شاخص‌‌‌‌‌‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران در نخستین روز کاری هفته سبزپوش شد و تا چند قدمی فتح مجدد کانال ۳/ ۱‌میلیون واحدی پیش‌‌‌‌‌‌روی کرد.  دو نیروی خبرهای مثبت برجامی و رشد بهای کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها در معاملات هفتگی بازارهای جهانی محرک جهش دماسنج تالار شیشه‌‌‌‌‌‌ای در دادوستد روز شنبه بودند. جایی‌که بار دیگر شاهد اقبال معامله‌‌‌‌‌‌گران به صنایع برجامی و البته تحرکات جدی تقاضا در برخی گروه‌‌‌‌‌‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌محور بودیم. این شرایط سبب شد تا شاهد بازگشت سهامداران حقیقی به گردونه معاملات سهام باشیم، به‌طوری‌که بیشترین خالص خرید این دسته از بازیگران بورسی از ابتدای دی‌‌‌‌‌‌ماه رقم خورد و ارزش معاملات خرد سهام نیز بیشترین رقم در ۱۷ روز کاری اخیر را ثبت کرد.

روند مثبت معاملات سهام و البته خبرهای خوشایند سیاسی که می‌تواند اقتصاد کشور را نیز دلخوش تحولات مثبتی کند، سبب شد تا روز گذشته شاهد بازگشت سهامداران خرد به گردونه معاملات سهام باشیم، از این‌رو در جریان دادوستدهای روز شنبه، سهامی به ارزش ۱۵۳‌میلیارد و ۹۰۶‌میلیون‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌‌‌‌‌‌جا شد که بیشترین خالص خرید حقیقی از ابتدای دی‌‌‌‌‌‌ماه به‌شمار می‌رفت. در این میان آنطور که آمارها نشان می‌دهد بیشترین ورود پول حقیقی از آن زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های بانکی به میزان ۲/ ۸۵ میلیارد‌تومان شد، پس از آن نوبت به خودرویی‌‌‌‌‌‌ها رسید ‌تا شاهد انتقال سهامی به ارزش ۹/ ۷۲ میلیارد‌تومان در مسیر حقوقی به حقیقی باشند. فلزی‌‌‌‌‌‌ها نیز روز شنبه با خالص ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌های خرد به میزان ۵۰ میلیارد‌تومان همراه شدند. صنعت حمل‌ونقل نیز که در زمره صنایع برجامی جای می‌گیرد، دیروز شاهد خالص خرید ۶/ ۲۳میلیارد‌تومانی بازیگران حقیقی بورس بود. در روزی که شاخص‌ بورس تهران با رشد همراه شد، از ۳۳۶ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۸۶ سهم (۵۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۳۸ سهم (۴۱درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۵۹نماد (۱۸درصد) صف خریدی به ارزش ۱۸۷ میلیارد‌تومان تشکیل دادند، در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۱۰ نماد بورسی (۳ درصد) به ارزش ۳۴میلیارد‌تومان بودیم.

صنایع دلاری‌ تحت‌تاثیر بازار‌‌‌‌‌‌های جهانی قرارگرفتند به‌طوری که رشد قیمت مس و نفت منجر به افزایش اقبال به شرکت‌های مرتبط داخلی از جمله پالایشی‌‌‌‌‌‌ها و همچنین گروه فلزات رنگی شد، از این‌رو دیروز بزرگان بازار با واکنش مثبت سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران به صعود کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها در بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی همراه شدند و غالبا تا سقف مجاز اعمال‌شده توانستند صعود قیمتی را به تصویر بکشند. گروه‌‌‌‌‌‌هایی نظیر فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانکی‌‌‌‌‌‌ها و خودرویی‌‌‌‌‌‌ها به‌رغم اینکه مورد استقبال جامعه سهامداران قرارگرفتند، تاثیر قابل‌ملاحظه‌‌‌‌‌‌ای هم در رشد شاخص‌‌‌‌‌‌های مرتبط داشتند.  صعود ۳۸/ ۱‌درصدی نماگر اصلی بورس تحت‌تاثیر اعمال قدرت لیدر‌‌‌‌‌‌های بازار در روز شنبه به وقوع پیوست و افزایش ۴۹/ ۰درصدی شاخص هم‌‌‌‌‌‌وزن که از تمام نماد‌‌‌‌‌‌های معاملاتی بورس تهران به یک میزان اثر می‌‌‌‌‌‌پذیرد نیز نشان از بهبود فرآیند معاملاتی سعادت‌آباد نسبت به روز‌‌‌‌‌‌های اخیر داشت.

.

 

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.