بهبود در نیمه های دوم

غوغای فولاد مبارکه در نیمه دوم بازار را شاهد بودیم بطوری که نه تنها با بازگشتش به مدار معاملات رشد شاخص کل را بر عهده گرفت بلکه موجب شد تا روند معاملات گروهش هم در مدار مثبت و با افزایش تقاضا دنبال شود و شاهد رشد دسته جمعی و سبزپوشی عمده نمادهای این گروه باشیم.

بازار بورس تهران امروز حول محور کوچکترها می چرخید. سهامداران بزرگان بازار انگار دچار سردرگمی بودند و در نیمه اول بازار با افت تقاضا و عقب نشینی خریداران مواجه شدند اما با بازگشت قدرت در نماد فارس در گروه محصولات شیمیایی شاهد بازگشت تقاضا در کلیت بازار من جمله نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم و می توان گفت لیدری شاخص کل و کلیت بازار قبل از بازگشت فولاد مبارکه به گردونه معاملات بر دوش فارس بود و شاهد بیشترین تاثیر مثبت بروی نماگر بروس تهران بودیم. و شاخص کل توانست از مدار منفی در مدار مثبت قرار بگیرد و رشد قابل توجهی را با رشد قیمت در برخی از بزرگان تجربه کند. در نیمه دوم بازار شاهد بازگشت غول فلزی ها نماد فولاد مبارکه به مدار مثبت بودیم که نماد در قیمت 1100 تومان به مدار معاملات بازگشت و توانست رشد قابل توجهی را در تاخت و تاز امروز شاخص کل به ثبت برساند و می توان گفت نمادهای فولاد مبارکه و فارس از نمادهای موثر بر رشد نماگر بورس تهران بودند و در نهایت شاخص بورس تهران با رشد بیش از 10 هزار واحد در محدوده بالای 1 میلیون و 417 هزار واحد به کار خود پایان داد.  

در نیمه اول معاملات چرخش نقدینگی موجود در بازار به سمت کوچک ها قابل توجه بود به طوری که نمادهای کوچک در مرکز توجهات سهامداران قرار داشتند و شاهد رشد بیش از 5000 واحدی نماگر هم وزن در معاملات روز جاری بودیم. با این حال توجه به این نکته نیز ضروری است که جنس اقبال یاد شده حداقل در شرایط فعلی چندان با هفته قبل یکسان نیست. در حالی که طی هفته های اخیر دلسردی نسبت به حصولاحیای برجام موتور بازار سهام را با سوخت ریسک های سیاسی روشن نگه می داشت و سیگنال تورمی ترک گفت وگو ها تنور نمادهای دلاری را گرم و گرم تر می کرد، حالا در نخستین روز کاری پس از برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید دلگرمی به تداوم دیپلماسی بازار تا به آنجا بر بازار سهام اثر گذاشته که در اثر سخنان اخیر ابراهیم رئیسی می توان کاهش انتظارات تورمی را در بافت معاملات بازار سرمایه به خوبی مشاهده کرد. بر این اساس روز گذشته در حالی خاتمه یافت که بر خلاف روزهای معاملاتی هفته قبل، فشار تقاضا بیش از نمادهای کامودیتی محوری نظیر فولادی، شیمیایی و غیره در نمادهای بانکی خودرویی دیده می شد. همین امر سبب شد تا با انتقال اقبال عمومی به سمت نمادهای غیر دلاری نظیر بانکی و خودرویی که بیش از هر چیز از حصول توافق بهره می برند، کاهش انتظارات تورمی در جریان معاملات سهام بیش از هر چیز نمایان شود که آن هم ادامه دار نبود و شاهد افت تقاضا در اغلب نمادهای خودرویی و بانکی بودیم. نیمه دوم بانکی ها با افت های قابل توجهی دنبال شد و نبود تقاضا در نمادهای این گروه نیمه دوم بانکی ها و خودرویی ها را در مدار منفی و با افزایش عرضه مواجه کرد. نبود نقدینگی و همچنان نبود اعتماد لازم برای تزریق پول جدید همچنان معظل بازار سرمایه به حساب می آید.

اینطور که به نظر می آید بازار سهام مسیر همواری را پیش روی خود دارد تا چه در صورت حصول توافق بر سر احیای برجام یا چه رد آن از سوی هر کدام از طرفین بر بال نقدینگی به اوج گیری شاخص ادامه دهد.

در گروه فلزی ها شاهد راهی شدن افزایش سرمایه 280 درصدی نماد فخوز بروی سامانه کدال از محل سود انباشته بودیم. نماد فولاد مبارکه در مرز 1100 تومان بازگشایی شد. ذوب آهن اصفهان در قیمت 415 تومان آخرین معامله خود را انجام داد و توانست حجمی بالغ بر 86 میلیون برگه سهم را به ثبت برساند. بیشترین حجم معامله متعلق به نماد فولاد با حجمی بالغ بر 253 میلیون برگه سهم بود.

فرار خریداران

در خودرویی ها نیمه اول معاملات در ادامه رشد روز گذشته با افزایش تقاضا دنبال شد اما رفته رفته افزایش عرضه و سیو سود در نمادهای این گروه موجب شد تا شاهد افت تقاضا و نوسانات منفی در این گروه باشیم. خودرو در قیمت 198 تومان با افت 1.6 درصد دنبال شد و حجمی بالغ بر 281 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. خساپا در قیمت 179 تومان قرار داشت و حجم معاملات در این نماد بیش ار 325 میلیون برگ سهم بود. خنصیر در قطعه سازها با گذر از حجم بیش از 48 میلیون برگه سهم توانست مجددا در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شود.

درخشش شبریز

در پالایشی ها شبریز بهترین عملکرد را این روزها از خود به نمایش گذاشته است که بارها بر روند این سهم تاکید داشتیم. این سهم در داد وستد روز جاری با رشد حداکثری قیمت با صف خرید روبرو شد و حجمی بالغ بر 14 میلیون برگه سهم ا به ثبت رساند. شپنا رشد بیش از 2.5 درصد را به ثبت رساند.

بالاترین بازدهی

از شصدف نگویم برایتان که از زمان عرضه در بورس تا به امروز با رشد بیش از 700 درصدی روبرو است و همچنان هم در تیررس خریداران قرار دارد و با صف خرید دنبال می شود.

 

جمله طلایی روز

اگر هر روز قدمی کوچک به سمت هدفت برداری، در انتها متوجه خواهی شد که مسیری طولانی و فوق‌العاده را پشت‌سر گذاشته‌ای!

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.