بررسی بازار : 

همانطور که پیش بینی کرده بودیم بازار روز جاری با بهبود ارزش معاملات و رشد شاخص کل همراه گشت ، شاخص کل با رشد بیش از 46 هزار واحدی معادل 2.39 درصد و شاخص کل هم وزن با رشد بیش از 2.56 درصدی به کار خود پایان بخشید . بهبود ارزش معاملات خرد از دیگر سیگنال های رشدی بازار به شمار یرود با وجود آنکه برای شهریور ماه رشدی را پیشبینی نمیکردیم اما بازار با نشان دادن وجهه ی نسبی خود در چند روز معاملاتی اخیر نشانه های رشد را سر داد . بهبود ارزش معاملات خرد با رسیدن به رقم بیش از 5 هزار میلیارد تومان جان دوباره ای به امید از دست رفته ی بازار بخشید .

نقشه بازار

بهبود معاملات ، افزایش تقاضا ، رشد شاخص کل 3 دستاورد این روزهای بازار سرمایه

 ارزش کل معاملات  بازار نیز به رقم  15.920  میلیارد تومان رسید . نوید بهبود ارزش معاملات ، خبری که این مدت ها به دنبال آن بودیم بالاخره رویت شد . ارزش معاملات خرد از رقم 5 هزار میلیارد تومان نیز عبور کرد و با رشد همراه گشت .

0604 ورود وخروج پول

احتمالات در مسیر پیش روی بازار :

با این وجود به دلیل قوانین جدید وعظ شده در خصوص بازارهای اختیار و حمایت های صندوق تثبیت از بازار انتظار چنین رشدی وجود داشت اما تا کی بازار به ما نشان خواهد داد . با این وجود احتمال بر رشد بازار در نیمه ی ابتدایی شهریور ماه و پس از آن اصلاح مجدد به دلیل تسویه ی اعتبارات و ریسک های سیاسی وجود دارد . با این وجود باید دید بازار چه خواهد کرد؟   

از آن جایی که  در زمان بازگشت بازار شاهد ورود پول به صندوق های سهامی و خروج پول از صندوق های درآمد ثابت هستیم در این روز ها این اتفاق سیگنالی دیگر به شمار میرود دو صندوق اهرم و شتاب صندوق های سهامی مورد توجه این روزهای بازار با دو کندال جذاب روندی مثبت به خود گرفتند . از آن جایی که وضعیت این صندوق ها همانند روند شاخص می باشد این طور می توان گفت :  

وضعیت شاخص کل :

شاخص اکنون در وضعیت حساسی قرار دارد در صورت تایید عبور از کانال نزولی این نماگر می تواند با رشد همراه گردد و کم کم از مرز ۲میلیون واحدی خود عبور نماید و مجددا به اندازه ی عرض میدلاین خود بالا رود  .  هم چنین اگر به بررسی سایر ابزار ها بپردازیم مووینگ های 24 و 12   به یکدیگر رسیده و احتمال واگرایی مثبت در وضعیت شاخص کل در صورت استمرار روز های مثبت وجود دارد .  با این وجود دلیل این روزهای مثبت بازار را می توان به ورود پولهای نقد شده در سقفی که شاخص با اصلاح همراه گشت در حال حاضری که در محدودیه ی حمایتی قرار دارد دانست افراد در حال خرید پله ای هستند .اما چرا پله ای ؟ چون هم چنان شک و شبهه ی رشد بازا باقی مانده است و در صورتی که رشد بازار موقت باشد و به چند روز اخیر بسنده کند هم چنان سناریوی یک میلیون و 800 هزار واحدی برقرار مانده است . از سوی دیگر به دلیل زمان بندی سود های تقسیمی اکثر شرکت ها در شهریورماه احتمال تزریق بخش عظیمی از پول به بازار وجود دارد و این اتفاق می تواند آن محرک لازم برای رشد بازار به حساب بیاید . 

 


    کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



پایان بازاری بی...
توسط محمدباقر سلیمانی 16 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 12 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 11 اردیبهشت 1403 ساعت 08:37
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18