نقش پر رنگ دخالت دولت در بازارسرمایه / انتظار کاهش هیجان در بورس 

مهدی خجسته مدیر سرمایه گذاری هلدینگ بهسازان بانک ملت در گفت و گو با پاداش سرمایه گفت: بازارسرمایه ایران همواره با ریسک های متنوع و گاها منحصر به فردی رو به رو بوده است، اما آنچه که در هفته گذشته در بازارسرمایه به وقوع پیوست؛ به خوبی نقش پر اهمیت تصمیم گیری های غیرکارشناسانه و سلیقه ای را در افزایش سطح ریسک بازار اعیان کرد. 

وی در ادامه افزود: اعلام خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها در جراید، تاییدی بر عدم وجود دیدگاه توسعه اقتصادی در سیاست گذاری های دولت بوده، اما ۳ مساله علاوه بر محتوای نامه، در خصوص مصوبه اخیر سبب آزردگی خاطر اهالی بازارسرمایه شده است و آن ها را نباید از یاد برد. 

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: نخست، نحوه انتشار مصوبه ای با چنین سطح اهمیت در رسانه های غیر رسمی و پس از گذشت نزدیک به دو ماه از تاریخ نامه بوده است. دوم، هم زمانی تاریخ درج شده در مصوبه با ریزش تاریخی اردیبهشت ماه سال جاری بوده که غبار وجود دارندگان اطلاعات نهانی را بر آینه شفافیت بورس پوشانده و سوم، اخبار ضد و نقیض بعدی در خصوص لغو یا عدم اجرای آن بوده که حاکی از ضعف بنیه فنی تصمیم و تصمیم گیرنده آن بوده است.

به گفته خجسته؛ مجموع عوامل فوق، سبب افزایش سطح ریسک سیستماتیک از دیدگاه سرمایه گذاران و غالب شدن فروشندگان بر خریداران، تقریبا در تمام نمادهای بازارسرمایه، بوده است.

وی اظهار داشت: پیرامون تشکیل صف های جمعی در بازارسرمایه گاها انتقادهای متعددی از سوی برخی از افراد حرفه ای بازار مطرح شده، اما همیشه باید به خاطر داشت که اقتصاد جزیره های جدا از هم نداشته و در صورت بروز ضعف عملکرد در شرکت های پتروشیمی، شرکت های سایر گروه ها با درجات متفاوت متحمل تبعات اقتصادی خواهند شد.

مدیر سرمایه گذاری هلدینگ بهسازان بانک ملت خاطرنشان کرد: در ارتباط با روند شاخص بازار سرمایه در هفته آینده، پیش بینی بر آن است که با فروکش کردن هیجانات برخی از فروشندگان، خط کشی صحیح تری جهت ارزیابی ارزندگی گروه های متفاوت میان سرمایه گذاران شکل خواهد گرفت و شاخص به تدریج می تواند رشد با ثبات را تجربه کند. 

به گفته خجسته؛ در خصوص گروه های ارزنده بابت سرمایه گذاری، می توان به برخی اخبار مثبت گمشده در میان موج منفی شکل گرفته اشاره داشت. 

این کارشناس بازارسرمایه در نهایت گفت: یکی از این اخبار اجرایی شدن دستورالعمل جدید کارمزدهای شبکه پرداخت بوده است که می تواند سود عملیاتی این شرکت ها را وابسته سهم کارمزد از مجموع درآمد و پروفایل تراکنش ایشان، با تحول جدی مواجه سازد. همچنین برخی از شرکت های ریالی دیگر مانند شرکت های غذایی و دارویی تا تعیین و تکلیف نهایی مصوبه مربوط به نرخ ها از ریسک کمتر و به تبع جذابیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

 

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه 







کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 17 دی 1402 ساعت 08:55
پیش بینی بازار/ افزایش تقاضا در انتظار...
توسط الناز جمالی 13 آبان 1402 ساعت 08:20
بررسی بازار و سهام عدالت / هیچ کس در...
توسط مرسده گونه 28 تیر 1402 ساعت 13:39
سرمایه های سرگردان سر و سامان خواهند...
توسط الناز جمالی 27 آذر 1401 ساعت 16:05