بازار سهام در دومین روز معاملاتی هفته با لیدری خودرویی ها  به مدار مثبت بازگشت

امروز دومین روز متوالی ورود پول حقیقی ها به بازار سهام بود...

در حالی معاملات دومین روز هفته را دنبال کردیم که از دقایق ابتدایی با آنکه شاهد روندی مثبت بودیم اما دست فروش بالا در برخی از بزرگان موجب شد تا روند داد و ستد این نمادها در مدار منفی قرار بگیرد اما دیری نگذشت که با قدرت نمایی خریداران و غلبه آنها بر فروشندگان در نمادهای خودرویی روند کلیت بازار را تحت تاثیر خود قرار داد و شاهد بازگشت روند معاملات اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز هستیم. رشد شاخص کل نه تنها کاسته نشد بلکه در این دقایق به بیش از 8 هزار واحد رسیده است و نماگر بورس تهران در این دقایق در مرز 1 میلیون  و360 هزار واحد قرار داد. محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و تک سهم هایی نظیر میدکو، وپارس بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشتند.

بهترین عملکرد

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه استخراج کانه‌های فلزی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و اطلاعات و ارتباطات رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری و فرآورده‌های نفتی به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد کدماح، حتاید و شاراک لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به فملی، وتجارت و ومعادن معطوف بود.

چتر احتیاط

در مجموع می توان گفت در ادامه رشد روز گذشته با توجه به چتر احتیاط سیاسی حاکم شده در کلیت بازار، سهامداران کوتاه مدت در معاملات روز جاری با سیو سود در برخی از نمادها همراه شدند. در حال حاضر تعادل مورد انتظار در بازار شکل گرفته است p/eشرکت ها افت کرده و با تعدیل رو به رو شده است پس در نتیجه جذابیت سرمایه گذاری در بازار بیشتر شده. اما ابهامات مانع از اعتماد کامل به بازار شده است. ابهاماتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد باعث شده است تا شاخص در چهار ماه ابتدایی امسال کمتر از یک و نیم درصد بازدهی داشته باشد در صورتی که در مدت مشابه سال گذشته بازدهی شاخص ۲۸۰ درصد بود. البته باید توجه داشت که این مقایسه معقول و منطقی نیست اما اصلاح و تعدیل سطح عمومی قیمت ها دلیل قابل قبولی است که شاخص به روال سال گذشته حرکت کند اما این اتفاق نیفتاده است و نمی توان هم مقایسه کرد. اما ارزندگی برخی از نمادها و شرکت ها در صنایع مختلف موجب شده است تا برخی از این نمادها که از اصلاح زمانی و قیمتی قابل توجهی روبرو بودند در مرکز توجهات قرار بگیرند و با افزایش تقاضا دنبال شوند. با توجه به تورم حاکم شده که یکی از رکن های اصلی در اقتصاد کشور است باید گفت بازار سهام در بهترین مقطع زمانی قرار دارد و بازاری کم ریسک است. اما طرفی دیگر برگزاری مجامع که حاوی اخبار خوبی برای سهامداران و سرمایه‌گذاران در بلندمدت بودند، در کنار این موضوعات شاهد رونق قیمت‌های جهانی بودیم؛ درحالی که در پایان هفته گذشته قیمت‌های جهانی در نفت، روی و مس رشد پیدا کردند و شاهد توجه ویژه سهامداران به نمادهای گروه های متاثر از این موضوع بودیم. تراز نقدینگی حقیقی ها امروز نیز مثبت ماند و حدود 46 میلیارد تومان ورود پول حقیقی صورت گرفت. ارزش معاملات خرد 6 هزار میلیارد تومان ثبت شد که حدود 5 درصد کمتر از روز گذشته است.

افت تقاضا

در جریان معاملات امروز گروه نفتی ها نماد شاوان با افت حداکثری قیمت در کف قیمت روزانه با صف فروش مواجه بود و در قیمت 9556 تومان بودیم. شبریز در قیمت 3271 تومان داد وستد می شود. شتران با افت 3.5 درصد در قیمت 900 تومان به کار خود پایان داد. شپنا در قیمت 1192 تومان دنبال می شد. حجم معامله در این نامد بیش از 74 میلیون برگه سهم بود.

چرخش روند به همت خودرویی ها

جریان داد وستد خودرویی به قدری بروی بازار سهام تاثیر گذاشت که ناگهان در نیمه دوم بازار با افزایش تقاضا در این گروه موجب شد تا شاهد تقویت تقاضا در کلیت بازار باشیم. خساپا در قیمت 172 تومان با افت نسبی تقاضا به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 331 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. خودرو در قیمت 198 تومان افت بیش از نزدیک 2 درصد را تجربه کرد و حجمی بالغ بر 478 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. خگستر بهترین عملکرد در میان نمادهای این گروه از خود به نمایش گذاشت و در نهایت در قیمت 261 تومان با رشد 1 درصد به کار خود پایان داد.

درخشش وپارس

درخشش خریداران در نماد وپارس در گروه بانکی به قدری قابل تحسین بود که توجه کل بازار به خود معطوف کرد و در نهایت در قیمت 284 تومان با رشد 3.5 درصد به کار خود پایان داد و حجم معاملات خود را در مرز 200 میلیون برگه سهم به ثبت رساند. در جریان معاملات گروه بانک، نماد وبصادر حوالی 205 تومان با افت 2.1 درصد به کار خود پایان داد. وبملت در قیمت 367 تومان با افت حدود 1 درصدی دنبال می شد. وتجارت در محدوده 249 تومان با افت 2.3 درصد به کار خود پایان داد.

شستا در قیمت 1243 تومان آغاز بکار کرد و در نهایت با گذر از حجم 69 میلیون برگه سهم با افت 1.7 درصد به کار خود پایان داد.

نماد پادا در قیمت 10810 تومان آغاز بکار کرد.

کمبود برق و روند فولاد

امروز در محوریت داد وستد معاملات گروه فلزی ها با خبر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت برنامه پیشنهادی خود برای تولید در زنجیره فولاد در شرایط اضطراری کمبود برق را ارائه داد. طبق این برنامه با اختصاص ۲ هزار مگاوات ساعتی که وزارتخانه‌های نیرو و صمت وعده تأمین آن را داده‌اند، تولید ۴۰ درصدی با اشتغال حدود ۹۰ درصدی در زنجیره فولاد برقرار خواهد شد. برنامه پیشنهادی انجمن فولاد به‌صورت تفصیلی برای تمام شرکت‌های زنجیره فولاد و کلیه استان‌ها تدوین شده و این برنامه به نحوی است که در شرایط اضطراری کمبود برق، خسارات وارده به واحدهای تولیدی و اقتصاد ملی را کاهش می‌دهد، فضا برای ایفای تعهدات ضروری صادراتی شرکت‌ها را فراهم می‌سازد و به تنظیم بازار داخلی فولاد کمک کند. فملی در قیمت 1342 تومان با افت نسبی تقاضا دنبال شد و با توجه به روند روزهای قبل شاهد افت تقاضا بودیم و در نهایت با ثبت حجم بیش از 118 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. ذوب در قیمت بالای 400 تومان دنبال شد و با توجه به روند حاکم شده در کلیت روند دادو ستد گروهش شاهد افت تقاضا در این نماد هم بودیم.  

جمله طلایی روز

هرگز برای یک شروع جدید در زندگی شما خیلی دیر نیست...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 
 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.