با بازگشت شاخص بورس به سطح یک‌میلیون و ۳۲۲‌هزار واحدی که از ۲۲ دی‌ماه تاکنون به سطحی غیر قابل حصول تبدیل شده بود، این پنجمین بار است که شاخص در سال‌جاری وارد ابرکانال یادشده می‌شود.

روز گذشته سهامداران حقیقی، خالص خرید ۳۲۲ میلیارد‌تومانی را رقم زدند که از ۱۵ آبان‌‌‌‌‌‌ماه بی‌‌‌‌‌‌سابقه بود. در عین حال ارزش معاملات خرد سهام هم از ۳۴۰۰ میلیارد‌تومان فراتر رفت که بیشترین مقدار از ۱۸ آبان‌‌‌‌‌‌ماه بود. دو رکوردی که با افزایش امیدواری سهامداران به آینده این بازار رقم خورد و باید دید آیا در روزهای آتی تکرار می‌شود یا خیر؟

همان‌طور که اشاره شد روز گذشته پس از دو محرک اخبار مثبت برجامی و رشد قیمت‌ها در بازار جهانی، خبر تصویب حذف دلار ۴۲۰۰ هم به‌عنوان محرک سوم به افزایش تقاضا در تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای کمک کرد و روزی سبز را برای تمامی متغیرهای بورسی به ارمغان آورد.  بازار سهام در دومین روز از معاملات هفته جاری صعود روز شنبه را با قدرت بیشتری رو به رو بود. همین امر سبب شد تا به راحتی شاخص بورس از ابرکانال ۲/ ۱میلیون واحدی خارج و خود را برای رفتن به مقادیر بالاتر آماده کند. بر این اساس فعالیت روزانه بازار سهام در روز گذشته در شرایطی خاتمه یافت که در طول این روز افزایش آهسته و پیوسته سطح عمومی قیمت‌ها در بازار سهام به رشد ۸/ ۱درصدی میانگین وزنی قیمت‌ها انجامید و توانست شاخص بورس را به میزان ۲۳‌هزار و ۸۰۰واحد نسبت به روز قبل از آن ارتقا دهد. به‌دنبال این امر نماگر یادشده به سطح یک‌میلیون و ۳۲۲‌هزار واحدی رسید ‌و خوش‌بینی نسبت به مسیر پیش‌روی این بازار نیز در میان سرمایه‌گذاران، به‌خصوص سرمایه‌گذاران خرد افزایش یافت.

 نمادهای «فولاد» « کچاد» «فملی» « پارسان» « شبندر» « فارس»  « شپدیس» « شپنا » « شتران» بیشترین نقش را در رشد شاخص کل بر عهده داشتند.

در بین صنایع بازار بیشترین ارزش معاملات به گروه‌های « فرآورده‌های نفتی» « فلزات اساسی» «محصولات شیمیایی» «خودرو و ساخت قطعات » اختصاص داشت و در بین شرکت‌ها نیز، نمادهای «شبندر» «شتران» «فولاد» «خودرو» «وبملت» «شستا» «شپنا» « فملی»  بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. در این میان نمادهای «شستا» «خودرو» «وبملت» « شتران» «شبندر» بیشترین حجم معاملات را شاهد بودند. 

 در بین شرکت‌ها، نمادهای «فولاد» «کچاد» «شبندر» «شپدیس» «شتران» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و در مقابل نمادهای «تجلی» «حکشتی» «فزر» «وپاسار» «آریان» بیشترین خروج پول حقیقی را به نام خود ثبت کردند.

نمادهای «شبندر» « شتران» «فولاد» ورود پول هوشمند و «سمگا» «سدبیر» «فزرین» خروج پول هوشمند داشتند. 

.

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.