در بازار معاملاتی 16 مرداد شاهد افت 10 درصدی معاملات خرد بودیم و با وجود آنکه حدود 163 نماد در روندی منفی مورد داد و ستد قرار گرفتند اما شاخص کل همچنان رشدی هزار واحدی را تجربه نمود.

با توجه به شرایط حاکم بر بازار سرمایه و گرایش روزانه آن به گروه‌های مختلف، چه روندی پیش روی آن قرار دارد؟ آیا گرایش روزانه بازار به گروه‌های مختلف ادامه خواهد داشت؟

احسان رضا‌پور مدیرعامل شرکت مولدسازی و مدیریت دارایی تجارت در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی روند پیش روی بازار پرداخته است.


تاثیر در شاخص کل

رضاپور ضمن اشاره به وضعیت کلی بازار بیان کرد: در بازار سرمایه تعدادی از نمادها به‌واسطه اندازه شرکت و ارزش بازاری خود اثر قابل‌ تأملی را در روند و نوسانات شاخص کل می‌گذارند.

معاملات مثبت این سهم‌ها به دلیل وزن و میزان اثر آنها بر شاخص بر اساس تقاضا و روند دادوستد آن‌ها  موجب می‌شود، علیرغم اینکه تعدادی از سهم‌ها روندی منفی را تجربه می نمایند، شاخص کل روندی افزایشی را به نمایش بگذارد.

در حال حاضر و به‌صورت کلی بازار وضعیت بد و نامساعدی را ندارد. بسیاری از سهم‌ها در صنایع مختلف در کانالی مثبت و بالاتر از کف های قیمتی تجربه شده در ماه های گذشته در حال معامله هستند و خریداران پرحجمی در بازه های قیمتی منفی آن‌ها حضور دارد که در صورت افت قیمت ها می تواند مانع از تداوم مستمر روند کاهشی باشد.


شیف سرمایه‌گذاری

این فعال بازار سرمایه تصریح نمود: در روزهای اخیر شاهد شیفت سرمایه‌گذاری در بازار معاملاتی می‌باشیم به‌طوری‌که در چند وقت گذشته عمدتاً سهم‌های پتروشیمی، فلزی و معدنی و هلدینگهای آنها تحت اقبال بازار بودند و به‌واسطه اثرگذاری با اهمیت این صنایع بر شاخص، بازار نیز روندی صعودی به خود گرفته بود.

 اکنون اما در کنار تداوم رشد برخی از نمادهای فوق و اصلاح برخی دیگر ، نمادهای گروه بانکی، خودرویی و برخی از تک نمادهای دیگر در صنایع مختلف مورد توجه بازار قرارگرفته‌اند و روندهای متعادل‌تری را در بازار شاهد هستیم.

وی ادامه داد: طبیعی به نظر می‌رسد که سهام گروهی از صنایع با بازده بیش از 20 الی 30 درصدی علی‌رغم اینکه رشدی به‌واسطه‌ی پشتوانه سودآور و وضعیت بنیادی مناسب خود داشتند، طی چند روز آینده روند استراحت موقتی را تجربه نمایند.

این استراحت ممکن است با اقبال بازار به سمت صنایع دیگر جایگزین شود و شاهد روند افزایشی و رشد قیمتی در سهم‌های دیگری باشیم که دارای جذابیت بنیادین هستند اما از بازدهی بازار عقب ماندند.

به نظر می رسد این گردش در صنایع مختلف در روزهای آینده و پیش رو ادامه خواهد داشت.

 

شناسایی سود در صنایع دیگر

رضاپور گفت:  بازدهی‌های کوتاه مدتی و جذاب، با توجه به شرایط و فضای کلی کشور و همچنین عدم اطمینان از چشم‌انداز میان‌مدت بازار سرمایه موجب می‌شود تا سرمایه گذاران همچنان ترجیح دهند با شناسایی سود نسبت به جایگزینی و حضور در صنایع دیگر که ارزنده هستند و در آستانه کفهای قیمتی همچنان در حال معامله هستند اقدام کند و یا اینکه منتظر اصلاح‌های قیمتی و خریدن مجدد همان سهام شرکت‌ها در قیمت‌های مناسب‌تر طی روزهای آتی باشند.

وی در پایان افزود: درست است که شرکت‌هایی مانند پتروشیمی، معدنی، فلزی و هلدینگ‌ها از وضعیت بنیادی مناسب‌تری نسبت به گروه‌های دیگر برخوردارند اما به نظر می‌رسد که نمادهای دیگری نیز از سهام شرکت‌ها در صنایع مختلف میتوان یافت که شرایط مناسبی دارند و صف‌های فروش آن‌ها پس از روند طولانی‌مدت ماه‌های قبل به‌تازگی جمع‌آوری‌شده و پتانسیل های لازم برای جلب نظر مساعد معامله گران و سرمایه گذاران را دارا هستند. در این روزها برای سرمایه گذاران با رویکرد کوتاه مدت کمتر از یک تا سه ماهه، دقت نظر در نقاط قیمتی مناسب برای خرید و فروش سهام شرکت ها از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

روش‌های سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.