از پرواز نفت برنت تا ابهامات برجام

در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد نوسانات مثبت در اکثریت نمادهای کامودیتی محور و برخی از تک سهم ها و همچنین فرآورده های نفتی بودیم اما در مقابل ابهامات برجام موجب شد تا شاهد افزایش عرضه در دو گروه خودرویی و بانکی باشیم. رویدادهایی در عرصه بین المللی به ویژه هفته اخیر که متاثر از جنگ روسیه و اوکراین بود، مجدداً بیش از پیش نتیجه مذاکرات را در هاله ای از ابهام فرو برد. سهامداران در معاملات روز 11 اسفند ماه 1400 در واکنش به خبر غیر رسمی، که هنوز نه تایید نه تکذیب شده است، بر شدت عرضه‌ها افزوده اند.

نکته قابل توجه دیگر در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه 11 اسفند ماه 1400، رشد شاخص هموزن به میزان 209 واحد بود که این مورد نشان دهنده شروع موج جدید اقبال عمومی نسبت به سهام شرکت های کوچک و متوسط در بازار می باشد که عموماً شامل صنایع ریالی است.

نفت برنت ۱۱۰ دلاری شد.قیمت‌ها در بازار جهانی به پیشروی در مسیر صعودی ادامه می‌دهد. قیمت هر بشکه نفت برنت و WTI به بیش از 110 دلار رسید و به نظر می‌رسد مس در حال تثبیت بالاتر از مرز ۱۰ هزار دلاری است و روی و آلومینیوم نیز سقف‌های جدیدی را ثبت کردند. همزمان با رشد قیمت نفت سهام پالایشی تا حدود زیادی مورد توجه بازار قرار نگرفت. در گروه فلزات اساسی نیز تولیدکنندگان فلزات رنگی، به غیر از فملی، وضعیت نسبتا مناسبی داشتند.

1

 از دیگر نکات معاملاتی در آخرین روز کاری می توان به بازگشت نماد شستا اشاره کرد. شستا بعد از گذشت 2 ماه توقف بالاخره در معاملات روز چهارشنبه با افت 5 درصد در قیمت 90 تومان بازگشایی شد و تا محدوده قیمتی 94 تومان هم پیشروی کرد اما در نهایت در قیمت 92 تومان به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 2 میلیارد برگه سهم به ثبت رساند.  

در نهایت در بازار روز چهارشنبه 11 اسفند ماه 1400 شاخص کل با افت 780 واحدی به کار خود پایان داد. حدود 137 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نمادهای شستا و ثشاهد بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و بپاس و وبملت با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده 2.9 هزار میلیارد تومان رسید.

نگاهی کوتاه به بازار

 بیشترین ورود پول هوشمند به سهم های وایران دکوثر غگرجی سدبیر ومدیر فزرین تعلق داشت.

 سهم های خودرو,خساپا،شستا تجلی کرمان در محدوده منفی دارای بیشترین حجم معاملات در بازار امروز بودند.

خبرهای بازار امروز:

 درج شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال  در بازار پایه فرابورس ایران.

 «چاک شومر» که از مخالفان اولیه برجام بوده، اعلام کرد اکنون از مذاکرات آمریکا در وین برای احیای این توافق حمایت می‌کند.

نفت صبح چهارشنبه در آسیا افزایش یافت،معاملات آتی نفت برنت با 2.84 درصد افزایش به 110.27 دلاررسید.که این قیمتها از ژوئیه 2014 مشاهده نشده است.داده های عرضه نفت خام آمریکا در روز سه شنبه از موسسه نفت آمریکا نشان داد که ذخایر نفت خام درهفته منتهی به 25 فوریه 6.1 میلیون بشکه کاهش یافته است،در حالی که API در هفته گذشته 6 میلیون بشکه گزارش کرده بود.تحلیلگران انتظار افزایش حدود 2.8 بشکه راداشتند.ذخایربنزین هفته گذشته 2.5 میلیون بشکه کاهش یافت. سرمایه گذاران اکنون منتظر داده های مربوط به عرضه نفت خام ایالات متحده از سوی اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده هستند که در اواخر روز ارائه می شود.تحلیلگرانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کردند،انتظار داشتند که ذخایر نفت خام به میزان 2.7 میلیون بشکه افزایش یابد.صادرات نفت روسیه تقریباً 8 درصد از عرضه جهان را تشکیل می دهد.کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه بر سر انتشار هماهنگ 60 میلیون بشکه نفت به توافق رسیدند تا مانع از رشد بازار شوند.طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی،ذخایر نفت تجاری به پایین ترین حد خود از سال 2014 رسیده است.امروز اوپک پلاس تشکیل جلسه می دهد.

