بازار سهام یک هفته عالی و خیره‌کننده‌ را به ثبت رساند به‌طوری‌که نه‌تنها رکورد شاخص کل را شکست بلکه شاهد رکورد زنی ارزش معاملات در سال 1400 بودیم. ارزش معاملات در سال 1400 در معاملات  13 مردادماه سال جاری در بالاترین سطح قرار گرفت و شاهد افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ و کوچک در معاملات آخرین روز هفته بودیم.

از تنفیذ تا صحبت‌های حمایتی رئیس‌جمهور جدید موجب شد تا یک هفته باورنکردنی را به ثبت برسانیم. رشد قیمت به همت خریداران قوی در این هفته به ثبت رسید و شاهد قرار گرفتن اکثریت نمادهای بزرگ‌ها و کوچک بودیم. رشد بیش از 30 هزار واحدی نماگر بورس تهران و قرار گرفتن آن در بالاتر از سطح 1 میلیون 400 هزار واحد را شاهد بودیم.

نماگر بروس تهران در آخر در بالاتر از سطح 1 میلیون و 406 هزار واحد آرام گرفت. فارس، شستا، فملی و وغدیر بیشترین تأثیر مثبت را به ثبت رساندند. در بازار امروز 42 میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی صورت گرفت که تاپیکو، وغدیر و فارس بیشترین ورود پول حقیقی‌ها را داشتند.

ارزش معاملات خرد بیش از 7600 میلیارد تومان ثبت شد که حدود 27 درصد بیشتر از روز گذشته است و بیشترین سطح در سال جاری محسوب می‌شود...

درواقع ثبات بازار سرمایه را بیشتر از هر مسئله دیگری باید مدنظر قرارداد تا مردم بتوانند به‌راحتی سرمایه‌گذاری کنند.همچنین عدم تأمین مالی از طریق بازار سهام نیز مسئله مهم دیگری است که باید موردتوجه قرار بگیرد.یکی از تقاضاهای مردم و فعالان بازار سرمایه، حذف قیمت‌گذاری دستوری است که موضوع بسیار مهمی برای بازار است.

باید به بازار بورس به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی فعال نگاه کنند، همچنین شرکت‌ها ملزم به افزایش سرمایه شوند. از طرف دیگر باید بر شرکت‌های حقوقی بزرگ نظارت وجود داشته باشد، تا مردم بتوانند مجدداً به بازار اعتماد کنند. درمجموع روزهای خوبی در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم را تجربه کردیم.

 

 

بیشترین تاثیر در شاخص

در بازار معاملاتی امروز نماد فارس با 4132 واحد و پس‌ازآن نماد فملی با 2631 واحد بیشترین تأثیر مثبت را بر بازار سرمایه داشتند.

بیشترین حجم معاملات

نماد دی با بیش از 1 میلیارد حجم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد.

نمادهای کرمان و امین یکم نیز جزو نمادهای برتر از منظر حجم معاملات بودند.

پول هوشمند

نمادهای وسکرمان، وسخوز، وغدیر، تاپیکو و وتوصا شاهد سرازیر شدن ورود پول هوشمند بودند.

برترین تقاضا و عرضه

برتر ین‌های تقاضا در روز معاملاتی 13 مرداد به نماد وهامون با بیش از 245 میلیون حجم، فارس با 97 و وسکرمان با 46 میلیون حجم صف خرید تعلق گرفت.

در آن‌سوی بازار اوضاع به کام تپکو نبود و این نماد با 304 میلیون حجم صف فروش برترین عرضه‌ی امروز را به خود اختصاص داد.

سیمانی‌ها

امروز شاهد ورود حجم سنگینی از نقدینگی در گروه سیمانی بودیم و حجم تقاضای بالا اکثر نمادهای این گروه را سبزپوش کرد.

نماد سفار از این گروه توانست بیشترین رشد را به خود اختصاص دهد و با 5درصد رشد در قیمت 9053 به کار خود پایان داد.

پس‌ازآن نمادهای سدور، سشرق، سصوفی و سهرمز از این گروه رشدهای حداکثری از خود نشان دادند و برای ادامه روند منتظر روز معاملاتی بعد ماندند.

شیمیایی‌ها

امروز اوضاع به کام شیمیایی‌ها بود و نمادهای این گروه در کانال صعودی رشد نمودند.

نماد تاپیکو از این گروه علاوه بر 112 میلیون حجم معاملات توانست بیشترین معامله در این گروه را به خود اختصاص دهد و با رشدی حداکثری در قیمت  1520 تومان بسته شود. نماد فارس نیز با 68 میلیون حجم معاملات در قیمت 1219 تومان به کار خود پایان داد.

نمادهای نوری، بوعلی، آریا، شغدیر، زاگرس و شبصیر بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند.

خودرویی‌ها

خودرویی‌ها اما نتوانستند روند مثبت خود را در کانال صعودی حفظ کنند و با ریزشی قابل‌توجه پرونده خود را بستند.

دو لیدر این گروه نتوانستند سکان‌دار خوبی برای این گروه باشند و نماد خودرو در قیمت 196 تومان و خساپا در قیمت 173 تومان به روز معاملاتی بعد موکول شدند.

اما این نماد خنصیر بود که به‌ یک‌باره ورق‌بازی را تغییر داد و با رشدی قابل‌توجه قیمت 1232 تومان را به ثبت رسانید.

همچنین نمادهای خشرق، خفنر، خپویش، خوساز و خلنت نیز با روندی صعودی همراه بودند و موجب خوشحالی سرمایه‌گذاران خود شدند.

فلزات اساسی

نماد ذوب از گروه فلزات اساسی با بیش از 153 میلیون حجم معاملات در قیمت 429 به کار خود پایان داد. نمادهای فتوسا، فسرب و وتوکا بیشترین رشد را نصیب خود کردند. نماد فملی از این گروه نیز با 130 میلیون حجم معاملات در قیمت 1415 به کار خود پایان داد.

 

 

 

کارشناس بازار سرمایه: الناز جمالی

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.