نوسانات این روزها، نوشتن از بازار را سخت کرده است!

این هفته هم بازار سهام در مدار تعادل به کار خود پایان داد اما تفاوت این هفته با هفته های گذشته نه تنها تعادل در اغلب نمادهای بزرگ و کوچک نبود بلکه رکورد زنی هایی از جنس شاخص کل و ارزش معاملات را شاهد بودیم. قدرت خریداران در این روزها در این سطوح قیمتی کاملا مشهود است. کشور با وجود تورم و شرایط اقتصادی حاکم شد و اوج گرانی به سر می برد اما باید گفت بهترین محل برای سرمایه گذاری در شرایط فعلی به جرات بازار سرمایه است و تمام. بازار سهام با اصلاح عمیقی مواجه بود و 11 ماه در کف قیمت روزانه و بدون حمایت از سوی بزرگان دنبال شد اما تعادل با مشخص شدن آقای رییسی به بازار سهام موجب شد تا شاهد روان شدن داد وستد در این روزها باشیم. شاخص کل بورس تهران از مرز 1.300 واحد در این هفته گذر کرد اما نمی توان این گذر را دلیل بر یکه تازی شاخص همانند سال گذشته دانست، بازار سهام به رشد آهسته و حرکت روان خود ادامه خواهد داد چرا که هر صنعت با توجه به تورم و گرانی محصولاتش چشم اندازی روشن دارد. حال روشن به معانی درخشش نیست بلکه به معنی مطلوب بودن قیمت های کنونی است. از منظر تکنیکال اگر بخواهیم بگوییم، اصلاح قیمتی و عمیق اغلب نمادها موجب شده است که از محدوده های حمایتی قوی و قابل توجهی شاهد برگشت روند عمده نمادها باشیم.

در دقایق پایانی تحرک زیر پوستی در بازار، موجب شد تا شاهد رنج کشی مثبت در نمادهای خودرویی باشیم. خودرویی ها در نیم ساعت پایانی توانستند در مرکز توجهات سهامداران قرار بگیرند و این در حالی است که در دو روز اخیر شاهد نوسانات متعادل در اغلب نمادهای این گروه بودیم.

نکته مهم معاملات امروز، عرضه اولیه سپید می بود. امروز چهارشنبه (۲۳ تیر ۱۴۰۰)، عرضه اولیه سهام شرکت سپید ماکیان با نماد «سپید» برگزار می‌شود.در این عرضه اولیه تعداد ۱۵۰ میلیون و ۷۵۰ هزار سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت سپید ماکیان به عنوان پانصد و هفتاد و دومین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش زراعت و خدمات وابسته به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود. سهم عموم، ۱۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار و سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم ۳۰ میلیون و ۱۵۰ هزار سهم است. هر کد بورسی می‌تواند ۱۵۰ سهم در بازه قیمتی ۱۹۹۰ تا ۲۱۰۰ تومانی ثبت سفارش انجام دهد که معادل ۳۱۵هزار تومان خواهد بود. البته با توجه به مشارکت ۲٫۵ میلیون نفری در عرضه اولیه‌های قبلی، پیش‌بینی می‌شود که حداکثر ۴۵ سهم اختصاص یابد که معادل ۹۴ هزار تومان خواهد بود.

نکته ای باید بگویم به تازه وارد ها است. تازه واردان به بورس تهران باید بدانند که این بازار پر ریسک، اما پر بازده با سایر بازارهای سرمایه گذاری، قابل مقایسه نیست. آنها پیش از آنکه سرمایه‌شان را وارد این بازار کنند، باید مانند یک حرفه پایدار و همیشگی به آن فکر کنند، عدم ارتقای آگاهی سهامداران باعث می‌شود که به محض ورود یک تکانه در بورس، سهامداران تازه کار با رفتار هیجانی سرمایه‌شان را از این بازار خارج کرده و تعادل بازار سرمایه را از میان ببرند. جدای از سهامداران تازه کار، تمامی فعالان بورس تهران این موضوع را باید به رسمت بشناسند که بازار سرمایه کشور جدای از محیط اقتصاد کلان و فضای سیاستگذاری کشور نیست و نوسانات این روزهای بازار منشا گرفته از اتفاقات سیاسی پیش روی کشورمان من جمله برجام است که تردید و شک آن همچنان گریبان بازار سرمایه است.

در نهایت نماگر بورس تهران با رشد بیش از 1600 واحد در سطح 1 میلیون و 305 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای میدکو، پارس، رمپنا و نوری بیشترین تاثیر مثبت را بروی شاخص کل داشتند.

بگذریم... همان طور که بالاتر گفتیم، بازار با لیدری نمادهی بزرگ، امروز توانست مسیر خود را تغییر دهد. بله درست متوجه شدید، لیدرها روند بازار را تغییر دادند...

تاخت و تازه بزرگان در 1 ساعت پایانی موجب شد تا رنگ تابلو معاملات به سبز تغییر کند و شاهد درخشش اغلب نمادهای خودرویی و بانکی باشیم. خودرویی ها در یکساعت پایانی گل کاشتند  و شاهد قرار گرفتن اغلب نمادها در سقف قیمت روزانه بودیم بطورث که نماد خگستر و خپارس با صف خرید به کار خود پایان دادند. نماد خپارس در معاملات روز جاری سکان بیشترین حجم معاملات را در دست گرفت.

در بانکی ها نماد دی در اولین روز بعد از بازگشایی توانست در مدار مثبت و در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان دهد و خریداران را در انتظار در سقف قیمت روزانه قرار داد. وبصادر در قیمت 230 تومان با رشد 1 درصد به کار خود پایان داد. وپارس بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و در قیمت 314 تومان با رشد 4.5 درصد به کار خود پایان داد.

در پالایشی ها نماد شپنا در قیمت 1337 تومان با رشد 2.6 درصد به کار خود پایان داد و حجم بیش از 113 میلیون برگه سهم را براس خود به ثبت رساند . نماد ششتران در قیمت بالای 1000 تومان قرار گرفت و رشد 2.5 درصد به کار خود پایان داد. شبریز رشد نزدیک به 4 درصد را به ثبت رساند.

جمله طلایی روز:

"در دنیایى که مدام در حال تغییر است، تنها استراتژى که شکست را تضمین می کند، ریسک نکردن است

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 
 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

سود مرکب چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.