نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز به رنگ تیره درآمده بود اما رفته رفته به قدری قدرت خریدار در بازار بیداد کرد که شاهد تغییر رنگ عمده نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم. در گروه صندوق های ETF دارا یکم و پالایش حدود هشت دهم درصد عقب نشینی کرده‌اند و دیگر صندوق‌های سهامی هم در همین حدود کاهش قیمت داشتند.

 گروه خودرو و ساخت قطعات با صف فروش سنگین روز قبل خداحافظی کردند و «خگستر» سه درصد و «خاهن» پنج درصد ارزش خود را از دست داد. «خودرو» نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می شود و «خساپا»، «خپارس»، «خزامیا» و «خکاوه» بین دو تا سه درصد رشد کرده اند.

در گروه محصولات شیمیایی اغلب نماد ها قرمز بودند. «نوری»، «شتوکا» و «پترول» از نماد های سبز گروه محصولات شیمیایی بودند اما رفته رفته تنها نماد «پترول» توانست مدار مثبت خود را حفظ کند.

فلزات اساسی هم شرایط مشابهی داشتند و در آن شاهد کاهش نسبی قیمت سهام «فملی»، «فولاد» ، «ذوب» و ... بوده ایم. «شستا» امروز به رشد دو درصدی بسنده کرد و نماد های پالایشی عموما نزدیک به قیمت روز قبل معامله شدند.

گروه نهاد های مالی امروز شگفتی ساز بوده اند و شاهد تشکیل صف خرید برای چند نماد از جمله بورس، فرابورس، کالا و انرژی ۳ هستیم. هتل و رستوران، محصولات کاغذی، ماشین آلات، بیمه، محصولات کاغذی، حمل و نقل و منسوجات از دیگر گروه های نسبتا سبزرنگ بازار امروز را شکل دادند.

معاملات روزی جاری با لیدری بزرگان خودرویی و بازگشت خیره کننده بانکی ها به مدار معاملات موجب شد تا با تغییر رنگ تابلو معاملاتی عمده نمادهای بزرگ همراه شویم و بزرگان و شاخص ساز ها به مدار مثبت رسیدند، بطوری که نماگر بورس تهران از محدوده منفی با یک رنج کشی فوق العاده در مدار مثبت قرار گرفت.

دست مریزاد باید گفت به خریدارانی که در دقایق ابتدایی معاملات مجال فروش را از فروشندگان گرفتند و موجب قرار گرفتن نمادها در محدوده مثبت شدند.

بنظر می رسد، با کاسته شدن از ریسک‌های سیاسی و اجرایی شدن وعده‌های رئیسی درباره بازار سرمایه احتمالا شاهد رشد بازار در کوتاه مدت خواهیم بود. از طرفی دیگر، نشست رسمی کمیسیون برجام برگزار شده و باز هم طرف‌ها به در دسترس بودن توافق تاکید کردند، ولی برخی منابع خبری آمریکا گفته اند که ایران تضمین کافی برای عدم خروج آمریکا از برجام را خواسته که به نظر می‌رسد به سختی قابل انجام باشد.

در جریان معاملات امروز در همان دقایق ابتدایی داد وستد شاهد بازگشت نمادهای بانکی به مدار معاملات بودیم بطوری که رنگ دیگری را این گروه به خود گرفت.

در جریان گروه خودرویی ها نماد «خساپا »ناگهان در همان دقایق ابتدایی با افزایش تقاضا همراه شد و ما شاهد افزایش تقاضا و رشد حداکثری قیمت در این نماد بودیم بطوری که لیدری این نماد موجب شد تا رنگ تابلو معاملات اغلب نمادهای این گروه به سرعت تغییر کند و رنگ سبز نمادهای گروه را فرا گیرد. «خگستر» از محدوده منفی به سمت محدوده مثبت حرکت کرد و جزو نمادهای پرتراکنش در این گروه بشمار می رفت.

در گروه فلزی ها معاملات متعادل و منفی دنبال می شد اما برای چند ثانیه ای روند معاملاتی «فملی »با جهش قیمت و افزایش قدرت خریدار در مدار مثبت قرار گرفت ولی قدرت عرضه در معاملات این گروه بشدت بالا بود و در نهایت معاملات این نماد در قیمت 1150 تومان با افت نسبی تقاضا به کار خود پایان داد. «فولاد مبارکه» در قیمت 1060 تومان همچنان محدوده بالای 1000 تومان را حفظ کرده و توانست حجمی بالغ بر 72 میلیون برگه سهم به کار خود پایان داد. «ذوب» با افت بیش از 1 درصد در قیمت 336 تومان به کار خود پایان داد.

در گروه پالایشی ها نماد «شپنا» در قیمت 1242 تومان به کار خود پایان داد وحجم معاملات امروز این نماد 132 میلیون برگه سهم به ثبت رسید. «شتران »در قیمت 859 تومان با افت 2.1 درصد به کار خود پایان و حجم بیش از 65 میلیون سهم را ثبت کرد. در روانکارها معاملات بهتر بود و نماد «شسپا »در قیمت 1644 تومان قرار داشت و این نماد جهش بیش از 4 درصد را برای خود به ثبت رساند. شرانل در محدوده صفر تابلو با نوسانات مثبت همراه بود.

