نماگر بورس تهران با رشدی قابل‌توجه خود را تا سطح 1 میلیون و 284 هزار واحدی رسانید و بااینکه دو روز اول هفته را با افت شاخص آغاز نمود اما توانست هفته‌ی گذشته را نیز با روندی مثبت از سر بگذراند و بازدهی 2.19 درصدی را از آن خود نماید.

بازار فرابورس نیز توانست تمام هفته را با سبز دل‌چسبی بگذراند و بازدهی 1.55 درصدی را ثبت نماید.

 

بیشترین رشد‌

در بازار معاملاتی هفته گذشته نماد حسیر با افزایشی بیش از 20 درصد توانست بیشترین رشد را در بین نمادها به خود اختصاص دهد.

نماد ولکار نیز توانست رشدی 20 درصدی را از آن خود کند.

در گروه فلزات اساسی نماد فزرین رشدی 15 درصدی و نماد فگستر 11 درصد رشد را پشت سر گذاشتند. همچنین نماد فاراک 19 درصد رشد را به خود اختصاص داد.

در گروه سیمانی نماد سفارس 18 درصد رشد را تجربه نمود.

نماد وهور و وخارزم از گروه سرمایه‌گذاری به ترتیب رشد 12 درصد و 13 درصدی را تجربه نمودند.

در گروه فراورده‌های نفتی نیز نماد شپنا رشدی 2 درصدی و نماد شبریز رشدی 9 درصدی را پشت سر گذاشتند.

به‌طور کل می‌توان بیان داشت که بازار سهام با توجه به مؤلفه‌های تأثیرگذارش در شرایط نرمان و متعادلی روزهای معاملاتی خود را سپری نمود و با توجه به شرایط بازارهای موازی و رکود حاکم شده در آن‌ها می‌توان گفت بازار سهام با دید میان‌مدت در شرایط و قیمت‌های جذابی قرار داشت.

 

شروع سرخ

معاملات اولین روز کاری هفته گذشته با افزایش نسبی تقاضا در دقایق ابتدایی دادوستد رقم خورد و شاهد رشد نماگر بورس تهران و قرار گرفتن آن در بالاتر از سطح 1000 واحد رشد بودیم. اما از همان دقایق ابتدایی معاملات دست‌فروش بازار کاملاً مشهود بود و شاهد افت تقاضا و عقب‌نشینی خریداران در کلیت بازار بودیم.

به‌طوری‌که نماگر بورس تهران با افت تقاضا و افزایش عرضه نه‌تنها در محدوده منفی قرار گرفت بلکه شاهد افت نزدیک به 11 هزار واحدی نماگر بورس بودیم.

افت در نمادهای کوچک هم کاملاً مشهود بود و شاهد ثبت ریزش بیش از 1300 واحدی این دسته از نمادها بودیم.

در گروه فلزی‌ها اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز در مدار منفی دنبال شدند اما معاملات نماد فجر قابل‌توجه بود و شاهد رشد قیمت و افزایش تقاضای ادامه‌دار این نماد بودیم

در پالایشی‌ها امروز به‌قدری فروشندگان قدرت‌نمایی کردند که در همان دقایق پایانی نیمه اول شکل‌گیری صف فروش اغلب نمادها را نظاره‌گر بودیم.

 

 

یکشنبه‌ای پر نوسان

در روز یکشنبه 13 تیر ماه 1400 بازار بین خریداران و فروشندگان در رفت و آمد بود.

شاخص کل بورس با 2300 واحد افت مواجه شد.

نمادهای پارسان، شبریز و وامید بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای شستا، شپنا و شتران بیشتر نقش و تأثیر را در شاخص کل داشتند.

صف‌های فروش روز یکشنبه نسبت به‌روزهای قبل معاملاتی کاهش پیدا نمودند و درمجموع 129 نماد در صف فروش و 69 نماد در صف خرید را شاهد بودیم.

گروه‌های سرمایه‌گذاری، خودرو و بانکی پرحجم‌ترین معاملات را رقم زدند و نمادهای خساپا، خودرو و خپارس بیشترین معاملات را به خود اختصاص دادند.

نماد وتجارت نیز برای دومین روز متوالی بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه نمود.

 

دوشنبه‌ی خوش‌رنگ و لعاب

بازار بورس تهران در روز دوشنبه 14 تیر 1400 برخلاف روند معاملاتی روز قبل با موجی از تقاضا و مثبت آغاز بکار کرد و توانست رشدی بیش از 10 هزار واحدی را تجربه کند و در سطح 1 میلیون و 254 هزار و 612 واحد به کار خود پایان دهد.

