احسان خاتونی  کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با "پاداش سرمایه" گفت: بار دیگر خوش بینی های برجامی به اوج خودش رسید و شاهد رشد شاخص ها و قیمتها بودیم؛ در این بین همچنان نمادهای کوچک و متوسط از استقبال بیشتری توسط سرمایه گذاران برخوردار بودند، بنابراین رشد شاخص هم وزن بیشتر بود.

وی افزود: برخی تحلیلگران تکنیکال معتقدند که شاخص هم وزن، روند نزولی بلندمدت خود را شکسته است؛ از این رو از منظر تکنیکی و فنی نیز می توان رشد بیشتر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل را توجیه کرد. انتظار می رود فردا نیز همین رویه تداوم یابد.

خاتونی بیان کرد: امروز خروج پول نداشتیم و بازار سهام پس از مدت ها توانست مقداری پول حقیقی را جذب کند. همچنین در اکثر موارد و نه همیشه شروع رشدهای بازار با ورود پول حقیقی ها همراه بوده است. لذا این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: امروز علاوه بر کوچکترها، بزرگترهایی؛ همچون پالایشگاه ها و تا حدی شیمیایی ها نیز مورد توجه بودند. همچنین تحولاتی نسبتا مهم در این گروه ها در حال شکل گیری است که می تواند در فضای برجامی که با کاهش احتمالی نرخ ارز آزاد مواجه هستیم، این گروه های مهم بازار، مورد توجه قرار گیرند.

به گفته وی؛ در پالایشگاه ها کِرَک اسپردها مجددا صعودی شده اند و خبرها در حوزه پتروشیمی ها نیز جذاب است. همچنین بعد از احتمال تغییر فرمول یویتیلیتی ها که روز گذشته درباره آن صحبت شد، اینک صحبت از کاهش احتمالی نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها مطرح شده است.

خاتونی اظهار داشت: دو دستگی عجیبی در بازار در خصوص برجام شکل گرفته است و عده ای معتقدند که با برجام، بازار رشد محسوسی خواهد داشت، اما عده دیگری معتقدند که اتفاقاً عکس آن رخ خواهد داد.

این فعال بازارسرمایه خاطر نشان کرد: کاهش انتظارات تورمی و کاهش نرخ ارز یک دلیلی برای این گونه ادعاهاست و دو نوع دیدگاه در دولت داریم، یکی حوزه تولید و اقتصادی  و یکی دیدگاه مردمی و پوپولیستی.

وی افزود: دیدگاه دوم احتمالا به دولت فشار می آورد که به مردم نشان دهد که برجام موفق بوده و با رفع تحریم ها فشار کم شده است؛ طبعا این کاهش فشار باید در افت قیمت ها خودش را نشان دهد که صرفا از طریق کاهش دلار، می توان به این هدف رسید.

وی افزود: خوشبختانه شایعاتی مطرح است که اخیرا قیمت دلار را خود بانک مرکزی در محدوده 28 هزار تومان به بالا تعدیل کرده است و اگر این واقعیت داشته باشد اتفاق خوبی است که نشان می دهد کف قیمت دلار حتی با برجام نیز 28 هزار تومان است.

 

تهیه کننده: تیم خبری پاداش سرمایه




پوشش سرخ بازار با سیاست های...
توسط الناز جمالی 24 مهر 1401 ساعت 17:32