خبرها حاکی از کاهش تولید شرکت‌های فولادی و سیمانی است که یکی از دلایل اصلی آن اختلال و کمبود برق لازم برای فعالیت این شرکت‌ها می‌باشد.

کاهش تولید در این کارخانه‌ها چه تأثیری بر قیمت محصولات و ارزش سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه خواهد داشت؟

الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به خبرنگار  پاداش سرمایه گفت:

 

انرژی و تاثیر آن بر بازار سرمایه

این احتمال وجود دارد که بعضی از کارخانه‌های فولادی و سیمانی دارای نیروگاه‌های مجزا و کوچک برای تولید برق موردنیاز خود باشند و بتوانند به‌صورت خودکفا برق لازم را تولید نمایند.

مبحث انرژی و بحران‌های مربوط به آن بخشی مهم ، تأثیرگذار و غیرقابل‌انکار به‌ویژه در بازار سرمایه است که متأسفانه از طرف کارشناسان و مسئولین مورد بی‌توجهی قرارگرفته است.

بحران انرژی چه از نوع برق و چه از نوع گاز، بسیار سریع در حال پیشرفت و روی دادن است و می‌توان گفت که این نوع بحران در حال تبدیل‌شدن به یکی از ریسک‌های مهم پیش روی بازار سرمایه ایران است.

 

کاهش تولید سیمان و فولاد

وی افزود: پس از صدور دستور توقف فعالیت شرکت‌های فولادی و سیمانی، متأسفانه شاهد کاهش تولیدات کارخانه‌ها در این صنعت خواهیم بود و تولیدات آن‌ها مانند سابق پیش نخواهند رفت.

این کاهش تولید قطعاً بر روی نمادهای شرکت‌های فولادی و سیمانی در بازار سرمایه تأثیرگذار خواهد بود و باید منتظر واکنش‌ها از سمت این دو گروه مهم باشیم.

 

روند نزولی؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به رشدی که گروه فولادی و سیمانی دریکی دو روز گذشته تجربه کردند این احتمال وجود دارد که روندی نزولی را در پیش بگیرند و کاهش قیمت را تجربه کنند. 

البته باید به این نکته توجه داشت که با توجه به رقابتی که در بورس کالا ایجاد شد و تقاضای دوبرابری نسبت به عرضه که برای این محصولات وجود دارد شاهد افزایش قیمت این گروه خواهیم بود و این مهم بخشی از اثر بد قیمتی را خنثی خواهد کرد. 

این افزایش قیمت در بورس کالایی می‌تواند در سوداوری شرکت‌های مربوط تاثیر مثبتی را ایجاد کند.

باید در نظر داشت که ممکن است این کاهش قیمت و نواسانات مربوط به آن در بعضی از نمادهای مربوط تاثیرگذار باشد و در قیمت بعضی دیگر از نمادها تغییری ایجاد نکند.

 

حل چالش قطع برق

وی تصریح کرد: اگر شرکتی دارای نیروگاه باشد و یا بتواند برق موردنیاز خود را تولید کند و یا اگر بتواند تولیدات خود را با برنامه‌ریزی انجام دهد تا به تعادل در این زمینه برسد، شاید بتواند چالش مربوط به بحران برق را کنترل نماید.

درهرحال برای بررسی دقیق‌تر باید نمادها را تک‌به‌تک مورد بررسی قرار داد زیرا بسیاری از کارخانه‌ها نیروگاه‌های مخصوص خود را دارند و بسیار دیگر نیز جزو شرکت‌های وابسته می‌باشند. 

باید منتظر ماند و دید که قطعی برق تا چه مدت ادامه خواهد داشت و بعد به بررسی روند قیمتی و مسیر این نمادها پرداخت.

 

قطع برق، قطع  تولید

او در پایان افزود: برخی از کارخانه‌های فولادی و سیمانی به‌گونه‌ای هستند که اگر برق دو بار در روز قطع شود، پروسه‌ی تولیدشان متوقف می‌شود.

 این تصور اشتباه است که فکر کنیم اگر برق کارخانه‌ای یک ساعت قطع شود در ساعات دیگر به تولیدات خود ادامه می‌دهد این درحالی است ‌که کل پروسه تولید متوقف خواهد شد و حتی ممکن است یک روز کامل از مدار خارج شوند و تولیدی نداشته باشند.

 

 

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

سود مرکب چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.