آینده بازار سرمایه و سخنان آقای رییسی

با پایان انتخابات ریاست جمهوری وانتخاب جناب آقای رییسی به عنوان رییس جمهورمنتخب کشور، مساله‌ای که در بازار سرمایه باید مورد توجه قرار بگیرد، در مرحله‌ی فعلی، دقت به سخنان آقای رییسی و مشاوران ایشان در زمان مناظرات و تبلیغات انتخاباتی است.

نمی توان به گذشته نگاه کرد و به این نتیجه رسید که هر اتفاق و روندی  که در دولت‌ها و دوره‌های قبلی روی داده در آینده و پیش روی بازار سرمایه نیز روی خواهند داد.

روندی که بازار سرمایه در چهار سال آینده پیش رو دارد به طور مستقیم متاثر از دیدگاه آقای رییسی، مشاوران و تیم اقتصادی کابینه‌ی ایشان است.

رویدادهای مهم پیش روی بازار سرمایه

به طور کل در دولت‌های قبل شاهد افزایش نرخ بهره و کنترل میزان تورم در چهارسال اول ریاست جمهوری بودیم و بعد از آن نیز رشد نقدینگی و تورم را پشت سر گذاشتیم.

 بازار سرمایه در شرایط فعلی با چند رویداد مهم مواجه است از جمله بحث رفع تحریم‌های آمریکا از شرکت ملی نفت ایران که موضوعی بسیار مهم است. می‌توان گفت که رفع تحریم‌ها اثری کمتر از به نتیجه رسیدن بخش‌هایی از برجام برای اقتصاد ایران ندارد.

راه حل‌ خروج بازار سرمایه از رکود

اگر به تجربیات موفق دنیا نگاه کنیم، کشورهایی که تورم کمی را متحمل هستند از راه حل و سازکار مشخصی پیروی می کنند.

دو ساز و کاری که باید به آن توجه ‌شود به این شرح است که ابتدا بهره‌وری در این کشورها به شدت بالاست. اگر این موضوع را با سخنان آقای رییسی متقارن کنیم که فرمودند(( باید بخشی از نقدینگی به سمت تولید و بخش‌های مولد جاری شود))، با اجرایی شدن این موضوعات باید به سمت اقتصادی بهره‌ور حرکت کنیم.

دومین ساز و کار نیز استقراض ارزان قیمت از کشورهای خارجی است. اگر بتوان به این نتیجه رسید که مسیر پیش روی اقتصاد ایران به نفع امضای مجدد برجام باشد، می‌توان استقراض ارزان قیمت از خارج کشورانجام شود که موضوعی بسیار مهم در کنترل نرخ بهره بازی و کاهش نرخ آن است.

سکان اقتصاد به کدام سمت خواهد چرخید

جناب آقای دکتر فرهاد رهبر یکی از عناصر اقتصادی مهم و کلیدی در دولت آقای رییسی خواهند بود. در مناظرات به صراحت عنوان نمودند: که نباید نرخ بهره را به نحوی تعیین کنیم که ازعواید شرکت‌ها بیشتر باشد زیرا شرکت‌ها قادر به پاسخ گویی نرخ بهره نیستند. لذا کاهش نرخ بهره را در دستور کار و برنامه‌های خود دارند.

حال اگر کلیه‌ی این موارد را کنار هم قرار دهیم می‌توان انتظار یک دولت سهیم به همراه شرایط و روندی متفاوت نسبت به دوره‌های قبل را داشت تا سکان اقتصاد به سمتی که به آن نیازمندیم چرخانده شود.

روند بازار سرمایه بعد از انتخابات

وی روند بازار را مثبت ارزیابی نمود و افزود: نکته‌ی بسیار مهم این است که در دوره‌های گذشته بخش قابل توجهی از رشد بورس ایران به واسطه‌ی فاکتورهای تورمی بوده است.

اگر بین سال‌های 2008 تا 2020 امریکا را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که بعد از بحران سال 2008، تزریق نقدینگی به شرکت‌ها برای رونق اقتصادی انجام شد. 

این سیل نقدینگی به سمت بازارهای مالی هدایت شد تا تورم در بازار کالایی شکل نگیرد.

اگر بتوانیم در ایران یک الگوی مناسب شامل بهره‌وری شرکت‌ها و هدایت نقدینگی به بازارهای مالی را ایجاد کنیم، بازار سرمایه با توجه به سخنان آقای رییسی در چند سال آینده رشدی بیش از بازارهای دیگر را رقم خواهد زد. رشدی مناسب که در گرو سوداوری شرکت‌ها نیز خواهد بود.

نرخ دلار در سال پیش رو

دکتر شمس در مورد پیش بینی نرخ دلار بیان داشت: چیزی که در حال حاضر بسیار اهمیت دارد این نکته است که دلار از یک فاکتورغیرقابل پیشبینی به فاکتوری قابل پیشبینی تبدیل شود.

 اقتصاد در دولت جدید به نحوی اداره شود که دلار مانند سایر کالا به سمت قابل پیشبینی شدن برود تا بتوان تصمیمات دقیق‌تری را اتخاذ نمود و اجرایی کرد. در این حالت است که اتفاقی مهم در اقتصاد ایران رقم خواهد خورد.

مشکلات شرکت‌های بورسی

 وی در پاسخ به سوال تامین هزینه‌های برنامه‌های ریاست جموری بیان داشت:

در سال جاری انتظار می‌رود که مباحث تامین نقدینگی برای دولت فارغ از اتفاقات گذشته رقم بخورد و اگر بحث فروش نفت و رفع تحریم از شرکت ملی نفت اجرا شود، دست دولت بازتر خواهد شد.

 به طور مثال قیمت برقی که از ایران خریداری می‌شود ارزان‌ترین قیمت برق در دنیاست واین موضوع اجحاف در حق شرکت‌های تولید کننده برق ایران است. خودروسازها نیز از نقطه نظر قیمت گذاری محصولات بی نتیجه‌اند و سود اصلی نصیب واسطه‌‌ها و دلالان این صنعت می‌شود.

فرصت سرمایه‌گذاری

با لغو تحریم‌ها شرایط به نفع بازار سرمایه رقم خواهد خورد.

قیمت‌ها به شدت معقول و منطقی است و در کف قیمت معامله می‌شود. در حال حاضر بورس ایران برای سرمایه گذاری فرصت‌های بسیار مناسبی را در خود دارد و ریسک‌های آن نیز به تدریج کاهش پیدا خواهند کرد.

اعتماد به بازار سرمایه

اعتماد به بازار سرمایه در مرحله‌ی اول نیازمند شناخت و دانش است. فردی که شناختی از بازار سرمایه ندارد باید بداند که می‌تواند از روش‌هایی مانند صندوق‌های سرمایه گذاری یا نهادهای مالی با مجوز ساز مان بورس، شروع به سرمایه گذاری نماید. اگر صرفا با شنیده‌ها و بدون توجه به قیمت خرید و نوع سهم سرمایه گذاری کند قطعا متضرر خواهد شد.

 

 

 


منبع خبر: سایت خبری بورسان

مصاحبه‌های دیگر را روی گفتگو و مصاحبه کلیک کنید.

گزارش روز بازار سرمایه را در گزارش بازار دنبال کنید.

برای دسترسی به مقالات آموزش بورسی نیز مقالات آموزشی را انتخاب کنید.