گرم ترین و پر سود ترین ماه سال

با پایان مرداد، گرم‌ترین ماه از سال پشت سر گذاشته شد. بازار سهام نیز در این ماه معاملات داغی را تجربه کرد. شاخص کل بورس تهران در مجموع دادوستدهای مردادماه رشد ۶/ ۱۵درصدی را ثبت کرد تا با شکستن رکورد ۱۳ماهه، لقب پرسودترین ماه بورس طی این مدت را به خود اختصاص دهد. اما این تنها رکورد بورس در دومین ماه تابستان نبود. در این ماه ارزش معاملات خرد سهام با ثبت رقم حدود ۸هزار میلیارد تومان در یک روز، به بیشترین میزان در سال جاری دست یافت و صفوف خرید نیز طولانی‌تر شدند.

تغییر رنگ تابلو اکثریت نمادها

بازار سهام برخلاف روند متعادل و مثبت روز گذشته در دقایق ابتدایی داد و ستد روزی جاری با افت تقاضا و افزایش عرضه آغاز بکار کرد بطوری که نماگر بورس تهران با افت بیش از 6 هزار واحد مواجه بود اما رفته رفته با بهبود تقاضا در بزرگان و شاخص سازها و تغییر رنگ تابلو معاملات آنها شاهد بازگشت نمادها به مدار مثبت و کاسته شدن فشار فروش نماگر بورس تهران بودیم. نماگر بورس تهران در پایان معاملات اولین روز شهریور ماه توانست در مدار مثبت و با رشد بیش از 300 واحد به کار خود پایان دهد و شاهد قرار گرفتن آن در بالاتر از سطح 1 میلیون و 515 هزار واحد بودیم.

شاخص کل از منظر تکنیکال

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز به سطح 1.515 میلیون واحدی رسید. این سطح از چند جهت حائز اهمیت است. شاهد قرارگیری مقاومت استاتیک در این ناحیه هستیم و از طرفی 50 درصد فیبوناچی موج نزولی پیشین شاخص هم دقیقا در همین محدوده قرار می‌گیرد. مقاومت مهم دیگری که در می‌تواند چالش بزرگی برای بازار تلقی گردد، مقاومت روانی کانال 1.500 میلیون واحدی است. اینگونه بنظر می‌رسد که شاخص کل در روز آتی معاملاتی به دلیل قرارگیری در این ناحیه مقاومتی در نیمه اول معاملاتی با افزایش عرضه همراه گردد و باید دید که آیا سمت تقاضا می‌تواند در نیمه دوم بر این عرضه‌ها غلبه کند یا نه که در معاملات روز جاری ای اتفاق افتاد. لازم به ذکر است اندیکاتور RSI شاخص هم در محدوده بیش خرید قرار گرفته است اما مادامی که بالای خط روند صعودی خود قرار دارد تهدیدی برای سرمایه‌گذاران محسوب نمی‌شود.

پتروشیمی ها لیدر بازار

شستا پر حاشیه شد

در بازار بورس امروز پتروشیمی ها لیدر بودند و همانطور که پیش بینی می شد صنایع کوچک و متوسط خود را به جدول تأثیرگذارها و پرم معاملات رساندند این مسئله را می توان در هر بازار بورس و فرابورس به دقت ملاحظه کرد. امروز نمادهای فلزی خیلی حرفی برای گفتن نداشتند و تغییرات شستا و شائبه های آن امروز عملکرد این شرکت را تحت تأثیر قرار داد و آن را قرمز کرد. برکت نیز با خلف وعده های تولید واکسن و هجمه هایی که علیه آن وجود دارد همچنان منفی است.

کوچک های جذاب

بازار امروز دز محوریت نمادهای کوچک و تک سهم های جذاب در حال چرخش بود بطوری که نماگر هم وزن از همان دقایق ابتدایی در مدار مثبت و سبز قرار داشت اما با بهبود تقاضا در نیمه دوم داد و ستد روز جاری شاهد رشد بیش از 4400 واحدی نماگر هم وزن بودیم.

عملکرد حقیقی ها

امروز حقیقی ها 131 میلیارد تومان از بازار خارج کردند که بیشترین خروج پول حقیقی در نمادهای شپنا و فولاد صورت گرفت. دلر اما بیشترین ورود پول حقیقی ها را داشت. ارزش معاملات خرد امروز نیز بیش از 9500 میلیارد تومان ثبت شد.

فنوال در مرکز توجهات

در جریان داد وستد متعادل و منفی گروه فلزی ها نماد فنوال در مرکز توجهات سهامداران امروز هم قرار گرفت و در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد.  

سیو سود در خودرویی ها

سیو سود سهامداران و افت نسبی تقاضا در جریان معاملات روز جاری این گروه موجب شد تا نظاره گر معاملاتی متعادل و منفی در لیدرهای این گروه باشیم. خبهمن با حجم معاملات قابل توجهی به کار خود پایان داد.  

بازگشت خیره کننده پترول

بازگشت خیره کننده پترول به مدار معاملات و رشد 30 درصدی قیمت موجب شد تا چشم ها در دقایق پایانی معاملات امروز به این نماد دوخته شود.  

شبندر باز می گردد؟

شبندر شفاف سازی مبنی بر پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر عدم ثبت افزایش سرمایه راهی کدال کرد و بنظر بزودی بازار سهام میزبان بازگشت این نماد خواهد بود.  

وپارس نقدینگی را بلعید

نماد وپارس توانست بیشترین نقدینگی گروه را ببلعد و شاهد ثبت حجمی بالغ بر 334 یلیون برگه سهم در این نماد بودیم.   

امروز مدار معاملات اغلب نمادهای ساختمانی هم مثبت بود و شاهد راندمان معاملاتی متعادل و مثبتی در این گروه بودیم. سیمانی ها هم در تیررس برخی از سهامداران قرار گرفتند.

گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی پرتقاضا داد وستد می شدند. نمادهای بترانس، بکاب و بشهاب در سقف قیمت روزانه با صف خرید دنبال می شدند. بکام و بنیرو حوالی صفر تابلو با نوسانات مثبت همراه بودند.

امروز از همان ابتدا تقاضا برای بانکی ها به نسبت دیگر گروه ها بیشتر بود. نمادهای وپارس و سامان در سقف قیمت روزانه تشکیل صف خرید دادند. وتجارت مماس بر صفر معاملاتی نبض مثبت می زند. وبصادر در قیمت 255 تومان و وبملت در قیمت 418 تومان با جهش بیش از 1 درصدی دنبال شدند. وپاسار و دی از سرخ پوش های گروه بودند. صف فروش وآیند جمع  شد و در مدار مثبت در حال حرکت بود.

در بازارهای فرابورس ایران با معامله 4 میلیارد و 252میلیون ورقه به‌ارزش 11هزار و 790میلیارد تومان در 518هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 20واحد رشد کرد و در ارتفاع 21هزار و 897واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، زرین معدن آسیا و سرمایه‌گذاری هامون صبا بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های شیر پاستوریزه پگاه گلستان، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان و توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

جمله طلایی روز: 

صبر پاداش سرمایه گذاریست

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید..