بررسی بازار :

marketmap

روز جاری با رشد بیش از 58 هزار واحدی همراه بوده است ارزش معاملات خرد نیز با رکورد زنی خود توانست به بیش از 7000 میلیارد تومان دست یابد . همانطور که در روز گذشته به بررسی بازار پرداختیم سناریوی عبور شاخص از کانال نزولی تایید گردیده و در صورت صعود ، شاخص باید در نزدیک ترین سطح ممکن یعنی محدوده ی 2150 میلیون تومانی نیز گذر کند .

intermoney

 

حال شاید بد نباشد تا علاوه بر بررسی بازار به بررسی مولفه های اقتصادی نیز بپردازیم :

بر طبق اعداد به دست آمده در اندازه ی تولید ناخالص داخلی بخش بیشتری سهم گروه صنعت پس از آن گروه خدمات سپس گروه کشاورزی می باشد .

بر طبق اعداد به دست آنده از داده های مرکز آمار ایران سهم مستقیم نفت از تولید ناخالص داخلی کشور با پیشروی به سال های اخیر کاسته گشته و به 17 درصد در سال 1401 سیده است . اگر بخواهیم به بررسی رشد بخش های مختلف اقتصادی کشور بپردازیم این چنین می توان گفت :

با توجه به آنکه بخش اعظم تولید ناخالص داخلی مربوط به بخش صنعت می باشد  در نتیجه رشد این گروه نبخش بیش از 6/4 درصد در سال 1401 بوده است . از سوی دیگر محصولات ناخالص داخلی در رتبه ی بعدی با رشد بیش از 4/8 درصد سپس محصولات ناخالص داخلی بدون احتساب نفت با رشد 4/5 درصد گروه خدمات با رشد 4/8 درصد و تنها بخشی از اقتصاد که رشدی نداشته بلکه زیان بخش نیز بوده است به بخش گروه کشاورزی تعلق دارد .  

اگر به وضعیت رشد روند واقعی بازار نیز نگاهی بیندازیم این رقم در سال های گوناگون با بازدهی های مختلفی همراه گشته اگر چه بازدهی این سال ها مجموعا با شیبی ملایم و متعادل همراه بوده است و در سه سال 1399 تا 1401 رشد اقتصادی را حتی با وجود رکود عمیق جهانی به دلیل کرونا  به دنبال خود داشته است . با این وجود بیشترین رشد اقتصادی ایران به سال 1395 تعلق داشت .اقتصاد ایران توانست در این 3 سال با رشدی بیش از 13 درصد همراه گردد .

 

 رشد نقطه به نقطه ی تولید و فروش شرکت های بورسی در انتهای خرداد ماه :

 این رشد در انتهای خرداد ماه کاهشی بوده است ، بیشترین رشد به بخش دارویی و برقی و صنایع کاغذ بیشترین افت را داشته اند .نسبت سپرده های کوتاه مدت به نسبت سپرده های بلند مدت نیز در انتهای تیر 1402 کاهشی بوده است و دلیل آن تغییر در خصوص نرخ بهره بین بانکی بوده است.

 

از جمله عوامل موثر بر بازار که ریسک صنایع را افزایش میداد می توان به قطعی برق و مشکلات در اخذ تسهیلات بانکی اشاره نمود :

قطعی برق سیمانی ها و فولادی ها را دچار خسران ساخته است.  

 صنایع فلزی نیز از کمبود سرمایه در گردش و مشکلاتی در خصوص اخذ تسهیلات بانکی داشته اند.

 

اما رشد اقتصادی در سال 1402 چه خواهد شد ؟

در صورت بهبود وضعیت صادراتی نفت ، کاهش تورم جهانی، افزایش قیمت محصولات صادرات محور و به طبع افزایش نرخ ارز محرکات لازم برای رشد اقتصادی کشور در سال 1402 خواهند بود . با این وجود با توجه به آنکه این رشد در ادامه ی رشد 3 سال اخیر بوده است پس شاید نتواند از آن پیشی گیرد . زیرا رشد قیمت های جهانی هم چنین نفت متوقف گشته است .

ریسک های مانند ریسک سیاسی و تحریم ها موجب کوچک تر شدن سهم نفت و گاز و افت سالانه ی 2.8 درصدی آن  و پررنگ تر شدن بخش های دیگری از اقتصاد گشته اند . مثلا رشد خدمات اجتماعی شخصی و خانگی در سال 1401 با رشدی حدود 60 درصد و از جمله صنایع دیگر مانند بخش صنعت و معدن با وجود تحریم های اقتصادی می توان اشاره نمود . در صورت هر گونه بهبودی در وضعیت تحریم ها صنعت نفت و گاز و از سمتی دیگر محصولات صادراتی ایران پتانسیل بالایی برای رشد اقتصادی خواهد داشت .

صادرات غیر نفتی ایران نیز بر طبق داده های مرکز آمار ایران بیش از 40 درصد و صادرات نفتی ایران بیش از 50 درصد به دلیل تورم جهانی و افزایش قیمت اقلام صادراتی در سال 1401 رشد داشته است .وضعیت تراز تجاری کشور نیز تا خرداد ماه 1402 بهتر از سال گذشته رقم خورد .

پیش بینی بازار : 

با این وجود پیش بینی میکنیم که بازار در کوتاه مدت مجددا بتواند صعودی مجددا را تجربه کند ،  برای صعود بلند مدت نیز در صورتی که شاخص بتواند از محدوده ی دو تا 2.150 میلیونی عبور نماید می تواند نوسانی به بازار بخشد . در صورت عدم عبور از محدوده ی 2 میلیونی امکان افت تا 1800 وجود دارد . اما روز جاری بار دیگر روی رشد خود را نشان داد و با رشد ارزش معاملات خرد همراه گشت . سیگنال های مثبت بازار هم چنان ادامه دار است و این روند به دلیل استمرار یافتن در روزهای اخیر اتفاقی مثبت به حساب میاید .  

 

 

تهیه کننده : مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01