نگاهی به بازار سهام

به گزارش پاداش سرمایه بازار بورس تهران با تقاضا قابل توجهی که این روزها از سوی حقیقی ها به بازار سهام وارد شده است، برای چندمین روز متوالی در مدار مثبت و با رشد بیش از 20 هزار واحد روبرو شد و نماگر کل با طرفدارای خریداران از قیمت های جذاب نمادهای بزرگ و کوچک در سطح 1 میلیون و 342 هزار واحد قرار گرفت. بزرگ و کوچک امروز در مرکز توجهات سهامداران قرار داشتند. خبر ارز ترجیحی 4200 تومانی محرک نمادهای دارویی، غذایی، دامی شده است و رشد قیمت های جهانی هم با غوغای خریداران را در نمادهای پالایشی و پتروشیمی ها به نمایش گذاشت. معدنی ها و فولادی ها هم از دیگر گروه های مثبت و پر طرفدار در معاملات روز جاری می باشند که اغلب نمادها از منظر تکنیکال از سطوح مقاومتی قابل توجهی در حال عبور هستند.

نمای بازار

در این سال غالب سهامداران وضعیت خوبی نداشتند و هر روز شاهد کاهش قدرت خرید خود از دو جنبه و دو وجه بودند. وجه اول، از این لحاظ که شاهد کاهش عدد نمایانگر ارزش پرتفوی خود بودند که به دلیل کاهش قیمت و ارزش سهام شرکت‌هایی که خریداری نموده بودند و در سبد سرمایه‌گذاری آن‌ها قرار داشتند.وجه دوم، با توجه به شرایط اقتصادی کشورمان و تحریم‌هایی که علیه ما وضع شده مسبب ایجاد تورم شدید و افزایش قیمت‌های اجناس مورد نیاز و مسکن و خودرو و... شده است.به همین دلیل ثروت سهامداران این بازار دچار افت و کاهش قدرت خرید شدیدی شده است.اما این موضوع با یکسری مزایا نیز برای سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار همراه است، آن هم آشنایی با مفهوم ریسک بود.بحث دوم یادآوری اصول سرمایه‌گذاری در بازار سهام است که در سال 99 به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت سهام گوناگون و این شرایط خاص به فراموشی سپرده شد.خوشبختانه در روزهای پایانی سال 1400 هم مذاکرات تیم هسته‌ای کشورمان با کشورهای 1+5 برای احیای برجام با روند مثبتی درحال پیشروی است و این موضوع نیز سبب سبز شدن تابلوی معاملات در روزهای پایانی شده است.بنابراین می‌تواند نوید آن باشد که در سال 1401 بازار وضعیت خیلی خوبی داشته باشد؛ سهامداران و سرمایه‌گذاران دوباره مشتاق به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شوند و این تزریق پول و نقدینگی موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان و وضعیت صنایع گوناگون گردد.

در نهایتِ بازار امروز، شاخص کل با رشد بیش از 20 هزار واحدی در سطح 1 میلیون و 342 هزار واحد متوقف شد.امروز هم از سوی حقیقی ها 155 میلیارد تومان پول جذب بازار شد و ارزش معاملات خرد به محدوده 4.9 هزار میلیارد تومان رسید.نماد شبندر و شتران صدرنشین ورود پول حقیقی ها بودند و وبملت و صندوق پالایش بیشترین حمایت را از سوی حقوقی ها داشتند.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : بازار سهام با توجه به بازگشایی قیمت های جهانی و ادامه دار بودن پرواز نفت برنت و قرار گرفتن در محدوده بالای 130 دلار و همچنین رشد کامودیتی ها در مدار مثبت و با رشد قیمت در نمادهای بزرگ و کوچک دنبال شد. افزایش تقاضا به قدری بالا بود که نماگر بورس تهران با رشد بیش از 20 هزا واحد در نهایت به کار خود پایان داد و شاهد قرار گرفتن نماگر بورس در سطح 1 میلیون و 342 هزار واحد بودیم.

فلزی ها : فولاد مبارکه با رنج مثبت خریداران در نیمه اول بازار با رشد بیش از 3 درصد قیمت روبرو شد اما ناگهان با افزایش عرضه در یکساعت پایانی معاملات شاهد افت قیمت در این نماد بودیم در نهایت فولاد مبارکه در قیمت 1065 تومان به کار خود پایان داد و فملی در قیمت 713 تومان قرار گرفت. فولای، فلوله، فخوز، فاسمین و سایر نماده مثبت و پرتقاضا دنبال شدند.  

خودرویی ها: خبرهای ضد و نقیص جان سهامداران خودرویی را گرفت، بازار خودرویی ها در معاملات روز جاری با افت قیمت در لیدرهای گروه دنبال شد و بارها شاهد نوسانات مثبت در این گروه بودیم اما شدت عرضه ها در نیمه دوم معاملات روز جاری موجب افت بیش از 2 درصدی قیمت در خودرویی ها شد.

محصولات شیمیایی: اوره سازه امروز هم گل کاشتند. در معاملات امروز دوشنبه 16 اسفند ماه 1400 شاهد برتری خریداران در نمادهای محصولات شیمیایی و من جمله اوره سازها بودیم. نوری، پترول و اغلب نمادها در تیررس خریداران قرار گرفتند.

فرآورده های نفتی : پرواز نفت برنت و آغاز طوفانی آن غوغای خربداران را در گروه پالایشی بیشتر کرد و شاهد آتش بازی خریداران در این گروه بودیم اما قدرت فروش در دقایق پایانی بالاخره موجب شد تا شاهد عقب نشینی خریداران و عرضه شدن صفوف خرید این گروه باشیم. صف خرید شتران در دقایق پایانی عرضه شد.

بانکی ها: بانکی ها روز کم نوسان و کم هیجانی را پشت سر گذاشتند. این گروه روند متعاد و منفی را در سابقه روزهای پایانی 1400 به ثبت رساندند.

کلیت بازار: بازار بورس تهران با تقاضا قابل توجهی که این روزها از سوی حقیقی ها به بازار سهام شده است، برای چندمین روز متوالی در مدار مثبت و با رشد بیش از 20 هزار واحد دنبال شد و نماگر کل با طرفدارای خریداران از قیمت های جذاب نمادهای بزرگ و کوچک در سطح 1 میلیون و 342 هزار واحد قرار گرفت. بزرگ و کوچک امروز در مرکز توجهات سهامداران قرار دارند. خبر ارز ترجیحی 4200 تومانی محرک نمادهای دارویی، غذایی، دامی شد و رشد قیمت های جهانی هم با غوغای خریداران را در نمادهای پالایشی و پتروشیمی ها به نمایش گذاشت.

جمله طلایی روز

ممکن است

راهی که دیگران می‌روند،

به مقصد تو نرسد؛

 

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید