شاید یادتان نباشد یا شاید باورش نشود ولی امروز سالگرد ریزش بازار است در سال 99

بله امروز سالگرد ریزش بازار است. سالی که با تمام سختی هایش گذشت و راهی که سهم طی کرده بودند و در طول این یکسال مجددا به قیمت قبل خود بازگشتند.

معاملات امروز رادر حالی آغاز کردیم که شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت در اغلب نمادها بودیم بطوری که نمادهای معدنی یک تنه شاخص بورس تهران در مدار مثبت قرار داد و شاهد پیشروی بیش از 6000 واحدی نماگر بورس تهران بودیم اما در نیمه دوم بازار روند معاملات تغییر کرد و شاهد تغییر جهت داد وستد سهامداران بودیم. از مثبت به منفی رسیدیم و در نهایت در مدار منفی به کار خود پایان داد. عقب نشینی خریداران و افت تقاضا موجب شد تا شاخص مثبت در مدار منفی و با افت بیش 8400 واحد به کار خود پایان داد. به طور کلی اگر بخواهیم تصویری روشن از آنچه این روزها در بورس می‌گذرد ارائه دهیم، لازم است ابتدا به حجم معاملات اشاره کنیم. بازار سرمایه روزهای اخیر را در حالی سپری کرده که میانگین حجم سهام در روز‌های معامله شده صعودی با میانگین حجم معاملات در روز‌های افت قبل از آن بیش از پیش به هم نزدیک شده است. این در حالی است که اگر میانگین گام‌های نزولی و صعودی دماسنج بازار سهام را با هم مقایسه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که توان خریداران از گذشته بهتر شده است حتی در روزهای منفی! اما افت تقاضا و واکنش نشان دادن به حواشی موجب شده است تا این روزها با هر تلنگری شاهد تغییر جهت سهامداران باشیم.

بازار امروز با افت تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص ساز من جمله فولاد، شستا، شپنا و شتران در مدار منفی به کار خود پایان داد. کگل امروز یک تنه نتوانست بازار سهام را در مدار مثبت نگه دارد.

خبر که امروز هم مورد توجه بازار قرار گرفت، خبر سیمانی ها بود. طبیعتا بورس کالا همیشه به شفافیت معاملات کمک کرده است، اما متاسفانه همزمان با ورود سیمان در بورس محدودیت تولید برای تولیدکننده‌ها ایجاد شد.از طرف دیگر، مقاومت‌هایی که از سمت تولیدکننده‌های سیمان برای فروش محصول، مقاومت خریداران برای خرید در بورس کالا و همزمانی فروش سیمان درب کارخانه در کنار مسئله قطعی برق منجر به اتفاقات اخیر شد.

در مجموع بازار امروز با فشار فروش همراه بود و از نظر تکنیکالی روی مقاومت بود.عرضه حقوقی‌ها نیز به نسبت بالا بود و در چند روز اخیر جو منفی را به بازار تزریق کرد.همچنین اخباری که پیرامون ساخت مسکن، قیمت‌گذاری دستوری، خروج سیمان از بورس کالا و صحبت‌هایی که در مورد فولاد شده بود موجب منفی شدن جو بازاربورس شد.در مجموع با توجه به نرخ دلار و کامودیتی‌ها انتظار اصلاح بزرگی در صنایع نداریم و احتمالا فردا نیز متعادل و منفی باشد.

در خودرویی ها بارها خساپا تلاش کرد تا متعادل شود اما نتوانست و ناکام ماند و در نهایت با افت حداکثری قیمت در تمام نمادهای این گروه شاهد افت حداکثری قیمت و شکل گیری صفوف فروش بودیم.

نماد شستا در قیمت 1234 تومان با افت بیش از 4 درصد به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 120 میلیون سهم به کار خود پایان داد.

در پالایشی ها نمادهای شپنا، شبندر و شپنا با افت قیمت به مدار معاملات بازگشتند.

در فلزی ها نماد فملی با رشد نسبی تقاضا به مدار معاملات بازگشت و نماد در قیمت 1248 تومان به کار خود پایان داد. فولاد مبارکه در قیمت 1042 تومان با افت 3.4 درصد به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 106 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. ذوب امروز هم در مدار توجهات سهامداران دنبال شد و این در حالی است که نماد ذوب با رشد حداکثری قیمت در نیمه اول دنبال شد اما در نیمه دوم بازار با افت تقاضا مواجه شد اما در نهایت در قیمت 390 تومان با رشد 2.8 درصد به کار خود پایان داد.

جمله طلایی

 گویند که سنگ لعل شود در مقام "صبر"

کارشناس بازار: الناز جمالی 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.