بیشترین حجم معاملات بازار بورس را نمادهای کرمان با بیش از 682 میلیون حجم، خپارس با 395 میلیون حجم و خساپا با 360 میلیون حجم به خود اختصاص دادند.

در گروه دارویی اما اوضاع به کام بزرگان این گروه نبود و نماد برکت برخلاف روزهای گذشته ریزش در قیمت را تجربه کرد و در 4007 تومان به کار خود پایان داد. اما نماد دلقما همچنان پیشتاز این گروه ماند تا در قیمت 3403 خود را برای روز معاملاتی فردا آماده کند.

 

رکورد زنی سه‌شنبه

در روز سه‌شنبه 15 تیرماه شاهد افزایش تقاضا و قدرت خریداران در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم به‌طوری‌که شاخص کل باهمت این نمادها با رشد بیش از 26 هزار واحد در محدوده‌ی  بالای 1 میلیون 281 هزار واحد قرار گرفت.

همچنین نماگر هم‌وزن نیز با رشد بیش از 5100 واحد در سطح 391 هزار واحد به کار خود پایان داد.

بیش از 144 نماد در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه بودند و تعداد 105 نماد تنها در کف قیمت روزانه به ارزش 1386 میلیارد تومان با صف فروش مواجه بودند. 

در کل بازار سهام بر شانه غول‌های فلزی، پالایشی و برخی از نمادهای بانکی و معدنی‌ها بود.

انگیزه خریداران و تقویت حضور حقیقی‌ها موجب شد تا شاهد ورود نقدینگی قابل‌توجهی به نمادهای بزرگ شاخص ساز باشیم.

در کل با توجه به رالی حاکم شده در بزرگان که موجب شد تا رکورد بیشترین ارزش معاملات خرد با ثبت 7330 میلیارد تومان در 1400 شکسته شود.

در گروه محصولات شیمیایی نماد فارس با رشد حداکثری قیمت و شکل‌گیری صف خرید توانست بیشترین تأثیر مثبت را بروی نماگر بورس تهران داشته باشد.

در این گروه پترول در دقایق پایانی با صف خرید همراه شد. روز گذشته در گروه غذایی شاهد معاملات نسبتاً پرحجم بودیم. برتری سرانه خرید در اکثر نمادها مشهود بود.

ازنظر ارزش معاملات 3 نماد غپاک، غگل و غصینو رتبه‌های برتر را آن خود کردند. در گروه سیمانی، تقاضا تحت تأثیر فروش خوب شرکت‌ها در خردادماه و انتظار انتشار گزارش خوب 3 ماهه تقویت شد البته افزایش نرخ محصولات هم  در افزایش تقاضای این گروه بی تأثیر نبوده است.

 

 

چهارشنبه در میدان فروشندگان

در دقایق ابتدایی معاملات امروز نوسانات در اغلب نمادهای بزرگ و شاخص ساز، منفی دنبال شد.

در دقایق پایانی معاملات نیمه اول، اغلب بزرگان در محدوده مثبت و در حوالی صفر تابلو معامله شد و نماگر بورس تهران با رشد بیش از 3100 واحدی در سطح 1 میلیون و 284 هزار واحدی قرار گرفت.

 نکته قابل‌توجه درداد و ستد روزهای معاملاتی هفته گذشته، کاسته شدن ارزش صفوف فروش و تعداد نمادهایی که در کف قیمت روزانه قرار داشتند بود.

درمجموع بازار با برتری فروشندگان در میدان معاملات به کار خود پایان داد و می‌توان گفت پایان هفته متفاوتی را به نسبت هفته‌های گذشته به ثبت رساند.

برتری خریداران در گروه برقی‌ها بالا به‌طوری‌که با تقویت تقاضا در عمده نمادهای این گروه موجب شد تا شاهد شکل‌گیری صف خرید قابل‌توجهی در عمده نمادهای این گروه باشیم.

 در گروه بانکی هم در اواخر نیمه اول شاهد نوسانات مثبت در نمادهای بانک ملت، بانک تجارت و صادرات بودیم به‌طوری‌که وبصادر با پیشروی بیش از 2 درصدی قیمت هم همراه شد اما درنهایت در مدار منفی به کار خود پایان داد.

 

 

 

 

 

تهیه گزارش: مانیا جلالی مقدم

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

p/e  چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.