به گزارش پاداش سرمایه ،  عدم رفع مشکلات بازار با جلسات وزیران و مدیران به شرح زیر می باشد :

 

هابیل خاوری  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: در شرایطی وارد نیمه دوم سال 1401 شده ایم که همچنان شاهدیم که هر روز شرایط پر ابهام و پیچیده تر از گذشته می شود و خروج پول به خوبی گویای این موضوع است.


وی افزود: با نگاه اجمالی به  اطلاعات سطحی بازار مشاهده می کنیم که تا حدودی حقیقی ها؛ باتوجه به تمامی اخبار مثبت و منفی که در این مدت از ابتدای سال تا کنون  مخابره شده است به بازار روی خوش نشان نمی دهند بطوریکه از خرداد ماه امسال تا به امروز تنها شاهد 2 روز معاملاتی بوده ایم که با ورود پول همراه بوده است.


خاوری بیان کرد: در این برهه حساس بازارسرمایه به بازاری کاملا شکننده تبدیل شده است و با کوچک ترین تغییرات و حتی صحبت های مسئولان دچارات نوسانات شدید می شود؛ بنابراین زمانی که  پای پول، ریسک و بازده و اقتصاد کلان در میان باشد دل رحمی و تمنا به هیچ عنوان در هیچ کشور، اقتصاد و بخصوص بازار مالی معنایی نخواهد داشت و نمی توان انتظار داشت که سوپرمن برای نجات بازار به صحنه بیایید.


این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد:  از نظر بنده هم سازمان بورس مشکلات بازار را می داند، هم وزیر اقتصاد و هم شرکت ها و هلدینگ های بزرگ، اما مهم خواستن است برای کمک به بازار این بازار با وعده های پوچ درست نمی شود!! این‌که بخواهیم بازار را دستوری بالا ببریم باز خودش مشکل است، مگر شعار نمی دهیم قیمت گذاری دستوری بلای جان بازار است؟ پس چرا دستوری بورس را بالا و پایین کنیم؟ مسئولان جلسه می گیرند برای رفع مشکل، ولی همین رفع مشکل خود در آینده می شود مشکل!!! حکایت امروز بازار ما و جلسات متعددی که در آن گرفته می شوند مصداق بارز کسی است که خودش را به خواب زده است،کسی که خواب باشد به راحتی می توان بیدار کرد، ولی کسی که خودش را به خواب زده باشد با توپ و تانک هم نمی شود بیدار کرد.


به گفته وی؛ این روزها دلایل زیادی را در محافل تحلیلی مختلف برای رشد و ریزش بورس مورد بررسی قرار می دهند، اما از نظر بنده ، مشکلات اساسی بازارسرمایه یک یا دو مشکل نیستند که با یک جلسه یک یا دو ساعته بتوان برای همه آنها نسخه پیچی کرد، تنها بخشی از مشکلات درون سازمانی هستند که باید توسط سازمان بورس و هلدینگ ها بررسی شوند، سازمان های حمایت کننده  باید یک برنامه قانونمند برای آن تدوین کنند و تمامی موانع و مشکلات این بازار را باید حل نمود، اما مشکلات اساسی بازار را می توان به شرح زیر عنوان کرد:


اولین مشکل را در پذیره نویسی های فرابورس می دانم، اخیرا مجوز پذیره نویسی 15 صندوق درآمد ثابت نوع اول و نوع دوم صادر شده است (حتی نوع دومی ها عدم الزام به خرید سهام دارند) نکته اول این مسئله خروج پول از بازار و ورود آن به صندوق های درآمد ثابت است و نکته دوم خروج پول از صندوق های درآمد ثابت و عدم ورود همان پول به بازارسرمایه است!!! تعدیل های منفی صندوق های قبلی را هنوز کسی برایش پاسخی نداده است؛ چرا مجدد اشتباهات قبلی را با پذیره نویسی صندوق های جدید تکرار می کنیم؟ به نظر بنده در این برهه دنبال دلیل بسیار پیچیده نباشیم کلید حل مشکلات این بازار در مرحله اول در خود این بازار است.


خاوری عنوان کرد: کمی کلاهمان را که بالاتر بگذاریم؛ همه چیز را می بینیم تا زمانی که بانک مرکزی و سازمان بورس ما وابسته به دولت و تصمیمات دولتی باشند و استقلال رسمی در تصمیمات نداشته باشند و حتی در کمیسیون های مجلس جایگاه مسلمی نداشته باشند در تصمیم گیری اوضاع همین گونه خواهد بود، مشکلات دیگر را می توان در مواردی همچون تصمیمات بدون پشتوانه و آینده پژوهی به صورت علمی، مباحث پیرامون بازارگردانی در بازار، نوسانات نرخ بهره، نوسانات نرخ ارز، مباحث پیرامون  دامنه نوسان و حجم مبنا، چند دسته کردن بازار با دامنه نوسان های متفاوت که خود باعث ایجاد چند دستگی در بازار شده است، مباحث پیرامون قیمت گذاری دستوری در برخی صنایع، نرخ خوراک پتروشیمی ها، قیمت های جهانی و نوسانت آنها، پایین بودن حجم و ارزش معاملات، عدم حمایت حقوقی ها از سهام شرکت های زیر مجموعه خود، الگوریتم معاملاتی که در بازار فعالیت می کنند و در انحصار عده ای خاص و 10 ها ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک دیگر، به جرات می توان عنوان کرد که هر کدام از این مباحث دارای ضریب نفود متفاوتی هستند و حتی در برهه های زمانی متفاوت شدت و ضعف این عوامل تاثیر های متفاوتی بر بازارسرمایه می‌گذارند، درد این بازار با یک جلسه حل نمی شود برای هر مشکل هم صرفا یک نسخه را پیچیدن راه حل نیست، مشکلات بازار باید ریشه ای حل شوند نه با پناه آوردن و اجبار هلدینگ ها به خرید در کف های قیمتی و فروش در سقف ها.

به گفته وی؛ قبلا هم عنوان کرده ام که سال 1401 سالی است که هر چقدر در آن جلوتر برویم بازار تخصصی تر و فضای سرمایه گذاری سخت تر و تیره تر خواهد شد (با توجه به سیاست های داخلی و خارجی و ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک که بر بازار تحمیل می شود)، در کل 6 ماهه دوم سال 1401 را باید در جهت سرمایه گذاری هوشتیار تر از 6 ماهه نخست بود؛ چراکه سیر تحولات سیاسی ، امنیتی و مالی در منطقه بسیار بالاست ، ولی از طرفی با چاشنی تحلیل پذیر تر شدن؛ باتوجه به تمامی پارامترهای مثبتی که اکثر فعالان برای بازار به صورت روزانه  مطرح می کنند و از ارزنده بودن بازار هر روز می نویسند ولی دریغ از یک روز مثبت شدن بازار!!! مشکل از کجاست؟ مشکل از بازار است یا از تحلیل های ارائه شده؟؟ شرایط بازار بر کسی پوشیده نیست و هر روز شاهد منفی تر شدن بازار و ایجاد واگرایی بین ارزندگی سهام شرکت ها و قیمت روی تابلوی معاملات آنها هستیم، این شکاف ایجاد شده را باید در کجا جستجو کنیم؟ با چه ضریبی باید موارد تاثیر گذار را طبقه بندی کنیم؟؟ جواب تمامی این سوالات را اگر بتوانیم به صورت علمی و تخصصی بدهیم می توانیم مشکلات بازار را در کم تر از 1 ماه حل کنیم. 
این تحلیلگر بازارسرمایه گفت: فقط کافیست برآیند خرید و فروش حقوقی های بازار را در ابتدای صبح و انتهای بازار بررسی کنید دیگر نیازی به جلسه های چندین ساعته نیست، نیمه اول معاملات برآیند مثبت است و در نیمه دوم بازار این برآینده به سمت فروش های سنگین از سوی همان حقوقی ها می رود. 


وی افزود: در کل بازار سرمایه از اواسط مهر ماه منتهی به هفته اول آبان شرایط خوبی را می تواند برای یک صعود خوب تدارک ببیند و کف حمایتی تکنیکالی آن را می توان حوالی 1 میلیون و 260 هزار واحد الی 1 میلیون و 300 هزار واحد دانست.

 

تهیه کننده : تیم خبری پاداش سرمایه




کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 08:18
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 04 اردیبهشت 1403 ساعت 08:32
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 02 اردیبهشت 1403 ساعت 08:34
بازار در بلاتکلیفی...
توسط محمدباقر سلیمانی 28 فروردین 1403 ساعت 15:01