بررسی بازار روز گذشته : 

بازار در روز گذشته با افزایش ارزش معاملات خرد و با رشد بیش از 46 هزار واحدی به پایان رسید . همانطور که در گزارشات قبلی به آن اشاره کردیم و به صنایع پیشنهادی مورد توجه روز پرداختیم پالایشی ها هم چنان در مرکز توجه قرار داشتند و  نمادهای فولاد، فملی، شپنا، شستا و شبندر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص  در معاملات روز گذشته از خود بر جای گذاشتند .

اتفاقات مثبت موثر :

از جمله اخبار موثر بر بازار می توان به احتمال فرمولی شدن نرخ خوراک همانطور که معاون اول رییس جمهور هفته پیش اعلام کرد و  همچنین افزایش نرخ تسعیر ارز به 38 هزار تومان اشاره نمود .

از سوی دیگر خودرویی ها در روز گذشته هم چنان با ورود پول و با صف خرید دنبال شدند اما شاهد تکذیب خبر آزاد سازی قیمت خودرو توسط شورای رقابت بوده ایم که باید دید واکنش این صنعت در روز جاری چه خواهد بود .

با این وجود امیدهای ایجاد شده توسط وزیر اقتصاد و انتشار اتفاقات مثبت برای صنایع بورسی تا روز جاری هم چنان ادامه دار بوده است و احتمالات را بر استمرار مثبت بودن بازار ادامه خواهد داد . 

بررسی وضعیت اقتصادی کشور:

اگر بخواهیم به بررسی وضعیت اقتصاد کشور بر طبق آمار و ارقام اعلام شده بپردازیم می توان گفت : بر طبق گزارش بانک مرکزی نرخ سود بازار بین بانکی با رشد ۰.۰۶ درصدی نسبت به آخرین نرخ هفتگی به ۲۳.۵۹ درصد رسید. عدم مداخله بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل حرکت رو به بالای نرخ بهره بین‌بانکی یاد کرد.

اگر بخواهیم به بررسی تورم بپردازیم بر طیق گزارش جدید مرکز آمار ایران ، نرخ تورم در مردادماه سال جاری به ۴۶.۷ درصد کاهش یافته است. تورم ماهانه نیز در مرداد ماه سال جاری هم ۲.۴ درصد اعلام شده و تورم ماهیانه در تیر ماه ۲ درصد اعلام شده است .از سوی دیگر با توجه به نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهرماه سال ۱۴۰۰ با حدود ۱۵ واحد درصدی کاهش، در پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ به ۲۷.۵ درصد رسیده که حاکی از توفیق بانک مرکزی در کنترل رشد ترازنامه بانک ها و مدیریت رشد نقدینگی است.

پیش بینی روز جاری و صنعت مورد توجه  : 

اتفاقات مختلفی در خصوص بازار ها صورت گرفته است که به بررسی اجمالی آن ها پرداختیم با این وجود روز جاری با پیش بینی روند مثبت دنبال میشود  و در این میان صنعت فولادی ها با توجه به متوقف شدن دریافت عوارض صادراتی فولاد با بخشنامه گمرک از صنایعی هستند که خوش خواهند درخشید .



   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 08:20
پیش بینی نرخ تورم در...
توسط ملیکا باقلایی 28 آبان 1402 ساعت 12:10
بررسی بازار / همه چیز در بازار نسبی...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 10:55
پیش بینی بازار / با کاهش کشمش ها ، چه...
توسط مرسده گونه 22 مهر 1402 ساعت 07:47