بررسی صنایع پراتفاق در روز جاری : 

 

بانکی ها : نمادها در این گروه با افزایش عرضه ی شدید و صف فروش به پایان رسیدند.

از جمله اخبار موثر :

1-رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس احکام لایحه برنامه هفتم توسعه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های ناتراز تشدید می‌شود.

2-سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: این کمیسیون دولت را ملزم کرد تا سامانه ای برای شفاف سازی اموال، مستغلات و سهام داری بانکها تشکیل دهد.

3-تأسیس‌ صندوق‌های قرض‌الحسنه تک‌شعبه‌ای صرفاً با اخذ اجازه‌‌نامه تأسیس از بانک مرکزی مجاز خواهد بود و انتخاب اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل صندوق و تمدید دوره مسئولیت آنها موکول به تایید بانک مرکزی است.

4-طبق دستورالعمل نحوه احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران مؤسسات اعتباری، حداکثر سن مدیران عامل بانک‌ها ۷۰ سال خواهد بود؛ ضمن اینکه تصدی مدیریتی اعضای هیئت عامل بانک مرکزی در مؤسسات اعتباری غیردولتی مشروط شد.

5-دریافت سود مرکب در فرآیند بانکی ممنوع شد.

پیش بینی روند همانند روز گذشته با عرضه و در برخی از نمادها با رشد تک سهم ها می باشد .

 

لوازم خانگی:

نمادها در این گروه با جو کلی بازار سرمایه افت قیمتی را تجربه کردند

از جمله اخبار موثر :

1-دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه موافق افزایش بی رویه قیمت ها نیستم گفت: البته افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه ۳۰ تا ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز از بازار آزاد، چالش هایی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

 2-برخی کارشناسان و فعالان صنعت لوازم‌ خانگی هشدار می‌دهند در صورتی که موانع مهم تولید برطرف نشود به‌زودی شاهد تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی خواهیم بود.

 مرکز آمار ایران مدتی پیش آماری از عملکرد جوازها و پروانه‌‌‌های بهره‌برداری واحدهای صنعتی تا انتهای پاییز سال ۱۴۰۱ منتشر کرد که نشان می‌‌‌دهد تعداد جواز‌‌‌های صادرشده در ۹ ماه سال ١٤٠١، کاهش ۵۳ درصدی، سرمایه مجوزها کاهش ۱۸/۲ درصدی و اشتغال پیش‌بینی شده در جوازها کاهش ۴۸/۳ درصدی داشته است. این زنگ خطر بزرگی برای صنعت ایران خواهد بود؛ چرا که نشان می‌دهد با ادامه این روند، افزایش خروج سرمایه‌های مالی و انسانی از کشور و در پی آن تعطیلی واحد‌های تولیدی بیش از پیش خواهد شد.

 این اتفاق اما در بخش لوازم خانگی کشور نیز ملموس است؛ چرا که تولیدکنندگان در این بخش درگیر مشکلات ریز و درشتی هستند که اگر به‌زودی فکر اساسی برای آنها نشود، در نهایت باعث خواهد شد سرمایه‌گذاران حوزه لوازم خانگی احساس دلسردی کنند و عطای کار را به لقایش ببخشند.

 

 پیش بینی بازار روز جاری: 

در روز گذشته بازار سرمایه با صف فروش های سنگین و علی الخصوص با افت  در تک سهم ها به پایان رسید ، شرایط هم چنان نامساعد است و همانطور که در روز گذشته در مقاله ای به آن اشاره کردیم تنها نکته ی مثبت گفته شده خبر حمایت صندوق تثبیت از بازار بوده است با وجود آنکه این خبر بتواند روز جاری را متعادل تر از روز گذشته همراه سازد ولی عدم حمایت دولت و کسری بودجه ای که سایه ی آن بر بازار سرمایه پرده افکنده است جانی را برای رشد بیشتر از آن ربوده که مثال آن ها می توانیم در متانولی ها و احتمال توقف آن ها، اعتصاب تولیدکنندگان بخاطر افزایش قیمت گاز ، نایاب شدن آجر، افزایش سرسام آور قیمت مصالح ساختمانی، افزایش عوارض صادراتی محصولات خام و نیمه خام معدنی و فولادی قضیه مبهم تخفیف پالایشی ها و عدم افزایش نرخ محصولات خودروسازان و از این جمله موارد در بازار به کرات مشاهده نماییم . 

اگر صادق باشیم شاید تا مدت ها نشانه ی صعود مستمری از بازار دیده نشود با این وجود می توانیم در این روزهای ریزشی از دیگر ابزار های بازار مانند صندوق ها برای کاهش ریسک و متنوع سازی پرتفویمان استفاده نماییم . از سویی دیگر گیر و گورهای سیاسی کشور نیز حل نشده و جدیدترین اتفاقات حاصله درباره موضوع احیای توافق هسته‌‌‌ای و آزادسازی زندانیان آمریکایی در ایران، با عدم تفاهم فعلی صورت گرفته است . پیش بینی بازار روز جاری با رشد تک سهم ها و متعادل تر از روز گذشته می باشد .

 

   کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه



کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 08:36