یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و در حالی که ابراهیم رئیسی پیروز قطعی به شمار می‌رود، شاخص‌های بازار بورس و تهران افزایش و قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافت. در بورس تهران شاخص کلی بازار با بیش از ۱۴ هزار و ۳۱۰ واحد افزایش به ۱میلیون و ۱۶۱ هزار و ۹۸۵ واحد رسید. همزمان نرخ فروش دلار آمریکا هم در بازار آزاد تهران ۱۰۰ تومان کاهش یافت و به ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.

هفته گذشته و در گرماگرم «رقابت‌های انتخاباتی» بازار بورس با افت شاخص‌ها و بازار ارز و سکه با افزایش قیمت روبه‌رو بود اما واکنش مثبت بازار به آمدن رئیسی قابل توجه بود.

در آخرین شنبه بهار 1400 شاهد رشد دسته جمعی نمادهای بزرگ و شاخص ساز بودیم بطوری که لیدری امروز بازار بر دوش بانکی ها بود که البته بیشترین حجم معاملات در روز جاری را نمادهای خودرویی به خود اختصاص دادند. بازار سهام امروز با رشد بیش از 14 هزار واحد در سطح 1 میلیون و 161 هزار و 985 واحد به کار خود پایان داد و نماگر هم وزن نیز در نیم ساعت پایانی معاملات روز جاری در مدار مثبت قرار گرفت. قدرت خریداران و برتری تقاضا با کاهش ریسک سیتماتیک انتخاباتی در اولین روز کاری این هفته موجب شد تا بزرگان یک پس از دیگری در نیمه دوم بازار در سقف قیمت روزانه قرار بگیرند. رشد شاخص کل با برتری خریداران در نمادهای «فارس» در گروه محصولات شیمیایی، «شستا»، «فولاد»، «تاپیکو» و «کگل» همراه بود. ارزش معاملات خرد در روز جاری 3659 میلیارد تومان به ثبت رسید.

با مشخص شدن نتیجه انتخابات در روند بازار می توان گفت روند خنثی را شاهد باشیم. شاخصه‌های اصلی بازار تغییری نکرده است اما به دلیل وجود ریسک‌های سیاسی و مشخص نبودن برنامه‌های دولت جدید روند بازار از مدار تعادل خارج شده است. اما انتظار داریم هفته آینده با از بین رفتن ریسک سیاسی انتخابات، بازار متعادل تر و در بزرگان مثبت دنبال شود. سهامداران در بازار همچنان تحرکات محافظه کارانه‌ای را پیش گرفتند و تا زمانی که دولت جدید بر سرکار نیاید و برنامه‌هایشان مشخص نشود بازار نه ریزش خاصی را تجربه می‌کند و نه رشد گسترده‌ای را خواهد داشت و به صورت نوسانی و خنثی به حرکت خود ادامه خواهد داد حال باید دید چطور پیش می رود.

 اما در حال حاضر و با توجه به وضعیت موجود بهتر است سهامداران رفتار هیجانی از خود نشان ندهند و عجله‌ای برای خرید و فروش سهم‌های خود نداشته باشند تا زمانی که وضعیت برجام و مذاکرات با توجه به تعویق سه هفته‌ای که در آن افتاده است مشخص شود و  با اعلام برنامه های دولت جدید بنظر دست به عصا بودن در این بازار به نفع سهامداران خواهد بود البته مولفه های تاثیر گذار بازار بسیار مطلوب و قابل توجه هستند اما احتیاط شرط عقل است و تمام.

در ابتدای معاملات روز جاری با لیدری گروه بانکی ها شاهد درخشش نمادهای بزرگ و شاخص ساز من جمله «بانکی ها»، «پالایشی ها»، «معدنی ها» و نماد «شستا» بودیم. در میانه های داد وستد امروز خبری از افزایش سرمایه نماد شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به بازار مخابره شد، بطوری که نه تنها شاهد شکل گیری صف خرید بروی این نماد بودیم بلکه درخشش سهامداران و تحرکات مثبت آنها در سایر نمادهای بازار موجب شد تا موج سبز اغلب بزرگان و شاخص سازها را فرا بگیرد. بزرگان یکی پس از دیگری در سقف قیمت روزانه با صف خرید همراه شدند.  

در گروه خودرویی ها نماد «خودرو» در قیمت 200 تومان با افت 2 درصد به کار خود پایان داد و نماد «خساپا» در قیمت 168 تومان افت 1 درصد را پشت سر گذاشت. «خگستر» به مدار معاملات بازگشت و با توجه به جو حاکم شده در کلیت روند معاملاتی گروهش بارها در مدار منفی قرار گرفت اما در نهایت با رشد 1.2 درصدی در قیمت 225 تومان به کار خود پایان داد.

در بانکی ها نماد «وبصادر» در قیمت 207 تومان با صف خرید بالای 38 میلیون سهمی روبروست. «وبملت» در قیمت 390 تومان به کار خود پایان داد و حجم بیش از 225 میلیون برگه سهم را به ثبت رساند. «وتجارت» در قیمت 229 تومان با رشد حداکثری قیمت به کار خود پایان داد.

رخ نمایی خریداران در نمادهای پالایشی موجب شد نیمه دوم متفاوتی را این گروه تجربه کنند. «شپنا» با حجم بیش از 201 میلیون برگه سهم در سقف قیمت روزانه به کار خود پایان داد. «شتران» در قیمت 878 تومان رشد حداکثری را به ثبت رساند و در توانست حجمی بالغ بر 101 میلیون برگه سهم را در سابقه خود به ثبت برساند.

در کدال چه گذشت؟

وامیر:توثیق یا فک رهن دارایی ها: وثیقه قراردادن تعداد 42.000.000 سهام شرکت باما به منظور دریافت تسهیلات برای شرکتهای همگروه.

 ثبهساز:برگزاری مزایده :آگهی مزایده فروش یک قطعه زمین به نام کوهستان به مساحت 10985 متر مربع واقع در تهران- یادگار امام-خروجی خیابان کوهستان.

ثامید: مزایده فروش اراضی:شرکت توسعه و عمران امید تعداد محدودی از اراضی خود را با شرایط ویژه (نقد و اقساط بدون بهره و تهاتر) از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار می نماید. شایان ذکر است حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 435 میلیارد تومان برآورد شده است که عملکرد آن در گزارشات آتی منعکس می گردد.

فمراد: نقل و انتقال دارایی های ثابت شرکت :دو واحد ملک اداری به مساحت 218 متر مربع ( هر واحد 109 متر مربع )تجهیز و بهره برداری به عنوان دفتر مرکزی شرکت ، همچنین خرید ملک مذکور بصورت اقساط بوده و سررسید آخرین چک 1400/06/31 و اطلاعات مربوط به آن در پیوست می باشد .

شاوان: اصلاح قیمتهای خوراک و فراورده های نفتی اسفند 98.

شپنا طی اصلاحیه ای درصد افزایش سرمایه را به 84 درصد تغییر داد و این افزایش سرمایه مورد تایید حسابرس نیز قرار گرفت.

 

جمله طلایی روز

هر روز آغازی دوباره است،

مشتی امید در جیب هایت بریز

و زندگی را دوباره از سر بگیر،

بی خیال هر چیز که تا به امروز نشد...

کارشناس بازار: الناز جمالی