به این ترتیب روز سه‌شنبه بازگشت آرامش به بازار کامودیتی‌ها و برخی تحلیل‌ها درخصوص احیای زودهنگام برجام مانع از رشد بورس برای چهارمین روز متوالی شد.

بورس تهران وارد دور جدیدی از دادوستدها شده و این روزها با محرک‌های تازه و البته با پشتوانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای به نوسان ادامه می‌دهد.

این شرایط سبب شد تا در سه روز ابتدایی هفته، فضایی سبز بر تابلوی معاملات سهام حاکم شود. روز گذشته اما همزمان با فعال‌شدن فروشندگان برای شناسایی سود‌‌‌‌‌‌‌‌های کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت، برخی نگرانی‌ها، مانع از ادامه صعود قیمت‌ها شد. زیگزاگی که در ۱۹‌ماه فرسایشی بورس نیز چندین‌بار تکرار و پس از تجربه یک رشد تماشایی اما مجددا حال و روز بورس و سهامداران آن رکودی شد. در آن زمان نیز خوش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌های زیادی برای اتمام روزهای سرخ تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌ای و احیای بورس دیده می‌شد اما به هر دلیلی این اتفاق رخ نداد. این‌بار اما به‌نظر می‌رسد بورس پشتوانه‌‌‌‌‌‌‌‌های بنیادی مناسبی را در اختیار دارد تا بتواند از رکودی که بیش از ۵۴۰ روز به درازا کشیده، خارج شود.

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۴۷/ ۰‌درصدی مواجه شد، از ۳۳۶نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۲۴ سهم (۳۷ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۹۵ سهم (۵۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۳۵ نماد (۱۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۰۶ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۱۳ نماد بورسی (۴ درصد) به ارزش ۲۳میلیارد‌تومان بودیم.

در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» « محصولات شیمیایی» «فلزات اساسی» «خودرو و ساخت قطعات » اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «شتران» «شنبدر» «فملی» «شستا» «میدکو» «شپنا» «تجلی» « فزر»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای « شستا » «تجلی» «شتران» « خودرو» «کرمان» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند. 

 در بین شرکت‌ها، نمادهای «شبندر» «شتران» «نوری» «پارسیان» «تجلی» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «وبملت» «بپاس» «حکشتی» «شستا» «خودرو» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.

نمادهای «شتران» « فملی» «فزر» ورود پول هوشمند و «شبندر» «شستا» «حسیر» خروج پول هوشمند داشتند. 

.

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.