به گزارش پاداش سرمایه 

بازار روز شنبه 21 خرداد ماه را با شاخص کل یک میلیون و  پانصد و هجده هزار واحدی و افتی معادل دو هزار واحد به پایان رساندیم.

شاخص کل  هم وزن نیز با  ۰.۳۶درصد افت را به خود دید،  تغییرات ارزش کل معاملات بازار بورس و فرابورس  نیز به اندازه ی 7.207 می باشد. از جمله نمادهای تاثیرگذار بر رشد بیشتر شاخص کل بورس نماد فارس و فملی و از جمله نمادهای موثر بر افت شاخص بورس نماد خودرو و بصادر است.

در فرابورس نماد فجهان و  شرانل بر رشد و نماد دماوند و ودی بر افت شاخص کل فرابورس تاثیرگذار بودند.

 

www.padash.ir

 

بازار امروز همانطور که پیش بینی کرده بودیم در ابتدای بازار روند متعادل با صف خرید های فراوان را تجربه کرد، اما با نزدیک شدن به پایان تایم معاملاتی بازاری منفی با شاخصی منفی به چشم دیدیم.۴۴۰میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی و رشد بیش از سه درصد ۵۸نماد و افت بیش از سه درصد ۱۶۴ نماد اتفاق افتاد،

 

گروه های خودرویی با رنج کشی  منفی با  کلیت بازار  همراه شدند و  با  گذشت زمان از تعداد  نماد های مثبت آن کاسته شد و از رشد حداکثری نمادهای آن کم شد بطوری که نماد خودرو به پایین تر از 200 تومان آمد و نماد خساپا بارها در نیمه اول معاملات در مدار مثبت قرار گرقت اما در نهایت سایپا هم با افت تقاضا در مدار منفی به کار خود پایان داد. در مقابل در قطعات، نماد خزر با بیشترین عرضه و فشار فروش بالا از دقایق ابتدایی تا پایان معاملات با افت حداکثری به کار خود پایان داد. خودرویی ها همچنان با اخبار ضد و نقیض عرضه خودرو در بورس کالا  با شدت عرضه مواجهند. 

گروه های سیمانی ،خرده فروشی، مخابراتی، تک سهم هایی مثبت را به چشم دیدند.

در گروه فلزی ها نیز با رنج کشی منفی همراه بودیم. نماد فملی در ابتدای بازار با 1.1 درصد مثبت و با نزدیک شدن به پایان تایم معاملاتی تغییر یافته و در محدوده ی صفر تابلو نوسان کرد. همچنین نماد فمراد از 5درصدمثبت به منفی 5 درصد منفی تغییرات در آن اعمال شد.

گروه کانی های غیر فلزی نیز از رنج کشی منفی در امان نبودند و در این گروه نماد کقزوی و کایزد بیشترین تغییرات قیمتی در آنها اعمال شده است.

 

و همچنین نگاهی داشته باشیم به آمار تفکیک شده معاملات خرد، ورود ( خروج ) پول حقیقی، همانطور که مشاهده میکنید در بازار امروز شاهد خروج پول حقیقی در تایم های مختلف بازار و در تایم ابتدایی بازار امروز شاهد ورود پول حقیقی به سهام و حق تقدم بودیم اما در تایم میانی و پایانی بازار خروج پول صورت گرفته است.

 

www.padash.ir

 

همچنین به گروه های انبوه سازی، خرده فروشی، کانی های غیرفلزی، رایانه، ماشین آلات و تجهیزات، لاستیک و پلاستیک، استخراج نفت و گاز، حمل و نقل آبی، محصولات کامپیوتری، محصولات چوبی ورود پول حقیقی صورت گرفته است..

 ارزش معاملات خرد در روز جاری با رشد 7 درصدی نسبت به روز چهارشنبه، به محدوده 3.5 هزار میلیارد تومان رسید (این رقم با احتساب معاملات خرد سهام  و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی می باشد).

 

در ادامه به بررسی جدول معاملات امروز 21 خرداداماه 1401 به صورت جمع بندی خواهیم پرداخت:

www.padash.ir

 

از جمله اخبار تاثیرگذار بر بازار معاملات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اولیانوف: با وجود صدور قطعنامه می‌توان مذاکرات وین را به نتیجه رساند.

 

سخنگوی وزارت صمت تاکید کرد: هدف وزارت صمت حذف قرعه کشی خودرو است.

 

نشنال رویو (NATIONAL REVIEW):دولت بایدن به هر قیمتی بدنبال احیاء توافق با ایران است.

 

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی : عرضه محدود تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از سوی تولیدکنندگان

 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز: لوازم یدکی خودرو در رتبه نخست کشفیات قاچاق در کشور

 

تعیین سقف و نحوه تخصیص ارز واردات خودرو با رعایت اولویت‌های ارزی

 

 بازار طلایی که  همچنان نزولی است و  سطح پشتیبانی کلیدی بعدی برای رصد نیز ۱۸۰۰ دلار خواهد بوده و تنها، حرکت به بالای نقطه مقاومت ۱۸۹۰ دلار، این دیدگاه نزولی را باطل می کند.قیمت طلا طی این هفته شاهد افت و خیز چندانی نبود که دلیل آن نیز انتظار سرمایه گذاران برای انتشار داده های آماری مربوط به نرخ تورم قیمت مصرف کننده در آمریکا است.

 

تولید ۱۶۱ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال

معامله ۹۰ هزار بشکه میعانات گازی در بورس انرژی

عرضه محدود تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از سوی تولیدکنندگان

افزایش ۳ برابری قیمت شیر از دامداری تا صنعت

 

و بنابراین  به صورت کلی  افت معاملات و خروج پول دو پارامتر منفی مهم بازار هستند که میتوان آنها را سیگنال منفی به حساب آورد .

به علاوه ریسک‌های سیاسی بازار نیز در این روزها  افزایش یافته و میتوان آن را یکی از علل خروج سرمایه از بورس در نظر گرفت . با این وصف به نظر می‌رسد نیرویی که بتواند بازار ما را  صعودی کند در بازار ضعیف است و تنها نقطه امید برای صعود قیمت‌ها تورم انتظاری است.

و همچنین  تأثیر تورم انتظاری در ماه‌های گذشته در بازار تخلیه شده و فعلا در بازار شاهد رشد تورمی نخواهیم بود خصوصا اینکه نرخ ارز معیار برای صنایع بورسی نرخ نیمایی است و رشد قیمت دلار در بازار آزاد تأثیر چندانی بر بازار سهام نداشته است. با این وصف خروج سرمایه از بورس به سمت دیگر بازارهای دارایی است.

 

 

 

پس با توجه به افزایش قیمت ها در جامعه بهتر است مردم مراقب سرمایه خویش باشند و با علم دست به معامله بزنند همچنین با توجه به نزولی بودن کانال شاخص کل باید منتظر بازگشت  آن به محدوده ی کانال صعودی  باشیم، در شرایطی که دلار روند صعودی در پیش گرفته است فارغ از نوسانات کوتاه مدت بازار سهام شرکت های دلاری محور برای سرمایه گذاری میتوانند گزینه های مناسبی باشند و دلار میتواند شوک خوبی برای بازار به حساب آیند.

 

و اما جمله ی طلایی:


 زندگی فقط داشتن کارت‌های خوب نیست. گاهی با یک دست بد هم باید بازی کرد.

جک_لندن

 

کارشناس بازار سرمایه :تیم خبری پاداش

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید

پرسود باشید?