در جریان دادوستدهای هفته دوم اسفندماه، از ۳۹ صنعت فعال بورسی، ۱۳ گروه میزبان سرمایه‌‌‌‌‌‌های حقیقی جدیدی بودند که زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌های این صنایع را برای خرید مناسب ارزیابی کردند. در صدر این گروه‌‌‌‌‌‌ها اما شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌ای صنعتی خودنمایی می‌کردند. این صنعت با محوریت دو نماد «شستا» و «وغدیر» در مجموع هفته شاهد انتقال سهامی به ارزش ۶۳‌میلیارد و ۵۸۳‌میلیون‌ تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در ادامه نوبت به انبوه‌‌‌‌‌‌سازان رسید ‌تا در رتبه دوم لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌ها قرار گیرند. این گروه معاملات هفتگی خود را با خالص خرید ۵۴‌میلیارد و ۱۵۵‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌ها به پایان رساند. دو گروه کامودیتی‌‌‌‌‌‌محور فلزات اساسی و محصولات شیمیایی نیز بر خلاف رویه هفته‌‌‌‌‌‌های گذشته مورد‌توجه سهامداران خرد قرارگرفتند تا به ترتیب با ورود ۵/ ۲۸ و ۳/ ۱۲ میلیارد‌تومانی سرمایه‌های حقیقی همراه شوند. در آن‌سوی بازار اما ۲۶ صنعت با خروج این دسته از بازیگران بورسی مواجه شدند. در صدر آنها اما بانکی‌‌‌‌‌‌ها قرار داشتند که با انتقال سهامی به ارزش ۱۴۹‌میلیارد و ۲۹۷‌میلیون‌تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند. پالایشگاه‌‌‌‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه خالص فروش ۷۸‌میلیارد و ۱۷۹‌میلیون‌تومانی را تجربه کردند. خودروسازان نیز یکی از صنایع بورسی در هفته منتهی به ۱۱ اسفندماه بودند که در لیست فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌ها جای‌‌‌‌‌‌ گرفتند و جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۵۳‌میلیارد و ۸۸۵‌میلیون‌تومانی از سبد سهام حقیقی‌‌‌‌‌‌ها به پرتفوی حقوقی‌‌‌‌‌‌ها را شاهد بودند.

در پایان هفته گذشته ورق بورس دوباره برگشت و درحالی‌که معاملات سهام در محدوده سبز تابلو آغاز شده بود اما بازگشایی منفی «شستا» آن‌هم پس از افزایش سرمایه‌‌‌‌‌‌ای سنگین، شاخص‌کل را به زیرکشید و ۰۶/ ۰‌درصد از ارتفاع آن نسبت به روز دوشنبه کاست. نماگر هم‌‌‌‌‌‌وزن اما ۰۶/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد تا در سه روز پایانی هفته گذشته به رشد ادامه دهد. سهامداران خرد نیز روز چهارشنبه مجددا فروشنده شدند خالص فروش آنها ۳۲‌میلیارد و ۹۶۱‌میلیون ‌تومان بود. با وجود بازگشایی منفی نماد معاملاتی صندوق بازنشستگی اما این سهم با بیشترین ورود سرمایه خرد به میزان ۸/ ۴۸ میلیارد ‌تومان همراه شد تا خالص خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌ها در گروه شرکت‌های چندرشته‌‌‌‌‌‌ای صنعتی نیز مثبت باشد. این صنعت با ورود سرمایه ۳/ ۵۷میلیارد‌تومانی در صدر لیست خرید حقیقی‌‌‌‌‌‌ها جای گرفت، پس از آن نوبت به انبوه‌‌‌‌‌‌سازها رسید ‌تا شاهد جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۲۳‌میلیارد و ۶۲۲‌میلیون ‌تومان در مسیر  حقوقی به حقیقی باشند. فلزات اساسی نیز از این روند جا نماند و با خالص خرید ۷/ ۵میلیارد‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌ها همراه شد.

در آنسوی بازار اما شاهد خروج معامله‌‌‌‌‌‌گران خرد بورس تهران از ۲۸ گروه بودیم که در صدر آنها بانک‌ها با جابه‌‌‌‌‌‌جایی ۴۳‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون‌ تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی جای داشتند. پالایشگاه‌‌‌‌‌‌ها نیز شرایط مشابهی را تجربه ‌‌‌‌‌‌کردند و شاهد جابه‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۱۵‌میلیارد و ۹۴۴‌میلیون‌ تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. خودرو و پتروشیمی از دیگر صنایعی بودند که روز چهارشنبه در لیست فروش حقیقی‌‌‌‌‌‌ها جای گرفتند. خالص فروش سهامداران خرد در این دو گروه به ترتیب  ۴/ ۱۵ و ۱/ ۸ میلیارد‌تومان بود.

 

.

 

 

 

 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید.