌ها را به خو اختصاص داد و پس‌ازآن نمادهای فایرا، مدیریت و مادیرا بیشترین جابجایی از حقوقی به حقیقی را به خود اختصاص دادند.

ورود و خروج پول هوشمند

در مبحث ورود و خروج پول هوشمند نیز نمادهای وبملت، کرازی، وسکرشا، فایرا، ولپارس و شبریز شاهد ورود پول هوشمند بودند. نمادهای حپترو، غدام، ساذری، قنقش، کترام و بالبر نیز با بداقبالی روبرو شدند و خروج پول هوشمند را تجربه نمودند.

 

انبوه‌سازی و مستغلات

در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات بخت با نمادها یار بود و تقریباً تمام نمادهای این گروه به‌جز ثالوند و ثاباد رشدهای قابل توجهی را به ثبت رساندند.

نماد ثامید نیز با بازگشایی بیش از 8 درصدی خود بیشترین رشد را در این گروه به خود اختصاص داد. می‌توان گفت که بیشتر نمادهای ساختمانی به صف خرسید نشستند و تقاضا برای این گروه بسیار قابل‌توجه و چشمگیر بود.

گروه بانکی

در گروه بانکی نیز تمامی نمادها رشد را پشت سر گذاشتند و اکثریت به‌صف خرید نشستند.

نماد دی با توجه به رکود چندین روز گذشته خود توانست تکانی به خود بدهد و باقدرت در کانال صعودی خود شروع به حرکت نماید که همین امر موجب شد تا بیشترین حجم معاملات امروز را به خود اختصاص دهد.

نماد وبملت نیز ازجمله نمادهایی بود که از دیگر هم‌گروهی‌های خود فاصله گرفت و با بیشترین میزان رشد منتظر روزکاری بعد ماند.

نماد وتجارت نیز مانند روزهای گذشته به روند رشد خود ادامه داده و تقاضا در این نماد به‌گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران قصد خروج از آن را میسر نمی‌بینند.

سیمان

در گروه سیمانی و با توجه به اخباری که از این صنعت به گوش می‌رسد شاهد نوسانات روزانه در این گروه هستیم. اما امروز این گروه مانند سایر گروه‌ها به رشد رسیدند و اکثریت آن‌ها از صفر تابلو توانستند صف‌های خرید قابل‌توجهی را به ثبت برسانند.

پتروشیمی

در گروه محصولات دو لیدر این گروه باوجود حجم معاملات قابل‌توجه خود نتوانستند آن‌طور که باید در جهت بازار حرکت کنند. نماد پترول باوجود حجم معاملات 238 میلیونی خود نتوانست به رشد برسد و در قیمت 451 تومان به کار خود پایان داد.

نماد نوری نیز از رشد جا ماند و در قیمت 11001 بسته شد.

خودرو

در گروه خودرو دو نماد بزرگ خودرو و خساپا روندی متعادل را در پیش گرفتند و با رشدی متعادل به کار خود پایان دادند. خساپا در 215 و خودرو در 235 تومان به کار خود پایان دادند. نمادهای خرینگ، خبهمن، خچرخش، ختراک و خنصیر بیشترین رشد را در این گروه به خود اختصاص دادند.

فلزات اساسی

در گروه فلزات اساسی نیز معاملات روندی متعادل داشت و نماد فولاد با 151 میلیون حجم و در رشد +2 و قیمت 1250 به کار خود پایان داد.

نمادهای فجر و فنورد وفنوال و فولادی در این گروه توانستند بیشترین رشد را به خود اختصاص دهد و امید را در دل سهام‌داران خود زنده نگه‌دارند.

 

 

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید