به گزارش پاداش سرمایه شرح بازار سرمایه در روز چهار شنبه 20 اردیبهشت ماه 1402 به شرح زیر می باشد :

نمادها در مرحله ی پیش گشایش :

برترین تقاضا شامل وملی خکمک شلعاب و بمپنا و در سمتی دیگر برترین عرضه شاهد ثشاهد ثفارس دی ثعمراه و تعداد نمادهای خرید 126 نماد و تعداد صف های فروش 101 نماد بوده است .

با گذشت یک ربع از بازار بورس تهران  : شاهد رشد شاخص کل بیش از 28 هزار واحد مثبت هستیم  به سهام و حق تقدم ورود پول و از صندوق ها خروج پول صورت گرفته است .

پس از گذشت نیم ساعت در بازار :

ارزش_معاملات_خرد در حدود بیش از 4 میلیارد تومان بوده است و برخلاف ابتدای بازار و ورود پول سپس انتقال پول بالغ بر 170 میلیارد تومان پول حقیقی صورت گرفت ، افزایش عرضه در اکثر نمادهای بازار مشاهده میشد و سبز پوشی در برخی نمادهای گروه املاک_مستغلات وجود داشت. نمادهای فولاد فملی  شپنا شبندر  بیشترین تاثیر مثبت را برشاخص_کل داشته اند .

نقشه ی بازار در روز جاری به صورت زیر بوده است  :

www.padash.ir

پس از گذشت 40 دقیقه از بازار :

ارزش_معاملات_خرد از 6 همت عبور کرد. خروج پول از بازار ادامه داشته است . با گذشت 40 دقیقه از بازار شاهد خروج پول از سهام و ورود پول به صندوق های درآمد ثابت بودیم .

یک ساعت از بازار را پشت سر گذاشتیم :

ارزش_معاملات_خرد به بیش از 8  همت رسید حقیقی ها 74 درصد خرید و 91 درصد فروش داشته است ، شاخص_کل بیش از 3 هزار واحد افت و در ارتفاع 2 میلیون و 302 هزار واحد قرار داشت ، شاخص_هموزن نیز با کاهش بیش از 7 هزار واحدی به ارتفاع 774 هزار واحد رسید اما شاخص_فرابورس همچنان 73 واحد مثبت بوده است.

خودرو و تغییرات آن

علت افت بازار در این ایام را می توان به موارد خاصی مانند فروش یکپارچه خودرو اشاره نمود ، طرح فروش یکپارچه خودرو از 16 اردیبهشت شروع و فرآیند ثبت نام نوبت دوم این طرح از روز 20 اردیبهشت یعنی روز جاری آغاز گردید ، از 20 تا 29 اردیبهشت افتتاح حساب وکالتی باید صورت گیرد ، از 29 اردیبهشت  تا 3  خرداد فرصت بررسی اطلاعات واجدین است و شرایط برای این حساب ها با موجودی مسدود شده خواهد بود .  موجودی لازم برای انجام ثبت نام در لیست نوبت‌دهی کلیه خودروهای داخلی طرح فروش یکپارچه "صد میلیون تومان" است و این وجه تا زمان اعلام نتایج نوبت‌دهی در حساب شخصی وکالتی مشتریان مسدود می‌شود از طرفی دیگر با اعلام قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت شاهد رکود قابل توجهی بودیم  با توجه به قیمت‌های جدید شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی با کاهش به سزایی همسو بوده است و این اتفاق موجبات کاهش قیمت خودرو را به وجود آورد   ،  کاهش قیمت خودرو که از هفته ی گذشته روند نزولی آن آغاز گردید به 10 الی 18 درصد در اکثر محصولات داخلی و مونتاژی رسیده است و این اتفاق می تواند گزینه های جدید را برای سرمایه گذاران به وجود آورد با توجه به جو منفی و ترس از ریزشی که در بازار ایجاد گردید بخشی از سرمایه و نقدینگی می تواند به این بازار با توجه به کاهش قیمت خودرو ها وارد شده باشد با وجود آنکه بازار سرمایه هم چنان در قیمت های سوپرمفت به سر میبرد و بازاری عالی برای سرمایه گذاری به شمار میرود . 

از طرفی دیگر با نگاهی به روند بازار ، شاخص سازها ستاره ی این روزهای بازار سرمایه هستند و سهم هایی که بنیاد خوب یا ارزندگی لازم را دارا نبوده اند جا مانده و سهم های خوب مجال رشد حتی در روزهای منفی بازار را پیدا کرده اند؛ این که بازار بتواند با شناخت سهم های خوب پیش برود خود خبری مثبت با وجود روزهای منفی به شمار میرود .

از جمله اخبار موثر :

خودروهای طرح یکپارچه در مرحله دوم مشخص شدند

خودروهایی که قرار است در مرحله جدید (مرحله دوم) از سوی خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه شود، مشخص شدند.

لیست خودروها به شرح ذیل است:

▫️اطلس،کوییک مدل GX، کوییک اتوماتیک، ساینا S اتوماتیک، کوییک R مدل GX، شاهین، شاهین اتوماتیک، ساینا مدل GX، ساینا S ، ساینا مدل GX

▫️آریزو ۶ پرو، آریزو ۸ پرو، X۵۵ پرو، X۲۲ پرو اتوماتیک، X۲۲ پرو دنده ای، آریزو ۵ توربو

▫️فردا SX۵، فردا T۵، سوبا M۴

▫️جک S۳، جک J۴،  جک J۷

ایران‌خودرو در این مرحله محصولی عرضه نکرده است.

امکان ثبت نام هر متقاضی که پیش از این در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته‌اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت در سامانه‌های مربوطه ثبت نماید./ تسنیم

 شاهد انتقال پول به سزایی از بازار سرمایه بودیم در روز جاری مجددا ورود به صندوق های درآمد ثابت اتفاق افتاد و این نکته ی نه چندان مثبتی به شمار میرود ظاهرا نمادهایی که با بنیاد قوی همراه هستند و در سطح ارزنده ای قرار دارند در این بازار نزولی هم چنان مقاومت بیشتری در برابر ریزش از خود نشان میدهند مانند نمادهای گروه فلزات اساسی و شیمیایی ها که در صدر این اتفاق قرار دارند

ورود و خروج پول :

در ساعت 09:30 خروج حدود 366 میلیارد تومانی پول_حقیقی

در ساعت 10:30 خروج حدود 2195 میلیارد تومانی پول_حقیقی

و در ساعت 11:30 خروج حدود 2621 میلیارد تومانی پول_حقیقی را شاهد بودیم .

 

در ادامه به بررسی ورود و خروج پول حقیقی خواهیم پرداخت :

www.padash.ir

 

در روز جاری برخی از گمانه زنی ها  در رابطه با صنعت پتروشیمی شنیده شد:

 با حکم دیوان عدالت اداری؛ قیمت یوتیلیتی پتروشیمی‌ها به سال ۹۹ بازگشت

با حکم هیات عمومی دیوان عدالت اداری، شرکت ملی صنایع پتروشیمی از قیمت‌گذاری خدمات یوتیلیتی پتروشیمی‌ها منفک شده و ضمن ابطال قیمت‌گذاری ۲۵۰ درصدی، مقرر شده قیمت‌ها به سال ۱۳۹۹ بازگردد.

در این رابطه با یوتیلیتی پتروشیمی‌ها می توان گفت :

واحد های یوتیلیتی از علائم حیاتی یک سایت پتروشیمی محسوب میشوند و تمرکز این صنایع پتروشیمی در این سایت ها میتواند زمینه های  صرفی جویی به سزایی را در هزینه های اولیه و زیر ساخت شان به وجود آورد.

