نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه بازار سهام هفته پرخبر و پر نوسانی را پشت سرگذاشت و می توان گفت متاثر از اخبار، روند معاملاتی هفته سوم اسفند ماه 1400 را به پایان رساندیم. بازار سهام در آخرین روز کاری خود 18 اسفند ماه 1400 با رشد بیش از 11 هزار واحد در محدوده بالای 1 میلیون و 348 هزار واحد به کار خود پایان داد.

نمای بازار

از اخباری در این هفته موجب نوسانات بازار سهام شد، می توان از ابهامات برجام و انتظارات از توافقات نام برد و همچنین نکته و بحث داغ این روزها مربوط به افزایش قیمت کامودیتی ها به دلیل ناامنی‌های به وجود آمده در اوکراین و تحریم نفت روسیه توسط آمریکا است که منجر به تشدید نگرانی‌های عرضه شد و قیمت نفت برنت را تا بالای 130 دلار در هر بشکه افزایش داد. البته ناگفته نماند خبر حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی هم بی تاثیر در روند معاملات بازار سهام نبود و گروه های همچون غذایی، دارویی و قندی ها هم تحت تاثیر خود قرار داد. از نکات مهم دیگر خروج پول از صندوق درآمد ثابت و از سوی دیگر افزایش ارزش معاملات خرد درهفته سوم اسفند ماه 1400 بود.در بازار امروز تنها 30 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نماد گنگین و صندوق همای بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و بپاس و شکام با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده 4 هزار میلیارد تومان رسید.

در کدال چه گذشت؟

لبوتان:  پی پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت گروه صنعتی بوتان/درصد افزایش سرمایه: 256 درصد/محل تامین:  سود انباشته

فخاس: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت مجتمع فولاد خراسان/درصد افزایش سرمایه: 152 درصد/محل تامین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی

وپاسار:  واگذاری سهام شرکت های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به میزان 3.54 درصد و مپنا به میزان 5.56درصد و بیمه پاسارگاد به میزان 19.99 درصد از طریق شرکت بورس و فرابورس و شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد به میزان 97.99 درصد به صورت درج آگهی در روزنامه اطلاعات به صورت نقد و اقساط و قیمت پیشنهادی

ونوین: عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده/موضوع مزایده: آگهی عرضه عمده سهام شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین ( سهامی عام )/دلایل عدم حصول نتیجه: عدم ارائه پیشنهاد از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی

مجوز افزایش سرمایه 67 درصدی صبا از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

مجوز افزایش سرمایه 73 درصدی مادیرا از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سهام در معاملات آخرین روز کاری خود 18 اسفند ماه 1400 توانست معاملات خود را با رشد بیش از 11 هزار واحد و در سطح 1 میلیون و 348 هزار واحد به پایان برساند. این در حالی است که در نیمه دوم معاملات شاهد قدرت خریداران در نمادهای پالایشی، خودرویی و بانکی بودیم.

فلزی ها: در این گروه در دقایق پایانی شاهد افزایش نسبی عرضه بودیم. اما نمادهای کوچک این گروه عملکرد بهتری را نسبت به  بزرگانش به نمایش گذاشتند.   

خودرویی ها: رشد قیمت خودرویی ها در نیمه دوم بازار به قدری بالا رفت که نمادهای بزرگ همانند خودرو، خساپا، خگستر با صف خرید همراه شدند.

محصولات شیمیایی: این گروه هم همانند گروه های دیگر در مدار مثبت و با رشد قیمت به کار خود پایان داد. پترول در سقف قیمت روزانه قرار دارد. شاروم رشد 2 درصد دارد. آریا هم نیز رشد 2 درصد داشت.

فرآورده های نفتی: نوسانات نفت به شدت بالاست و همین موضوع موجب رالی حاکم شده در گروه پالایشی با لیدری نماد شتران شده است. این گروه در روز پایانی هفته با رشد حداکثری قیمت دنبال شد و در عمده نمادها شاهد شکل گیری صف خرید بودیم. نماد شتران بعنوان لیدر این گروه توانست با صف خرید به کار خود پایان دهد.

بانکی ها: در معاملات آخرین روز هفته این گروه در یکساعت پایانی شاهد رشد قیمت در نماد بانک ملت و نماد بانک تجارت بودیم. بانکی ها در یکساعت پایانی معاملات در تیررس خریداران قرار گرفتند.

کلیت بازار: هفته سوم اسفند ماه با طوفان خریداران سپری شد و این در حالی است که بازار سرمایه با اخبار بسیار زیادی در هفته سوم روبرو بود. از برجام گرفته تا رالی قیمت های جهانی و حذف ارز 4200 تومانی تماما موجب شد تا ما شاهد رشد قیمت در بزرگان و شاخص سازها باشیم.

 

جمله طلایی روز

اگر پیچیدگی های زندگی را نمیفهمی

از سادگی هاش لذت ببر...

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید