آنچه در بازار روز یکشنبه گذشت

به گزارش پاداش، بازار سهام هفته نسبتا سختی را آغاز بکار کرد و بعد از یک ریزش سنگین در معاملات روز گذشته شاهد روندی متعادل و مثبت در عمده نمادهای بازار بورس تهران بودیم و این در حالیست که در پایان داد و ستد روز یکشنبه شاخص کل با رشد بیش از 10 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 961 هزار واحد به کار خود پایان داد و دو غول فلزی فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر کل به ثبت رساندند. زمزمه هایی از تشکل جلسات معروف سازمان بورس و حقوقی ها برای حمایت از بازار سرمایه به گوش بازار میرسد اما نمیتوان گفت که این موضوع مهم چقدر عملیاتی شده یا ادامه پیدا خواهد کرد.  ارزش کل معاملات روز یکشنبه بازار  8487 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ  3416 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام  و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. در معاملات روز گذشته شاهد ورود پول حقیقی ها به صندوق های درآمد ثابت بودیم و مجددا ارزش معاملات خرد در کانال 3000 میلیارد تومان قرار داشت.

سیمانی ها در مرکز توجهات

در جریان معاملات روز گذشته روند سیمانی ها به بهانه تجدید ارزیابی دارایی های برخی از شرکت های زیر مجموعه که در سامانه کدال اعلام کردند، روند متعادل و مثبت را پشت سر گذاشتند و شاهد شکل گیری صفوف خرید بروی اکثریت نمادهای این گروه از جمله سصفها، سدشت، سدور، سدشت و سنیر بودیم.

عملکرد خوب خودرو در مهر ماه 1402

روند خودرویی ها نیز متعادل و در سایه از تقاضا از سوی سهامداران دنبال شد. گزارش مهر ماه خودرو در معاملات روز گذشته بروی سامانه کدال نشست که شاهد رشد 73 درصدی فروش مهر ماه سال جاری شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که در نهایت معاملات این نامد در قیمت 234 تومان با رشد 1 درصد به اتمام رسید. خساپا در محدوده صفر تابلو سهادماران خود را نگه داشت و قیمت آخرین معامله این نماد 213 تومان به ثبت رسید. ايران خودرو ديزل بعد از چند ماه نه چندان مناسب، یک گزارش خوب روانۀ کدال کرد و با رشد چشم گیری در معاملات روز گذشته همراه شد. شرکت در مهر ماه 4015 میلیارد تومان درآمد گزارش کرده که تقریباً دوبرابر شهریور است و نسبت به میانگین ماههای قبل 52 درصد افزایش داشته است.

در میان تک سهم ها، نیان نماد تازه وارد شده این روزها در قیمت 16500 تومان در یک ترند صعودی ملایم قرار دارد و با توجه به گزارش ماهانه خوبی که بروی سامانه کدال قرار داد شاهد رشد ادامه دار آن در این روزهای پرتلاطم هستیم.

در میان صندوق های قابل معامله نماد اهرم که نمادهای فملی، رمپنا، فولاد، وبملت و وغدیر بدنه اصلی پرتفوی صندوق هستند و بیش از 26% از AUM را تشکیل داده اند، با توجه به روند متعادل این نمادها، اهرم را در قیمت 1695 تومان با رشد بیش از 3 درصد همراه کردند. در این گروه شتاب رشد 2.4 درصد داشت و پالایش با رشد نزدیک به 4 درصد به کار خود در قیمت 14242 تومان خاتمه داد.

بانکی ها هم همسو با روند کلیت بازار، متعادل و در سایه ای حمایت سهامداران در این سطوح قیمتی همراه بودند. وبملت با قیمت 446.7 تومان رشد بیش از 1 درصدی داشت و وتجارت با قیمت 217.9 تومان با رشد نزدیک به 3 درصد روبرو بود. ونوین در محدوده صفر تابلو قرار داشت و آخرین قیمت معامله نماد 619 تومان بوده است.

اخبار موثر بر معاملات روز جاری

1-رئیس شورای اطلاع‌رسانی بازار سرمایه: از فعالان بازار سرمایه و صاحب‌نظران دعوت می‌شود، پیشنهادهای خود را در خصوص لایحه بودجه سال آینده، تا ۱۷ آبان ماه به سایت cmr.seo.ir ارسال کنند.

2-عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی از تزریق ۴۰۰ میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه با هدف کمک به بازار سرمایه خبر داد.

3-رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از اعطای مجوز سندباکس به بانک‌ مرکزی، سازمان بورس و بیمه‌ مرکزی خبر داد.

4-مطابق اعلام شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از ابتدای امسال تا پایان هفته اول آبان ماه، ۷۱ هزار میلیارد تومان سود متعلق به بیش از ۵۵ میلیون سهامدار از طریق سامانه سجام به حساب سهامداران واریز شد.

 

برای بررسی روند معاملاتی روز جاری، با توجه به روند معاملاتی روز گذشته، می توان انتظار یک روند متعادل را در بازار سهام روز دوشنبه داشته باشیم.




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52
گزارش بازار / عقب نشینی شاخص...
توسط محمدباقر سلیمانی 25 دی 1402 ساعت 14:31