در پایان هفته گذشته ورق بورس دوباره برگشت و شاهد صعود ۸۸/ ۰شاخص‌کل بورس تهران بودیم. نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز ۶۹/ ۰درصد افزایش ارتفاع داد. تحت این شرایط سهامداران حقیقی هرچند کم‌‌‌‌‌‌‌‌مقدار اما خالص خرید مثبتی را رقم زدند و ۱۹ میلیارد‌تومان سرمایه وارد گردونه معاملات سهام کردند. خودرو و بانک روز چهارشنبه مجددا به لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها برگشتند و در مجموع شاهد جابه‌‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۳۶ میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند، در مقابل اما دارو و سیمان با بیشترین خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌های خرد به ترتیب به میزان ۳/ ۸ و ۲/ ۶میلیارد‌تومان مواجه شدند.

در جریان دادوستدهای هفته سوم اسفندماه، از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۱۴ گروه میزبان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی جدیدی بودند. سهامدارانی که زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های این صنایع را در هفته گذشته برای خرید مناسب ارزیابی کردند. در صدر این گروه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، صنعت محصولات شیمیایی خودنمایی می‌کرد. این صنعت با محوریت نماد «شپدیس» در مجموع هفته شاهد انتقال سهامی به ارزش ۲۵۹ ‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۲۹۰‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در ادامه نوبت به پالایشی‌‌‌‌‌‌‌‌ها رسید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تا در رتبه دوم لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار گیرند. این گروه معاملات هفتگی خود را با خالص خرید ۱۲۱ ‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۷۹۴‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به پایان رساند. دو گروه کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌محور فلزات اساسی و کانه‌‌‌‌‌‌‌‌های فلزی نیز مورد‌توجه سهامداران خرد قرارگرفتند تا به ترتیب با ورود ۹۱ و ۵۱ میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی همراه شوند. رشد بهای نفت و فلزات به سبب اعمال ممنوعیت‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید بر واردات از روسیه توسط غربی‌‌‌‌‌‌‌‌ها مهم‌ترین عامل جذابیت سهام کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌محور برای سهامداران خرد بود، ضمن آنکه خوش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌های برجامی سبب شد تا دو گروه خودرو و بانک نیز در لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای گیرند. این دو صنعت در هفته‌ای که گذشت در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۴۸ میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن‌‌‌‌‌‌‌‌سوی بازار اما ۲۵ صنعت همچنان با خروج این دسته از بازیگران بورسی مواجه شدند. در صدر آنها اما دارویی‌‌‌‌‌‌‌‌ها قرار داشتند که با انتقال سهامی به ارزش ۵۳ ‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۲۶۰‌میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند. سیمانی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه خالص فروش ۲۴ ‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۲۰۳‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون‌‌‌‌‌‌‌‌تومانی را تجربه کردند.

چند عامل نقش مهمی در احیای معاملات طی هفته گذشته داشتند. حذف نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰‌تومانی، رشد قیمت‌های جهانی و همچنین اخبار مثبت از سوی مذاکرات هسته‌ای که امیدها را به سمت احیای برجام افزایش داده است، مهم‌ترین عوامل در بهبود وضعیت معاملات بورس در هفته گذشته بودند.

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری نیز این رویه مثبت بود به‌طوری‌که طی آخرین روز معاملات از سومین هفته اسفندماه خالص تغییر مالکیت سهام از جانب حقوقی به حقیقی در حدود ۱۹ میلیارد‌تومان بوده است.  در این روز نمادهای فعال در سه صنعت «خودرو و ساخت قطعات»، «بانک‌ها» و «نهادهای مالی» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل سه گروه «مواد دارویی»، «سیمان» و «فرآورده‌های نفتی» شاهد خروج سرمایه حقیقی‌ها بودند. بررسی ورود و خروج پول حقیقی در روزهای گذشته حکایت از آن دارد که در مجموع معاملات هفته اخیر نمی‌توان اقبال سرمایه‌گذاران را محدود به برخی از صنایع دلاری یا غیردلاری دانست چراکه در برخی از روزها خوش‌بینی به صنایع برجامی و ریالی بیشتر از دلاری‌ها بوده و در برخی از روزهای دیگر این مسیر به شکلی معکوس دیده شده است. همین امر نشان می‌دهد که اذهان عمومی در بازار سهام نسبت به گذشته حساسیت بیشتری نسبت به اخبار نشان می‌دهد و از رخوت هفته‌های گذشته تا حدودی فاصله گرفته است.   اما در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۸۸/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۳۴ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۹۷ سهم (۵۹ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۲۳سهم (۳۷ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۱ نماد (۱۲درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۹ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۲ نماد بورسی (یک درصد) به ارزش ۱۴میلیارد‌تومان بودیم. در این روز ارزش معاملات خرد در حدود ۲۷۲۴ میلیارد‌تومان بود.

 

.

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.




تابلوی اخبار و شایعات بازار/ و رشدی که...
توسط مرسده گونه 10 خرداد 1401 ساعت 08:21
گزارش بازار: بازدهی 4 درصدی شاخص کل در...
توسط الناز جمالی 31 اردیبهشت 1401 ساعت 15:20
گزارش روز: پایان خوش...
توسط الناز جمالی 28 اردیبهشت 1401 ساعت 14:39