بازار سرمایه با روندی در حال پیش‌روی است که نباید انتظار رشد هم‌گروه‌ها را در یک بازه‌ی زمانی مشخص انتظار داشت. بر خلاف روند گذشته بورس تهران، حرکت رو به جلو در چند نماد از یک گروه به منزله‌ی رشد صددرصدی تمام صنایع در آن گروه نیست. 

با توجه به این موضوع تقاضا در بازار سرمایه و همبستگی نمادها به چه عواملی بستگی دارد؟

شریعتی کارشناس و فعال بازار سرمایه در این مورد با پاداش سرمایه به گفتگو پرداخته است.

 

خرید تحلیلی

شریعتی ضمن اشاره به هجوم نقدینگی در بازار معاملاتی بیان داشت: معاملات بازار سرمایه در دوره‌ی کنونی  با معاملات در بهار و تابستان سال 99 بسیار متفاوت است.

در آن زمان ما شاهد هجوم نقدینگی برای خرید سهم‌ها بودیم اما در یک ماه و نیم گذشته بازار سرمایه با این هجوم نقدینگی آن‌هم صرفاً در جهت خرید سهام  مواجه نشده است.

از این موضوع می‌توان به این نتیجه رسید که بازار در حال خرید به‌صورت تحلیلی است.

 

ارزندگی سهم‌ها

وی تصریح کرد: باوجود تفاوت معاملات بازار در یک سال گذشته این موضوع منطقی و طبیعی است که ارزندگی سهم‌های کوچک کمتر از سهم‌های دیگر باشد و این نمادهای کوچک با روند رشد متفاوتی همراه باشند.

سهم‌های کوچکی نیز هستند که در چند وقت گذشته با تحرکاتی مواجه نشده‌اند و  همچنان قفل در صف فروش هستند و با رشد هم‌گروه‌های خود مسیر خود را به سمت رشد تغییر نداده‌اند.

درگذشته هنگامی‌که یک الی دو سهم از گروهی مسیر رشد را در پیش می‌گرفت سایر نمادهای آن گروه نیز تحرکات مثبتی را از خود نشان می‌دادند اما در حال حاضر روند بازار سرمایه تغییر جهت داده و نباید انتظار دنباله‌روی نمادها از یکدیگر را داشت.

 

همبستگی نمادها

این فعال بازار سرمایه گفت: اگر بخواهیم نمادها را ازلحاظ همبستگی موردبررسی قرار دهیم خواهیم دید که همبستگی همچنان در بازار وجود دارد اما نه مانند گذشته.

 به‌عنوان‌مثال اگر فولاد و ملی صنایع مس به صف خرید بنشیند و در کانالی صعودی قرار بگیرند، مسلماً بر روی پتروشیمی پارس و نوری  نیز تأثیر خواهند گذاشت زیرا ازجمله مهم‌ترین متغیرهایی که بر قیمت این نمادها تأثیرگذارند متغیر دلار است.

بنابراین واضح است که بین نمادهایی دلاری نوعی از همبستگی وجود داشته باشد و تحت تأثیر یکدیگر قرار بگیرند.

او در پایان افزود: منطقی وجود ندارد که بین یک سهم کوچک و بازار پایه با نمادهای بزرگی مانند فولاد همبستگی معناداری وجود داشته باشد.

همه‌ی این عوامل نشان از تحلیلی بودن بازار در دوران جاری دارند و امید است که روند بازار همچنان مسیر خود را روبه‌جلو طی نماید.

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید