نگاهی به بازار

به گزارش پاداش سرمایه، شاخص کل بورس با رشدهایی که در هفته جاری داشت، در محدوده 1 میلیون و 336 هزار واحد  قرار گرفته و با ادامه روند انتظار داریم تا پایان سال به مقاومت‌های قبلی دست پیدا کند، با احتمال پیشرفت مذاکرات قدرت این رشد نیز بیشتر خواهد شد. اما نکته و بحث داغ این روزها مربوط به افزایش قیمت کامودیتی ها به دلیل ناامنی‌های به وجود آمده در اوکراین و احتمال تحریم نفت روسیه توسط آمریکا است که منجر به تشدید نگرانی‌های عرضه شد و قیمت نفت برنت را تا ۱۳۰ دلار در هر بشکه افزایش داد.

نمای بازار

ناگفته نماند، بالاترین قیمت نفت مربوط به جولای ۲۰۰۸ است که حدود ۱۴۷ دلار بود. از طرف دیگر مس، روی و طلا نیز به رکوردهای جدید دست یافتند، روی ۴۲۳۲ دلار که بالاترین قیمت را در سال ۲۰۰۶ و ۴۴۳۴ دلار بود، مس ۱۰۷۳۵ دلار و طلا نیز توانست به قیمت مهم ۲۰۰۰ دلار دست پیدا کند که بالاترین قیمت آن در آگوست ۲۰۲۰ و ۲۰۷۵ دلار بود. افزایش و ادامه روند پرشتاپ کامودیتی‌ها می‌تواند باعث تداوم رشد بورس شود. از اخبار داخلی نیز می‌توانیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کنیم که در ۱۵ اسفندماه گروه دارویی و زراعت بیشتر مورد توجه واقع شدند، در ۱۶ اسفندماه نیز به واسطه رشد قیمت نفت گروه فرآورده‌های نفتی و گروه محصولات شیمیایی پرتقاضا بودند که البته در دقایق پایانی بازار مقداری با عرضه مواجه شدند که نشان از دیدگاه کوتاه‌مدت و نوسانی سرمایه‌گذاران است که معتقدیم استراتژی فعلی حاکم بر بازار این است. ارزش معاملات نیز در این هفته به رکوردهای جدیدی دست یافت. تا انتهای سال انتظار داریم بورس از خود روند متعادل و رو به مثبتی نشان دهد.

3 رویداد مهم می‌تواند بخشی از نقدینگی پارک شده بیرون بازار را راهی تالار شیشه‌ای کند.

 رویداد نخست افزایش ارزش معاملات است که طی 2 روز کاری گذشته با جهش جدی از مرز 5 همت گذر کرده است. پایداری در این سطوح نقش بااهمیتی در رشد بازار خواهد داشت .

 رویداد دوم توقف خروج پول و مثبت شدن تراز نقدینگی حقیقی‌ها است. همواره به یاد داشته باشید که حقیقی‌ها نقش بااهمیتی در روند حرکتی بازار ایفا می‌کنند.

 به لحاظ تکنیکی شاهد خیز برداشتن شاخص برای جدال با ترند نزولی میان‌مدتی هستیم. شکست همزمان سطح یک میلیون و 330 هزار واحدی توام با افزایش ارزش معاملات و مثبت شدن ترازنقدینگی حقیقی‌ها عاملی برای خروج بازار از رکود خواهد بود.

قیمت های جهانی

قیمت هر اونس طلای جهانی 1995 دلار می باشدکه 6 دلار کاهش روزانه را نشان میدهد.این در حالی است که در روز گذشته طلا توانست به بالای 2000 دلار نیز صعود کند.به نظر میرسد قیمت طلا در شرایطی که هیچ محرک اساسی جدیدی در بازار وجود ندارد،در محدوده 1961 تا 2001 دلار قرار گرفته است و در همین محدوده درحال نوسان می باشد چراکه سطح 2000 دلاری در حال عمل به عنوان یک مقاومت قدرتمند است.علاوه بر طلا، شاخص دلار آمریکا نیز رشد شدیدی را طی هفته های اخیر تجربه کرده است .در نتیجه این شرایط، بازار های سهام که به عنوان بازار های ریسک پذیر معرفی میشوند اقبال کمتری را شاهد هستند به گونه ای که شاخص S&P 500 در روز گذشته سه درصد کاهش را تجربه کرد.جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تحریم های گسترده غرب علیه اقتصاد این کشور باعث شده است تا قیمت نفت به شدت افزایش پیدا کند.افزایش قیمت نفت و به طور کلی انرژی باعث شده است تا نگرانی ها درباره افزایش تورم در سطح جهانی بیشتر شده و سرمایه گذاران تمایل بیشتری به بازار های امن مانند طلا از خود نشان دهند.

سنگ اهن امروز رشد ۱۰ دلاری داشت و از ۱۶۷ دلار گذشت. قیمت سنگ اهن در ایران همچنان ضریبی از شمش فخوز است و این رشد قیمت جهانی مواد اولیه خیلی تاثیر مستقیمی در فروش شرکتهای سنگ اهنی ندارد ولی می تواند محرک قیمت فولاد باشد که در نهایت کل زنجیره فولاد را در داخل متاثر خواهد کرد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن: بازار بورس تهران در معاملات روز جاری سه شنبه 17 اسفند ماه 1400 با افت بیش از 6200 واحد به کار خود پایان داد و در مقابل نمادهای هم وزن هم نیز افت بیش از 1100 واحدی را به ثبت رساندند.

فلزی ها : برخلاف رکورد زنی های کامودیتی محور ها امروز شاهد افت نسبی تقاضا در این گروه بودیم و نماد فولاد بیشترین تاثیر منفی را بروی نماگر کل به ثبت رساند. فولای از نمادهایی است که در حال تثبیت کردن خود در محدوده بالای مقاومتی خود است. فلوله، فاسمین، کاوه و برخی از تک سهم های گروه با صف خرید دنبال شدند.  

خودرویی ها : افت قیمت ها در این گروه به قدری بالا بود که شاهد عقب نشینی خریداران و افت بیش از 3 درصدی قیمت در بیشتر نمادها بودیم.

محصولات شیمیایی: افت بیش از 1.9 درصدی قیمت در فارس موجب شد تا این نماد از دیگر نمادهای تاثیر گذار بر روی روند منفی نماگر کل باشد. شپدیس رشد 1 درصد داشت و نوری در محدوده صفر تابلو با نوسان منفی دنبال شد.

فرآورده های نفتی: نوسان نفت برنت در محدوده بالای 127 دلار هم روند پالایشی ها را تغییر نداد و این در حالی است که بارها شاهد نوسانات قیمت در این گروه و تغییر تابلو اغلب نمادها بودیم اما در نهایت شتران با خریدارانش توانست در مدار مثبت به کار خود پایان دهد.

بانکی ها: روز منفی و پر عرضه ای را از گروه بانکی شاهد بودیم.

کلیت بازار: در حالی بازار امروز را به اتمام رساندیم که شاهد بازاری نوسانی بودیم; لحظه ای بهبود تقاضا و لحظه ای هجوم فروشندگان. در نهایت شاخص کل با بیشترین تاثیر پذیری منفی از نمادهای فولاد، شستا، وبملت و خودرو  6200 واحد افت داشته و تا سطح 1 میلیون و 336 هزار واحد عقب نشینی کرد.

در کدال چه گذشت؟

وسینا:  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت بانک سینا /درصد افزایش سرمایه: 77 درصد/محل تامین: مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته ،سایر اندوخته ها

پارتا: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر/درصد افزایش سرمایه: 114 درصد/محل تامین: مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

شپدیس:  شفاف سازی در خصوص گزارش منتشر شده

تاپیکو: افزایش سرمایه 25 درصدی تاپیکو از محل  مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

حآسا: ابلاغ قرارداد شماره 3000156 شرکت ملی صنایع مس ایران با موضوع بارگیری و حمل ترکیبی کنسانتره مس از مبدا مجتمع مس سونگون به مقصد بندرعباس و مجتمع مس سرچشمه برای 3 دوره یک ساله از طریق راه آهن.

ثعتما: پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری ساختمانی اعتماد گستر/درصد افزایش سرمایه: 41 درصد/محل تامین: سود انباشته

 

جمله طلایی روز

شکست فرصتى ست تا از نو شروع کنى، این بار هوشمندانه تر...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید