بورس ایران مدت هاست که چشم انتظار مذاکرات برجام است. آیا با برگشت تیم های مذاکره کننده به قرارداد برجام، می توان به رونق دوباره ی بازار سرمایه امیدوار بود؟ خبرنگار پاداش سرمایه گفت و گویی در این زمینه با آقای احمدی مدیرتحلیل کارگزاری صنعت و معدن ترتیب داده است. 

احمدی در مورد مخاطرات احتمالی در احیای برجام چنین گفت: در ارتباط با برجام، خبرهای مخابره شده حاکی از نهایی شدن این قرارداد داشت و بسیار محتمل است که بتوان به احیا شدن برجام امیدوار بود. اگر توافقات به خوبی پیش برود، اثری مهم را برآزادسازی برخی از منابع بلوکه شده ی ایران و فروش نفت شاهد هستیم که این رفع تحریم ها می تواند بخشی از کسری بودجه کشور را جبران کند.

وی در همین راستا افزود:  با توجه به قیمت کنونی نفت انتظار می رود دولت بعدی بتواند در برابرافزایش شدید قیمت دلارمقاومت کند. اجماع بسیاری از اقتصاددانان و تحلیلگران بر این است که دلار در نیمه دوم سال  بر روی نرخ 22 هزارتومان محقق شود.

او ادامه داد: ریسک برجام برای بازار سرمایه می تواند همین کاهش نرخ دلار (یا بهتر بگوییم جلوگیری از بالا رفتن شدید نرخ ارز) باشد. ولی اگر بخواهیم دیدگاه کلی تری به این موضوع داشته باشیم، برجام می تواند به کاهش هزینه بسیاری از شرکت ها (مانند شرکت های اوره ای و فولادی) کمک کند و منجر به افزایش رشد سود آوری بنگاه ها و در نتیجه رشد اقتصادی کشورشود.

 احمدی در مورد گذر از بحران بازار سرمایه گفت: برای برون رفت از این بحران در مرحله اول احتیاج به نقدینگی است. در مرحله ی بعد احتیاج به حمایت عملی از بازار سرمایه داریم و نباید صرفا به حرکات نمایشی پرداخته شود. نکته مهم دیگر ثبات سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها در خصوص موارد مرتبط با بازار سرمایه هست.

او در پایان افزود: در نهایت ولی باید این موضوع را در نظر داشت که در بین همه این موارد نقدینگی مهم ترین عامل برای برون رفت از شرایط فعلی دارد.

 

خبرنگار: مانیا جلالی مقدم