در بازار معاملاتی 9 مرداد ماه شاهد افزایش قابل توجه بیش از 34 هزار واحد در شاخص کل بودیم. بسیاری از نمادها رشد چشمگیری داشتند و روند بازار را تحت تاثیر قرار دادند.

با توجه به مطالب ذکر شده، بازار سرمایه چه روندی را در پیش گرفته است؟ دورنمای این بازار مستعد در سال 1400 چیست؟

محمدعلی کمالی مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه کاردان در گفتگو با خبرنگار پاداش سرمایه به بررسی روند بورس ایران پرداخت.

 

افزایش نرخ ارز و رشد بازار سرمایه

کمالی ضمن اشاره به کاهش نرخ کالاهای جهانی بیان داشت: در یک سال گذشته نوسانات نرخ ارز تأثیر به سزایی را بر بازار سرمایه گذاشته است و دلیل اصلی رشد بازار در چند وقت اخیر را می‌توان افزایش نرخ دلار دانست که از محدوده 23 هزار تومان به سطح 26 هزار تومان رسید.

 رشد 10 الی 15 درصدی که در نرخ ارز شاهد بودیم موجب شد تا نه‌تنها بازار سرمایه بلکه سایز بازارها نیز تحت تأثیر قرار بگیرند و همگی متناسب با افزایش نرخ دلار رشد نمایند.

با توجه به اتفاقات چند وقت اخیر ازجمله عدم خوش‌بینی و امیدواری به  کاهش نرخ قیمت‌های جهانی آن هم با توجه به تصمیمات دولت‌ها به‌ویژه اینکه دولتی مانند امریکا برنامه کوتاه‌مدتی برای کاهش نرخ بهره نداشت و همین‌طور سیاست‌های اتخاذشده‌ی دولت چین، علی‌رغم اینکه موجب افت کوتاه‌مدت در نرخ‌های جهانی شد اما مجدد بخشی از آن را اصلاح نمود.

با توجه به عوامل گفته‌شده نگرانی‌ها نسبت به کاهش قیمت کالاهای پایه رفع شده و از طرف دیگر دلار نیز محرک رشد بازار شده و درنتیجه برآیند همه‌ی این‌ عوامل منجر به رشد نسبی شاخص شده است.

 

افزایش محدوده شاخص کل

وی در ادامه گفت: در ادامه‌ی سال این‌طور پیش‌بینی می‌شود که اگر خبر خاصی از برجام به گوش نرسد، با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که برجام به نتیجه نخواهد رسید، در این صورت انتظار می‌رود که نرخ ارز تا محدوده بیش از 28 هزار تومان رشد نماید.

همچنین متناسب با تقویت انتظارات تورمی در سطح جامعه، تقاضا برای ارز‌ها افزایش یابد و با تناسبات موجود در بازار، محدوده شاخص نیز رشد مورد انتظاری را پیش رو داشته باشد.

 

ریسک‌های پیش روی بازار

 وی در اهمین راستا افزود: اگر بخواهیم به ریسک‌های بازار نیز توجه نماییم باید گفت که دو ریسک مهم در بازار سرمایه مشهود است.

اول ریسک برجام است که با توجه به شرایط فعلی احتمال توافق در آن بسیار ضعیف است.

ریسک دوم نیز برطرف شدن کرونا و بازگشت تولیدات صنعتی و همچنین وضعیت رکودی در قیمت کالاهای جهانی است.

 

رشدی آرام تا پایان سال

وی در پایان بیان داشت: احتمال تحقق ریسک‌های نام‌برده شده تا آخرین روزهای بازار سرمایه بسیار دور از انتظار است درنتیجه در میان‌مدت و تا انتهای پاییز 1400 شاخص کل با روندی آرامی رو به بالا حرکت خواهد کرد و بعدازآن نیز باید صبر کنیم و ببینیم قیمت کالاهای جهانی کجا در چه سطحی تثبیت خواهند شد.

اگر در اقتصاد ایران برجام به نتیجه برسد امکان کاهش 10 الی 15 درصدی شاخص را برای کوتاه‌مدت خواهیم داشت در غیر این صورت انتظار اصلاح خاصی را در بازار نخواهیم داشت.

 

 

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.