تب تند خریداران

تب تند خریداران در آخرین هفته کاری در مرداد ماه در گروه های جامانده من جمله خودرو و بانکی بسیار بالا است و شاهد داد و ستد معاملات این دو گروه در مدار مثبت های بالا بودیم. بطوری که رشد 5 هزار واحدی نماگر بورس تهران در دقایق ابتدایی روز جاری را نمادهای پارس، خودرو و وبصادر داشتند. به این ترتیب شاهد لبخندی از رضایت سهامداران این دو گروه بودیم. اما در مقابل سیو سود سهامداران در نمادهای بزرگ و شاخص ساز موجب شد تا تقاضا و رشد این دو گروه هم در سبز نگه داشتن نماگر بورس کارساز نباشد و در نهایت با افت بیش از 3700 واحدی نماگر بورس به کار خود پایان داد و در مرز 1 میلیون و 480 هزار واحد قرار گرفت. نمادهای فارس، فملی و رمپنا بیشترین تاثیر منفی و نمادهای پارس، شتران و خودرو بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس به ثبت رساندند.

نقشه بازار امروز با وجود روند نزولی در نمادهای شاخص ساز همچنان به رنگ سبز درآمده. خودرویی ها یکدست صف خرید داشتند و روز خوبی برای سهامداران خودرو، خساپا، خگستر، خزامیا، خبهمن، خلنت و دیگر نمادهای گروه به حساب می آید. در بین فرآورده های نفتی برای شتران صف خرید تشکیل داده و حجم معاملات بالایی را برای این نماد شاهد بودیم. هرچند دیگر پالایشگاه ها همراهی نمی کنند. شپنا دو درصد رشد کرده و شبریز سه درصد ارزش خود را در ابتدای معاملات امروز از دست داده است. گروه فلزات اساسی امروز عمدتا به رنگ قرمز درآمده هرچند در این گروه شاهد تشکیل صف خرید برای هرمز و فرآور هستیم. در بین محصولات شیمیایی هم شبدر و پارس صف خرید دارند ولی دیگران مثل فارس، آریا، شگویا و شفن روند نزولی در پیش گرفته اند. بانک ها و موسسات اعتباری دیگر گروه سبزرنگ بازار امروز بودند. انگار که گروه های ریالی دست به دست هم داده اند. شاهد افزایش قیمت سهام وبصادر، وبملت، وتجارت، ونوین، وآیند و وپست بودند. دارویی ها، انبوه سازی ها و سیمانی ها اغلب به رنگ قرمز درآمده اند. شرکت های چند رشته ای صنعتی نزدیک قیمت روز قبل معامله می شدند و اغلب نمادها در گروه سرمایه گذاری ها و محصولات غذایی در کنار نهادهای مالی، پیمانکاری، ماشین آلات و ساخت محصولات فلزی روند صعودی در پیش گرفتند.

شاخص کل بورس به لحاظ تکنیکالی به سطح مقاومت یک میلیون و 500 هزار واحد نزدیک شده است.مشاهده این روند نشان‌دهنده این است که بازار نیازمند یک پول پرقدرت برای حمایت است. همچنین امروز حجم عرضه‌ها در سهم‌ها بیشتر بود و از طرف دیگر خریدهای قابل توجهی در گروه‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشگاهی انجام شد. ضمن اینکه با اعلام تعطیلی کشور نیز ممکن است فردا نظاره‌گر مقاومت در بازار باشیم. گفتنی است؛ احتمالا روند بازار تا یک ماه آینده به همین شکل باشد.در آخر باید اضافه کرد؛ چرخشی که امروز در بازار دیدیم ابتدا سهم‌های فولادی، پالایشی و برخی دیگر منفی بودند، اما آخر بازار شرایط بهتر شد که نشان می‌دهد ورود پول به این بازار مثبت است.

جمله طلایی روز:

اگه میخوای زندگی شادی داشته باشی، اونو به یه هدف گره بزن نه به افراد یا اشیاء...

 

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.