یک روز سبز در بازار سهام با پرش 16 هزار واحد سپری شد که نشات گرفته از اخبار مهمی بود که به بازار تزریق شد. در این راستا نماگر کل در محدوده 2 میلیون و 18 هزار واحد به کار خود پایان داد و نمادهای فولاد، شپنا، شبندر، شستا، خودرو و کچاد بیشترین تاثیر مثبت را بروی نماگر کل داشتند. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس، در روز گذشته به سطح 3،860 میلیارد تومان رسید. بورس تهران در روز گذشته با خبرهای خوبی همراه بود که توانست مانع از ریزش بیشتر بازار و برگشت آن به مدار صعودی و مهم تر از همه حفظ محدوده 2 میلیون واحد شاخص کل شد. خبر اول، سخنگوی سازمان بورس عنوان کرد که ‌با هدف حمایت از ‌بازار سرمایه، تزریق ۱۰۰۰۰ میلیاردریال منابع جدید به صندوق تثبیت توسط صندوق توسعه ملی و تزریق ۵۰۰۰ میلیاردریال به صندوق توسعه بازار توسط بانک ها انجام می گردد. این خبر در کنار خبر دومی که روند بورس را تحت تاثیر قرار داد، احتمال کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو بوده است که منجز به تقویت شدید تقاضا در گروه خودروسازی شد. در یکساعت پایانی با خبر دومی که به بازار سهام تزریق شد، شاهد رنج کشی مثبت در گروه خودرویی با لیدری نماد خودرو بودیم.

در جریان گروه قندی ها با توجه به اخبار که در این مدت در مورد نوسانات قیمت شکر به گوش می رسید، تحرکات سهامداران در این گروه قابل توجه بود، بطوری که با لیدری نماد قثابت در معاملات روز گذشته این گروه هم نه تنها در مدار توجهات سهامداران قرار گرفتند، بلکه با رشد قیمت در عمده نمادهای این گروه همراه بودیم. قثابت که یکی از کم ریسک ترین سهم های گروه مستعد قند و شکر است، با یک کد به کد سنگین با سرانه خرید بینظیر و صف سنگین به کار خود پایان داد.

گروه انبوه سازی از دیگر گروه های مورد توجه بازار سهام در معاملات روز قبل به شمار می رفت که در این گروه اکثریت نمادها با رشد قیمت در سقف قیمت روزانه قرار گرفتند و تا پایان معاملات سهامداران خود را در صف خرید به انتظار گذاشتند. ثپردیس در این چند روز اخیر با ورود پول هوشمند حقیقی ها روبروست. ثپردیس در گزارش شهریور ماه خود از محل واگذاری پروژه های خود 825,656 میلیون ریال درآمد داشته  که نسبت به عملکرد 1 ماهه مشابه سال قبل 509 درصد افزایش داشته که می توان یکی از عوامل مورد توجه بودن سهامدارناش در نظر گرفت.

در جریان خودرویی ها با اخباری که در نیمه دوم معاملات به این گروه تزریق شد، شاهد تاخت و تاز خریداران و به صف کشاندن آنها تا سقف قیمت روزانه بودیم. بلوک در خودرو2 که این سومین بلوک در چند روز اخیر بود هم برای سهامداران از نکات جذاب این نماد به شمار می رفت. قیمت خودرو بسیار نزدیک به سطح حمایتی 240 تومان با افزایش تقاضا روبرو شد و تقریبا میتوان گفت با اسیلاتور، واگرایی ایجاد کرده است. بنظر جو روانی و اخبار حاکم شده می تواند روند امروز سهم هم تحت تاثیر خود قرار دهد. خزامیا که در معاملات روز قبل در قیمت 604 تومان به کار خود پایان داد، تقریبا 43 درصد از سقف اردیبهشت ماه خود اصلاح کرده است و در قیمت 570 تومان حمایت مهمی داشت و واگرایی مثبت در RSI مشهود بود از آن محدوده با افزایش تقاضا روبرو شد و خود را به کانال قیمتی 600 تومان رسانده است.

بانکی ها هم با جو حاکم شده در کلیت بازار سهام روز مثبتی را در سابقه معاملاتی خود به ثبت رساندند. تداوم حمایت‌های پرحجم حقوقی‌های وبملت همچنان ادامه دارد که در چند روز اخیر هم شاهد آن بودیم. شایعه ای که در محوریت این گروه داریم، شنیده می شود نرخ تسعیر بانکی ها طبق قانون هشتاد تا نود درصد نرخ فعلی دلار خواهد شد. که این خبر بسیار خوبی برای گروه بانکی به شمار می رود به ویژه برای بانک هائی که دارائی ارزی سنگین دارند که می توان گفت، وبملت بیشترین دارائی ارزی را بین همه بانک ها دارد.

پالایشی ها هم در مدار مثبت قرار گرفتند. زمزمه های نفت 100 دلاری در محوریت این گروه در حال چرخش است که البته دخالت کشورهای تولید کننده نفت منطقه بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد، اما بیش از آن حمله زمینی رژیم صهیونیستی می‌تواند عرضه نفت را تحت تاثیر قرار داده و قیمت آن را به راحتی به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند. پس از اتمام معاملات روز گذشته شاهد راهی شدن گزارش شش ماهه نماد شتران بروی سامانه کدال بودیم. شتران در شش ماهه ابتدایی 1402  45  تومان سود به ازای هر سهم ساخته که نسبت به مدت مشابه سال 24 درصد کاهش داشته است.  فروش شتران در تابستان 1402،  20 درصد نسبت به فصل گذشته افزایش داشته و حاشیه سود ناخالص با رشد 9 درصد از 6.1 درصد  به 15.4 درصد رسیده است. در نهایت بدلیل افزایش درآمدهای غیرعملیاتی در سه ماهه تابستان، سود هر سهم نسبت به فصل قبل 115 درصد بیشتر شده و به 307 ريال به ازای هر سهم رسیده است.

و اما برای روند معاملات امروز، می توان روندی متعادل و مثبت با لیدری بزرگان در نظر گرفت.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 دی 1402 ساعت 09:12
سهامداران در انتظار گزارش‌ عملکرد 6...
توسط الناز جمالی 29 مهر 1402 ساعت 08:11
تعادل در مرز 2100...
توسط مرسده گونه 07 شهریور 1402 ساعت 14:46
پیش بینی بورس تهران /بازار به پشتوانه ی...
توسط مرسده گونه 14 مرداد 1402 ساعت 08:09