بانکی ها امروز در میان معاملات بازگشتند و بازگشت فوق العاده ای را به نمایش گذاشتند بطوری که نه تنها در مدار مثبت بازگشتند بلکه موجی از تقاضا را با خود همراه کردند و شاهد افزایش تقاضا و رشد قیمت در اغلب نمادهای این گروه بودیم و نمادهای «وتجارت» و «وبصادر» در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند و در دقایق پایانی گزارش عملکرد سال قبل خود را در سامانه کدال قرار داد.

 بانک صادرات ایران (نماد وبصادر) در سال 99 به سود خالص 6039 میلیارد تومانی رسید(344 ریال به ازای هر سهم) که 411 درصد بیش از سال 98 بوده است. هم چنین این بانک در این سال، حدود 29866 میلیارد تومان درامد از تسهیلات داشته که 40 درصد بیش از سال 98 است.  بانک در سال 99 حدود 12681 میلیارد تومان خالص سود سرمایه گذاری ها داشته که 711 درصد بیش از سال 98 است.

بانکی‌ها از جمله نماد «وتجارت»، «وبصادر» بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشتند. نمادهای شستا، رمپنا و فارس نیز تاثیرات قابل توجهی را بر شاخص کل داشتند.

نماد «ومدیر» همچنان با بیش از 307 میلیون حجم، صدر نشین برترین تقاضا در روز معاملاتی 31 خرداد بود و بعد از آن نمادهای «خساپا»، «ولکار» و «خودرو» بیشترین تقاضا را به خود اختصاص دادند. نماد «وآینده» نیز با بیش از 153 میلیون حجم صف فروش بیشترین عرضه را به خود اختصاص داد. 

در بازار معاملاتی امروز، چشم حقوقی‌ها به نماد «وسکرمان» بود و حجم خرید حقوقی‌ها در این نماد به 17 میلیون رسید. همچنین نماد «ومدیر» نیز با بیش از 18 میلیون حجم، بیشترین فروش حقوقی‌ها را به خود اختصاص داد.

نمادهای «چکارن»، «اخابر» و« افران» به ترتیب بیشترین ورود پول هوشمند را از آن خود نمودند. همچنین نمادهای «کقزوی»، «قزوین »و «دقاضی» نیز بیشترین خروج پول هوشمند را به خود اختصاص دادند.

در کدال چه گذشت؟

رنیک: شرکت در مناقصه:مناقصه محدود دو مرحله ای اجری خط انتقال طرح آبرسانی به شهرهای جیرفت و عنبرآباد از سد جیرفت

دروز:  مجوز سرمایه گذاری خارجی:به یک شرکت سرمایه گذار خارجی مجوز سرمایه گذاری در طرح تولید مکمل های تغذیه ای داده شده است .سرمایه ی سرمایه گذارخارجی معادل 1.300.000 یورو می باشد وبه صورت مواد اولیه وبسته بندی وارد شرکت خواهد شد .

ولیز: برگزاری مزایده: مزایده املاک تملیکی - شهرستان آمل: آگهی مزایده یک دستگاه از املاک تملیکی واقع در شهرستان آمل آفتاب 32 پلاک 54 طبقه دوم در روزنامه اطلاعات و همشهری در تاریخ 1400/03/31درج گردید. تاریخ بازدید از 1400/04/01لغایت 1400/04/03میباشد.

وتجارت:تعهدات بانک به صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها:با توجه به نامه ارسالی از سوی صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها درخصوص تعیین میزان تعهدات و حصه نقدی این بانک برای سال 1399 (تصویر پیوست) به استحضار می رساند؛ ذخیره گیری به میزان حصه نقدی اعلامی آن صندوق در صورتهای مالی منتهی به 1399/12/30 بانک محاسبه و در سامانه کدال افشا گردیده است.

خاور:انعقاد قرارداد مهم/خرید 50 دستگاه اتوبوس شهری توسط شهرداری کرج.

جمله طلایی روز

زمانی میتونین حتی از شکست هاتون هم پیروزی بدست بیارین که ازشون درس بگیرین!

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 
 

برای اطلاع از گزارش روزانه‌ی بازار سرمایه روی گزارش روزانه بازار کلیک کنید.

آخرین اخبار بازار سرمایه را نیز در قسمت مصاحبه و گفتگو بخوانید.




بازار سبزپوش شد
توسط محمدباقر سلیمانی 20 فروردین 1403 ساعت 15:11
پیش بینی / نگاهی به چشم انداز...
توسط مرسده گونه 20 شهریور 1402 ساعت 07:37
گزارش بازار / بلاتکلیفی موج...
توسط مرسده گونه 15 مرداد 1402 ساعت 13:22
پیش بینی بورس تهران /بازار به پشتوانه ی...
توسط مرسده گونه 14 مرداد 1402 ساعت 08:09