بررسی بازار علی الخصوص اوره سازان : 

در آخرین روز کاری هفته ای که پشت سر گذاشتیم شاهد رشد 14 هزار واحدی نماگر بورس تهران معادل 0.69 درصد بر فراز ارتفاع دو  میلیون و 150 هزار واحدی بوده ایم . اگر چه در نیمه ی پایانی بازار شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بوده ایم با این وجود ، روز جاری می تواند با توجه به رشد قیمت های اوره و نفت با افزایش تقاضا در این دو صنعت همراه گردد . اوره سازان دوره ای پر از فراز و نشیب به خود دیدند که حتی منجر به عدم رشد تا مرز بسته شدن نیز پیش رفتند اما اکنون دوره ی جدیدی را شاهد هستند که می توانند در آستانه ی توجهات مجددا قرار گیرند پس در این میان شاید بد نباشد تا نگاهی به عملکرد اوره سازان داشته باشیم : در مرداد ماهی که پشت سر گذاشتیم شاهد رشد 2957 درصدی نماد شلرد با بیشترین رشد نسبت به هم گروهیان خود ، سپس نماد خراسان  و شپدیس با رشد بیش از 15 درصدی نماد شاروم با رشد بیش از 11 درصدی و عملکردی منفی از دو نماد شیراز با افت بیش از 1 درصد و افت قابل توجه 44 درصدی نماد کرماشا بوده ایم . 

بررسی پالایشی ها : 


پالایشی ها نیز با توجه به موارد گفته شده در گزارشات پیش از روز جاری همواره امکان پیشروی و پتانسیل رشدی در آن وجود دارد ، اگر نگاهی به وضعیت نفت در سطح جهانی بیندازیم حتی علی رغم کاهش تجارت های خارجی واردات نفت در کشورهایی مثلا چین با جهش قابل توجهی همراه گشته است  ، با این وجود در ایران هم چنان برخی ابهامات در خصوص نرخ خوراک وجود دارد با توجه به آنکه  نرخ گاز در هاب‌های اروپایی و نرخ گاز صادراتی ایران، نرخ خوراک پتروشیمی ها با وجود بهتر شدن نسبت به نرخ ثابتشان هنوز نتوانسته اند جذابیت لازم را کسب بنمایند هم چنین عدم شفاف سازی آن ها رابطه با یک نرخ گاز مشخص بر این ابهامات افزوده است با وجود آنکه این صنعت هم چنان شایسته ی رشد و دارای پتانسیل رشدی هستند اما این ابهامات نیز ادامه دارند . 

موارد اثرگذار بر بازار و پیش بینی بازار : 

در ماهی که سپری میکنیم برخی از تاریخ های مهم از جمله 20، 25، 28 شهریورماه پیش روی مسیر بازار سرمایه هستند که هر کدام به نحوی می توانند بر شرایط بازار اثرگذارباشند و این می تواند پیش بینی روند آتی بازار را دشوار نماید با این وجود روز جاری می تواند متعادل منفی و در برخی از نمادها با عرضه آغاز گردد اما دو صنعت گفته شده احتمال رشد بیشتری در روز جاری خواهند داشت هم چنین برخی صنایع دیگر مانند قند وشکر با وجه به نبود شکر جهانی ضرورت آزادسازی نرخ شکر را در دستور کار خود باید قرار دهند تا بتوانند سطح قیمتی خود را تا حدودی کنترل نمایند و قیمت گذاری دستوری عاملی مهم و تبدیل به چالشی برای این صنعت به شمار میرود. از سویی دیگر کالاهایی مانند لوبکات، مواد اولیه شوینده ها و روغن ها و ... مشمول عدم افزایش قیمت پایه  خواهند شد.

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20
چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
بازار همچنان در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 بهمن 1402 ساعت 15:28
گزارش بازار / سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 09 بهمن 1402 ساعت 15:40