هم چنین  وظیفه ی  خدمات  رسانی مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی در یک منطقه را برعهده دارند و در صورت هر گونه اختلال در آن ها یوتیلیتی مجتمع های پتروشیمی آن منطقه متوقف خواهد شد از جمله خدمات آن ها می توان به : واحد هوا تولید برق و بخار آب خنک کننده بدون املاح خطور ارتباطی و ... اشاره نمود . با توجه به ابطال قیمت گذاری و بازگشت قیمت ها به سال 1399 نمادهای گروه پتروشیمی ممکن است در صورت تایید این خبر با کاهش قیمت دنبال  شوند .اما تاکنون تایید نهایی منتشر نشده است .

در نیمه ی دوم بازار : 

در نیمه ی دوم بازار و علی الخصوص در انتها رنج مثبت در کلیت بازار مجددا مشاهده گردید برخی از تک سهم ها مانند وبملت  و برخی از صنایع مانند شیمیایی فلزات اساسی و تحرکات انتهایی مثبت در گروه پالایشی دیده شد

در پایان :

هم چنان خروج پول بیش از 3 هزار میلیارد در روز جاری و ورود پول به صندوق های درآمد ثابت از دیگر اتفاقات روز جاری بوده است .

79 درصد از معاملات با معاملاتی منفی و 21 درصد از معاملات مثبت بوده است

309 نماد با صف فروش و 68 نماد با صف خرید همراه بوده است

شاخص کل با افت 28 هزار و 92 واحدی به ارتفاع 2,277,746 رسید نمادهای شستا رمپنا و خودرو از نمادهای موثربر افت شاخص بوده اند  .

شاخص‌ هم وزن نیز 2.24 درصد کاهش را تجربه کرد  .

شاخص فرابورس با کاهش 277 واحدی به 28 هزار و 824 واحد همراه بوده است .

ارزش معاملات بازار خرد در پایان امروز به حدود 16 هزار و 800 میلیارد تومان رسید.

حقوقی ها 3 هزار و 100 میلیارد تومان از حقیقی ها خرید به عمل آوردند . .

و در نهایت به صورت خلاصه :

هفته ی معاملاتی پرعرضه ای را به پایان رساندیم به طوری که در روز شنبه با افزایش تقاضا و با تشکیل 216 عددی صف خرید و در روز یکشنبه و دوشنبه با افزایش شدید و افت بیش از 5 درصدی شاخص کل در روز سه شنبه متعادل تر و در آخرین روز کاری هفته بازار در ابتدای روز مثبت و در انتها با افت بیش از 28 هزار واحد به پایان رسید.در 4 روز پایانی شاخص شاهد شروع اصلاح بازار بودیم و همواره ترس ها و اضطراب ها از ریزش بیشتر آن مشاهده گردید حتی شاهد افت ارزش معاملات خرد و ورود مجدد پول به صندوق های درآمد ثابت بودیم نرخ دلار نیز در حدود 52 الی 53 هزار تومان بوده است و از طرفی دیگر سیگنال ها برای اصلاح بیشتر شاخص هم چنان ادامه دارد اما در نهایت اصلاح روند صعودی است و شاید نگاهی بلند مدتی به بازار را می طلبد .

 

www.padash.ir

 

  در گزارش بالا به شرح کلی بازار سرمایه در روز جاری پرداختیم تا گزارشی دیگر بدرود.. 
پرسود باشید 
کارشناس بازار سرمایه: مرسده گونه

 

جمله ی طلایی :

تمام محکومیت انسان در این جمله نهفته است.
زمان بشری دایرەوار نمی‌گذرد، بلکه به خط مستقیم پیش می‌رود.
به همین دلیل انسان نمی‌تواند خوشبخت باشد، چرا که خوشبختی تمایل به تکرار است!!!
  
? بار هستی
#میلان_کوندرا

  

 




چرخش بازار از بزرگان به کوچک تر...
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 15:04
سایه احتیاط بر سر...
توسط محمدباقر سلیمانی 03 اردیبهشت 1403 ساعت 15:19
بازار همچنان بر نوار...
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 15:01
بالاترین ارزش معاملات خرد به ثبت...
توسط محمدباقر سلیمانی 01 اردیبهشت 1403 ساعت 14:52