اتفاقات مهم روز

شاخص کل و هم وزن : در آخرین روز کاری هفته نمادها معاملاتی برخلاف روند مثبت قیمت های جهانی با افت قیمت دنبال شدند و در نیمه دوم بازار با بازگشت نماد شستا به گردونه معاملات موجب شد تا شاهد افزایش عرضه و فشار فروش در این نماد باشیم و در نهایت نماگر بورس تهران با افت بیش از 780 واحدی به کار خود پایان داد و در مقابل نماگر هم وزن با افزایش نسبی تقاضا در نمادهای کوچک در مدار مثبت قرار گرفت.

فلزی ها: روند معاملاتی گروه فلزات در نیمه اول در مدار مثبت دنبال شد اما با توجه به افزایش عرضه حاکم شده در کلیت بازار موجب شد تا شاهد قرار گرفتن معاملات این گروه در مدار منفی باشیم. وسدید در این گروه با بیشترین داد و ستد روبرو بود.  

خودرویی ها: با حواشی برجام معاملات این گروه در مدار منفی رقم خورد و شاهد افت قیمت در عمده نمادهای این گروه و قرار گرفتن برخی از آنها در کف قیمت روزانه بودیم.    

محصولات شیمیایی: در این گروه نمادهای شگویا و شگل در مدار مثبت دنبال شدند و نمادهای نوری، بوعلی، پترول در مدار منفی دنبال شدند.

فرآورده های نفتی : نفت برنت در این دقایق در محدوده بالای 112 دلار دنبال می شود اما معاملات این گروه در آخرین روز کاری در مدار تعادل دنبال شد با این تفاوت که در دقایق ابتدایی شاهد رنج مثبت تا محدوده مثبت 3 درصد در برخی از نمادهای گروه بودیم اما در نهایت در محدوده صفر تابلو با رشد بیش از 1 درصد به کار خود پایان دادند.

بانکی ها: ابهامات برجام سهامداران را در گروه بانکی ها در نقش فروشندگان به نمایش گذاشت. در راستای ابهامات برجام شاهد افت تقاضا و افزایش عرضه در این گروه بودیم.

تک سهم ها: نماد شستا بعد از گذشت 2 ماه توقف بالاخره در معاملات روز جاری با افت 5 درصد در قیمت 90 تومان بازگشایی شد تا محدوده قیمتی 94 تومان هم پیشروی کرد اما در نهایت در قیمت 92 تومان به کار خود پایان داد و حجمی بالغ بر 2 میلیارد برگه سهم به ثبت رساند.    

کلیت بازار: در بازار امروز حدود 137 میلیارد تومان خروج پول از سوی حقیقی ها صورت گرفت. نمادهای شستا و ثشاهد بیشترین ورود پول را از سوی سهامداران خرد داشتند و بپاس و وبملت با بیشترین حمایت حقوقی همراه بودند. ارزش معاملات خرد نیز به محدوده 2.9 هزار میلیارد تومان رسید.

 

جمله طلایی

از تک تک فرصت‌هات استفاده کن بعضی چیزا فقط یکبار اتفاق میفتن...

 

کارشناس بازار: الناز جمالی 

برای خواندن مصاحبه با کارشناسان روی گفتگو و مصاحبه کلیلک کنید.

گزارشات روزانه‌ی بازار سرمایه در گزارش روز بخوانید.

بایدها و نبایدهای سرمایه‌گذاری چیست؟ آموزش بورس را در مقالات آموزشی بخوانید




برتری فروشندگان در...
توسط محمدباقر سلیمانی 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
پایان سرخ
توسط محمدباقر سلیمانی 09 اردیبهشت 1403 ساعت 14:59
فملی ناجی بازار
توسط محمدباقر سلیمانی 08 اردیبهشت 1403 ساعت 14:55
کدال خوانی با پاداش
توسط محمدباقر سلیمانی 05 اردیبهشت 1403 ساعت 09:10