افزایش نرخ لبنیات و محصولات دیگر مانند سیمان، قند و شکر و .. در چند وقت گذشته و همچنین بازگشت به تب و تاب مذاکرات برجام سبب  شده  تا آینده‌ی قیمتی محصولات و خدمات شرکت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

با توجه به موضوعات نام برده شده، چشم انداز بازار سرمایه رو به کدام سمت دارد و افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه خواهند داشت؟

 

مهدی ساسانی کارشناس بازار سرمایه در این باره می‌گوید: مسیری که برای برجام در پیش گرفته شده مسیری کلی است که اهداف نظام را دنبال می‌کند و می‌توان گفت که با تغییر رییس جمهور ساختار اصلی خود را تغییر نمی‌دهد و صرفا ممکن است شاهد دیدگاه‌ ونظرات متفاوت باشد.

برجام و دولت جدید

وی افزود: دولت آقای روحانی تلاش نمود تا به مقدماتی در برجام برسد. همچنین رهبر معظم انقلاب در آخرین سخنان خود تیمی را جهت نظارت بر راه کار بازگشت برجام و توافقات با غرب مشخص نمودند. درنتیجه می‌توان گفت که آقای رییسی نیز همین روند را طی کنند و مذاکرات به همان شکل پیش برود. 

 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بیشترین تاثیری که مذاکرات بر اقتصاد کشور دارد این است که بعد از برگشت به قرارداد برجام چه گشایش‌های اقتصادی را در کشور شاهد خواهیم بود.

 

او بیان داشت: اگر بتوان میزان فروش نفت را افزایش داد یا مراودات مالی بانکی و شرکتی را از منظر صادرات و واردات  بهبود بخشید و همچنین با دریافت محصولات اولیه سبب رونق دوباره شرکت‌ها شد، آن زمان است که شاهد پیشرفت در قرارداد برجام هستیم  که در سوداوری شرکت‌ها و بازار سرمایه تاثیر قابل توجهی دارد.

اما اگر بخواهیم مانند گذشته درگیر زمان شویم و یا حتی اگر امریکا به برجام برگردد و اتفاقات خوشایندی در بحث اقتصادی رخ ندهد نمی توان انتظار تغییرات خاصی را داشت.

عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه

ساسانی گفت: بازار سرمایه بیش از آنکه بخواهد از مساعل برجام  تاثیر بپذیرد، از سیاست‌های دولت آینده به ویژه سیاست‌های کنترل نقدینگی، مالیات بر تولید، مالیات بر بازار تاثیر می‌پذیرد.

با توجه به سخنان آقای رییسی و دورنمایی که ازبرنامه‌ها و کابینه‌ی خود شرح دادند، می‌توان حداقل برای بازار سرمایه چشم انداز بهتری را متصور بود.

 

او گفت: امروزهم در تابلوی معاملات بازار بورس به خوبی دیدیم که سرمایه گذاران این موضوع را به خوبی نشان دادند و سطح تقاضا افزایش چشم گیری را به خود دید.

بازار سرمایه در مقطع فعلی، کف قیمتی خود را مشخص کرده  و اگر بتواند بصورت آرام و پیوسته رشد کند می‌توان شرایطی بهتری را از آن انتظار داشت تا اینکه بخواهد رشد شتابزده‌ای را در پیش بگیرد.

افزایش نرخ محصولات ادامه دارد؟

 وی بیان داشت: در سال 1400 با توجه به برگزاری انتخابات، دولت تلاش قابل توجهی از خود نشان داد تا افزایش نرخ‌ محصولات شامل حال بسیاری از شرکت‌ها نشود. اما همانطور که  مشاهده می‌کنیم افزایش نرخ محصولات در حال انجام است.

 25درصد افزایش نرخ محصولات شوینده را داشتیم. همچنین افزایش  نرخ قند و شکر، سیمان و...

اکنون نیز خبر افزایش نرخ شیر خام را در دست داریم واحتمالا در روزهای آینده افزایش نرخ‌های جدیدی را شاهد خواهیم بود.

 

او گفت: به نظر می‌رسد در یک ماه باقی مانده از دولت فعلی افزایش نرخ‌ محصولات ادامه داشته باشد تا در دولت بعدی کارها راحت‌تر پیش بروند. این افزایش نرخ‌ها به اسم دولت آقای روحانی نوشته خواهند شد و دولت آقای رییسی حداقل در شروع کار خود، دغدغه‌ی تورم و افزایش قیمت‌ها را نخواهد داشت.

آزادسازی قیمت‌ها

به نظر می‌رسد که باید افزایش نرخ محصولات را بپذیریم و به سمتی حرکت کنیم تا محصولات به سمت آزادسازی  قیمت پیش روند و نه به سمت قیمت گذاری دستوری.

به بیان دیگر عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت باشند و به یک بالانس  قیمتی برسند موضوعی که بعضی محصولات در حال نزدیک شدن به آن هستند و در آینده نیز برای برخی از محصولات رخ خواهد داد.

پیشنهاد برای سرمایه‌گذاران

وی پیشنهاداتی را برای سرمایه گذاران بازار سرمایه مطرح نمود: مسلما در روند پیش روی بازار، قیمت‌ها به مرداد 99 برنخواهند گشت اما سهام‌داران می‌توانند با فضای ایجاد شده و موج‌های صعودی در بازار  بخشی از ضرر خود را جبران نمایند. سهامداران بهتر است در صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سبدگردانی دارای مجوز، فعالیت نمایند.

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم

برای سرمایه گذاری امن و راحت روی  صندوق سرمایه گذاری کلیک کنید.

مصاحبه و گفتگو با کارشناسان  را در بخش گفتگو مصاحبه بخوانید.

گزارش هر روز بازار سرمایه را در گزارش روز بازار دنبال کنید.

سبدگردانی چیست؟ آموزش روش‌های سرمایه‌گذاری را در  مقالات آموزشی  بخوانید.